Gå til innhold

Vaskemaskin - varmtvann?????

Anbefalte innlegg

Nå skjønner jeg ingenting. Har stusset litt tidligere også, men nå er jeg overbevist.

Har i ettermiddag / kveld kjørt en oppvaskmaskin og 3 (1 normalvask + to korte) vaskemaskiner og da jeg gikk i dusjen nå var det så og si ikke varmtvann i tanken! Vaskemaskina er koblet til kaldtvannet, det er jeg 100% sikker på, og det samme gjelder oppvaskmaskina antar jeg, uanset vil ikke en vask med den være nok til å tømme en tank på 120 (?) liter varmtvann!

Men hvorfor skjer dette??? Jeg har ikke brukt noe varmtvann i dag, ikke mer enn noen få liter i alle fall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210332-vaskemaskin-varmtvann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det krever vel en del varmtvann for å kjøre vaskemaskiner og oppvaskmaskin? Hvis begge de skal ha 60 grader, så går det fort en del varmtvann. Hvor mye, det er jeg ikke sikker på. Men varmtvann går det, iallfall:)

Hm. Trodde maskinene varmet opp vannet selv jeg? Så feil kan man ta.

En 50-graders oppvask + 3 40-graders klesvask tapper i alle fall varmtvannstanken...

En 50-graders oppvask + 3 40-graders klesvask tapper i alle fall varmtvannstanken...

I min tekniske enfoldighet har jeg alltid trodd (visst!) at disse maskinene varmer vannet selv!

Man _kan_ koble dem på varmtvannet. Blant annet hadde vi en gang en megastor vaskemaskin fra USA som kun gikk på varmtvannet. Min svigermor som bor i blokk med sentralfyring har "gratis" varmt vann, og der går både oppvaskmaskin og vaskemaskin på varmtvannet.

Det er nok heller noe med varmtvannstanken, enten en sikring, eller at noe skjer med varmekolben. (eller at en kran har stått og dryppet en stund)

:)

I min tekniske enfoldighet har jeg alltid trodd (visst!) at disse maskinene varmer vannet selv!

Man _kan_ koble dem på varmtvannet. Blant annet hadde vi en gang en megastor vaskemaskin fra USA som kun gikk på varmtvannet. Min svigermor som bor i blokk med sentralfyring har "gratis" varmt vann, og der går både oppvaskmaskin og vaskemaskin på varmtvannet.

Det er nok heller noe med varmtvannstanken, enten en sikring, eller at noe skjer med varmekolben. (eller at en kran har stått og dryppet en stund)

Ingen dryppende kraner, ingen sikringer som har gått eller noe sånt. Tanken tømmes kun når jeg bevisst har tømt den (flere har dusjet samme kveld f.eks.) eller altså når jeg har kjørt opptil flere oppvask- og vaskemaskiner på samme ettermiddag/kveld. Til vanlig er det godt med varmtvann, ingen tegn på svakheter eller lekkasjer noe sted.

Måtte jo til slutt sjekke på vaskerommet og da jeg tok godt tak i varmtvannskranen viste det seg at begge kranene var åpne! *Hytter med neven til eksen som var den som koblet den til*

I grunnen er det merklig at jeg ikke har hatt høyere strømregningner da hvis jeg i 2 år har forsynt vaskemaskina med varmtvann....

Annonse

Måtte jo til slutt sjekke på vaskerommet og da jeg tok godt tak i varmtvannskranen viste det seg at begge kranene var åpne! *Hytter med neven til eksen som var den som koblet den til*

I grunnen er det merklig at jeg ikke har hatt høyere strømregningner da hvis jeg i 2 år har forsynt vaskemaskina med varmtvann....

:D egentlig greit at det var en naturlig forklaring!

Dyrt med ny tank, fx :)

:D egentlig greit at det var en naturlig forklaring!

Dyrt med ny tank, fx :)

Jeg sendte en mail til kjæresten og lurte på saken også og underveis i mailen oppdaget jeg jo hva som hadde skjedd og fortalte det med det samme. Han syntes det var så morsomt og lo så fælt at han måtte ringe meg... Hmpf. Bølle.

Tenkte akkurat på det da jeg sendte innlegget, at det nok var slik du tenkte. Det har aldri engang tenkt på at kan være, jeg. Men kanskje?

Hilsen den alltid så "hjelpsomme",

"I grunnen er det merklig at jeg ikke har hatt høyere strømregningner da hvis jeg i 2 år har forsynt vaskemaskina med varmtvann...."

Vel, da har jo vaskemaskinen sluppet å varme opp vannet, så det går vel nesten opp i opp. Konklusjon: Ikke bruk opp de pengene du tror du kommer til å spare ;-)

Men,- det vil vel si at vasken var varm/lunken når den var ferdig, etter skyllinga?

Du reagerte ikke på det?

"I grunnen er det merklig at jeg ikke har hatt høyere strømregningner da hvis jeg i 2 år har forsynt vaskemaskina med varmtvann...."

Vel, da har jo vaskemaskinen sluppet å varme opp vannet, så det går vel nesten opp i opp. Konklusjon: Ikke bruk opp de pengene du tror du kommer til å spare ;-)

Men,- det vil vel si at vasken var varm/lunken når den var ferdig, etter skyllinga?

Du reagerte ikke på det?

*Host* Jo.... Jeg spekulerte på hvorfor i all verden vasken var så varm når jeg tok den ut av maskina ja... *flau*

Neida, jeg skjønner jo at jeg har spart maskina for oppvarmingen så strømregningene ikke er så veldig mye høyere enn de hadde vært om den hadde vært koblet på kaldtvannet.

*Host* Jo.... Jeg spekulerte på hvorfor i all verden vasken var så varm når jeg tok den ut av maskina ja... *flau*

Neida, jeg skjønner jo at jeg har spart maskina for oppvarmingen så strømregningene ikke er så veldig mye høyere enn de hadde vært om den hadde vært koblet på kaldtvannet.

Du må vel kanskje forberede deg på at vaskemaskinen kommer til å ta litt lenger tid fra nå av...

Blir vel ikke store forskjellen, kanskje, men noen ganger kan små marginer velte en stresset hverdag ;-)

Og, så kan du jo få deg en overraskelse om varmtvannstanken og vaskemaskinen er på forskjellige kurser? Den bruker vel mest når den varmer vannet...

Du må vel kanskje forberede deg på at vaskemaskinen kommer til å ta litt lenger tid fra nå av...

Blir vel ikke store forskjellen, kanskje, men noen ganger kan små marginer velte en stresset hverdag ;-)

Og, så kan du jo få deg en overraskelse om varmtvannstanken og vaskemaskinen er på forskjellige kurser? Den bruker vel mest når den varmer vannet...

Den bruker ca. den tiden som står på displayet på maskina så jeg tror ikke tiden vil bli så veldig forskjellig. Men tenk å være så fjern da?!

Til mitt forsvar må jeg si at jeg har kjent på varmtvannskrana før, men den er gammel og satt så hardt fast at den ikke løsnet før jeg tok i en del. *Sukk*

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...