Gå til innhold

Sykemeldt på julehandel

Anbefalte innlegg

Gjest Er det greit?

Hallo

Hvordan hadde dere reagert hvis dere i disse førjulsdager hadde truffet på en sykemeldt kollega på et senter på kveldstid? Som så passe syk ut, men med tre digre handleposer med gaver ?

Jeg mener - det er snart jul, og vedkommende har unger og stor familie - jula kommer vel der i år også? Er sykemeldt for luftvegsplager.

Er det ok?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210296-sykemeldt-p%C3%A5-julehandel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Er det greit?

Selvfølgelig er det greit, og jeg synes det virker ganske tåpelig å blande seg opp i sånt egentlig?

Er det så selvfølgelig at det er i orden? Folk er rare.... Vet med meg selv at jeg ikke ville reagert annet enn med medlidenhet ovenfor en syk kollega, men ikke alle er sånn...

Annonse

Petrine Eiffel

Ja, selvfølgelig er det helt greit. Skulle da bare mangle, synes jeg. Det er ikke nødvendigvis slik at man må holde senga hele tiden, og jeg tviler på at personen hadde vært 7,5 timer på juleshopping som h*n sikkert hadde vært på jobb. Noen ting MÅ gjøres. Hva med mødre som er sykmeldte, men som henter/bringer barna sine på skolen, eller som er med på aktiviteter...er dette ikke så ille da? Det er visse ting (mors/husmorrollen som man ikke kan bli sykmeldt fra).

Henriette1365380130

Er det så selvfølgelig at det er i orden? Folk er rare.... Vet med meg selv at jeg ikke ville reagert annet enn med medlidenhet ovenfor en syk kollega, men ikke alle er sånn...

Nei, det er sant. Jeg skjønner tanken din, men man må jo få lov til å gjøre nødvendige ting selv om man er sykemeldt? Er så typisk å spekulere og være mistenksomme når det gjelder alle andre, det får jo være dens egen greie om den er syk "nok" til å være sykemeldt, egentlig.

Klart det er helt greit, de syke kan storhandle hver dag for min del.

Du må ha brød og pålegg fordi om du er syk, såfremt du ikke har hjemmehjelp må du gjøre jobben selv.

Du kan være altfor syk til å jobbe, selv om du er frisk nok til å handle i butikken, kjøre bil osv.

Ikkeno problem, bare å handle i vei!

Jeg var en kort periode sykemeldt pga mye migrene, og da måtte jeg ut og lufte meg av og til (ikke handle, da). Men jeg føler at man må være hjemme når man er sykemeldt. (At det forventes.)

Men hva da med de som er uføre for livstid? altså sykemeldt på livstid, kronisk syke.

De lever da som normalt og må kjøpe seg mat og gjøre ærender som alle andre.

Desverre får de færreste hjemmehjelp når de blir syke.

Jeg har slektninger som har vært kronisk syke i flere tiår, men hjelp får de ikke. De må dra på butikken eller gjøre ærender omtrent hver dag.

Ting må gjøres selv om de må gjøres med smertene og sykdommen på kjøpet.

Gjest tidligere '!-o-!'

Jeg har flere kroniske sykdommer som til sammen gjør at jeg har vært sykemeldt mer eller mindre sammenhengende i flere år (med noen få avbrekk). Hva mener du jeg skal gjøre, være hjemme og late som om verden utenfor ikke eksisterer? Isolere meg helt innenfor husets fire vegger mens jeg venter på at systemet skal jobbe såpass fra seg at jeg eventuelt får attføring eller uføretrygd?

Jeg gjør liketil julehandelen selv, med det resultat at de kroniske smertene mine øker veldig i flere dager etterpå. Og ja, jeg syns det er helt i orden at de sykemeldte gjør det de greier selv om de er syke, jeg syns faktisk det er storveies med alt man får til selv om man ikke greier gå på jobb. Jeg vet nemlig smertelig at det slett ikke er en selvfølge på skikkelig dårlige dager.

Jeg har liketil vært nødt til å handle en gang selv om jeg lå hjemme med nesten 39 grader feber. Det er ikke alle som har andre til å gjøre tingene for seg.

Annonse

Selvfølgelig er det ok. Alle må ha mat og unger skal ha julepresanger enten man er syk eller ikke.

Ingen får hjelp til slike ting fra det offentlige, hjelp må man i så fall få fra venner og familie. Og de har vel egentlig nok med sitt i disse travle tider.

Luftvegsplager? Om det var lungebetennelse eller bronkitt el. l. hadde jeg nok stusset. Dette blir man jo med medisiner fort bra av og julehandelen kan jo vente noen dager. Er det mer kroniske plager hadde jeg ikke stusset.

*hrmf*...fort bra du liksom....er på 3dje uka med lungebetennelse jeg...og først nå begynner det å lette her....

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...