Gå til innhold

tror jeg vet hva mitt problem er

Anbefalte innlegg

Gjest vinterdugg

Jeg har alltid tvangstanker. Disse starter opp når jeg våkner og surrer rundt nonstop til jeg legger meg om kvelden.

De dreier rundt en akse av angst for å være ødelagt som menneske - fysisk og psykisk.

Jeg har forsøkt de fleste typer psykofarmaka, fra to år på zyprexa - via zoloft og cipralex til nå lamictal.

Sistnevnte gjør meg stabil men tar ikke knekken på tankene. Jeg har så mye angst at jeg er nødt til å nynne melodier inne i hodet, i tillegg til tvangstankene. Er fryktelig asosial siden jeg er rimelig sikker på at jeg ser rar ut og er rar.

Kanskje er det fordi jeg først gikk på antipsykotika, isteden for en ssri. Disse tvangstankene startet etter noen måneders bruk av zyprexa, jeg mistet fokuset og ble fjern. Da jeg sluttet på overnevnte medisin, og et år senere startet på zoloft, fikk jeg en måned hvor oppmerksomheten og motivasjonen tiltok betraktelig. Men så ble jeg redd for at jeg skulle bli et ondt menneske av Zoloften, at jeg skulle bli kald og avstumpet, så jeg sluttet.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Hmm..

og snart er det jul.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210731-tror-jeg-vet-hva-mitt-problem-er/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vinterdugg

Kunne det vært en idè? Dersom du lider av tvangstanker burde du kanskje fått hjelp til ordentlig medisinering av en psykiater og ikke "bare" primærlege?

det er en psykiater som sender meg reseptene i posten. Jeg bor 100 mil unna. Jeg kommer aldri til å oppsøke en psykiater igjen, men håper jeg en dag kan komme til behandlig hos en psykolog.

Annonse

Gjest vinterdugg

Dersom du har OCD/tvangstanker

kan lidelsen behandles med medisiner og/eller kognitivterapi. Av det du skriver får jeg inntrykk av at det er mer angst du lider av enn tvangstanker, men jeg kan selvsagt ta feil.

hva er egentlig kognitiv terapi?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du har OCD, må du antagelig bruke et SSRI som feks Zoloft i meget lang tid.

Alternativet er kognitiv terapi. Du bør ikke slutte med Zoloft(eller annet SSRI) før du er godt i gang med en slik terapi.

Gjest vinterdugg

Om du har OCD, må du antagelig bruke et SSRI som feks Zoloft i meget lang tid.

Alternativet er kognitiv terapi. Du bør ikke slutte med Zoloft(eller annet SSRI) før du er godt i gang med en slik terapi.

men hva er kognitiv terapi?

Jeg gikk til behandling hos en psykiater som visstnok skulle være en slags "legende" (han kjente deg forresten) men alt han gjorde var å trakkasere meg i 1 år, siden jeg er så sårbar og følsom, skulle han få meg til å tåle mer. Dette innebar at han hver eneste time forsøkte å gjøre meg trist, eller sint.

Dessuten tror jeg at problemet mitt bunner i at jeg gikk så lenge på zyprexa uten at jeg var psykotisk(10 15 mg i to år)

Kan anti-psykotika i så høye doser gjøre mennesker uten psykoser syke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...