Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei! eg er ei jente på 23 år som har eit merkeleg problem. som øydlegger min kvardag. probleme begynnte for eit halv år siden. det er at eg må alltid ha eit toalett i nærheita, uhansett kor eg er hen. så må eg vete kor eg kan springe på do. eg har for lenge siden sluttet og ta buss, da får eg helt panikk. ein stund tilbake var eg ute og reiste med båt, da vi måtte forsette reisen med buss. det var helt grusomt. eg vuderte og berre bli igjenn der vi måtte gå av.

bedre blir det ikkje når eg må helikopter til jobb, det er grusomt. men eg berre biter tennene sammen.

er det noke eg kan gjere sjølv, for å ungå og tenke desse tankene.

tusen takk for svaret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210695-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

vet ikke om plagene dine startet med noe unormalt med vannlating. Dersom du ikke har urinveis-sykdom, er nok alt mentalt. Du kan en periode føre "logg" over hvor mye du drikker og hvor ofte du later vannet; så vil du lære hvor lenge det går an å holde seg. Dersom du ikke kommer til målet, kan du snakke med fastlegen din. Denne kan vurdere om du skal ha henvisning til psykolog; avhenger av hvor mye du er plaget. Det finnes medisiner som nedsetter urin-produksjonen, dette kan kanskje vurderes i tilfeller der du faktisk har problem med å ha toalett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210695-angst/#findComment-1536544
Del på andre sider

Hei. Det høres ut som det er type angst-fobi. Dette er svært vanlig. Det beste du kan gjøre er å få hjelp fortest mulig, men med hjelp så mener jeg ikke at det må være noe drastiskt, det virker som du klarer deg gjennom hverdagen selv om det nok er veldig hardt. Det beste du kan gjøre er å konsultere din lege og kansje få en henvendig til en psykritaisk poliklinik, etter det steget der er det egentlig kort vei til å bli frisk. Men før du gjør dette så er det vanskelig å bli bedre på egenhånd. På en psykriatisk poliklinik får du timer å komme til kansje en gang i uken eller kansje mer eller mindre, men uansett så er det det første skrittet i riktig rettning. Det første steget er det vanskeligste, og det kan virke flaut, men husk alltid at ingen vil le av deg når du går til legen og de har hørt det meste før.

Dette kommer du deg igjennom, du kan tenke på det som en fase i livet, en vond fase men du kommer deg garantert ut av det til slutt.

Mvh Alex80

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210695-angst/#findComment-1538433
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...