tomboy Skrevet 4. mars 2001 Del Skrevet 4. mars 2001 vond lukt jeg skulle gjerne få greie på hvorfor det lukter fisk av minn mann`s penis. jeg vet ikke om det er av urinen hans eller hva, men han vasker seg gjerne to ganger daglig men intimvask, og drikker mye vann, men likavell er det en sterk fiskelukt. er det noe han kan gjøre, spise, eller ikke spise eller bør han oppsøke lege? hva kan det være?håper på svar, har sendt den først til gynokolog og så til urolog! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21076-vond-lukt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Har du illeluktende eller forandret utflod også? Det kan være gardnerella-bakterien som kan kan være smittsomt. Søk på bakteriell vaginose eller gardnerella, så kanskje du finner noe.. Bruk netdoktoren eller søk her.. dette fant jeg på netdoktoren - et spørsmål fra en jente.. Hvorfor har jeg illeluktende utflod? Fra: 23-07-00 Spørsmål: Jeg har samboer og bruker ingen form for prevensjon, fordi vi gjerne vil ha barn. Jeg plages av økt utflod i perioder. Har tidligere brukt delvis kondom i usikre perioder, delvis ingen prevensjon. Under samleie, kommer en slags "fiskelukt" av og til, men ikke hver gang. Utfloden er hvitaktig, og først trodde jeg det var sopp. Har hatt skjedekatarr (tror det het gardnerella) for en del år siden, og da hadde jeg lignende symptomer. Bør jeg komme meg til lege straks, eller kan jeg behandle meg selv med melkesyrestikkpiller? Har dette noe å si for en evt. kommende graviditet? Hilsen kvinne, 28 år. Svar: Du skriver at du plages av utflod i perioder. Slik du beskriver utfloden, og at det kommer en fiskelukt av og til etter samleie, tyder på at dette er forårsaket av en bakterie som heter Gardnerella. Gardnerella er en bakterie som finnes normalt i skjeden hos seksuelt aktive kvinner. Av og til kan det skje en forandring av miljøet i skjeden, og da kan bakterier som Gardnerella få gode vekstbetingelser. Gardnerella gir typisk grålig, hvitlig illeluktende utflod. Dette blir ofte verre (og vondere lukt) etter samleie eller menstruasjon. Gardnerella behandles med en spesiell type antibiotika som selges under navnene Elyzol, Flagyl og Fasigyn. Disse tablettene er reseptbelagte. Det er viktig at partneren også tar antibiotika-kur samtidig. Du spør om dette har noe å si for en evt. kommende graviditet. Til dette kan jeg svare at om du behandles med antibiotika så har det ingenting å si for fremtidige graviditeter. Ubehandlet kan det være en sammenheng mellom en slik infeksjon og for tidlig fødsel, for tidlig vannavgang og betennelse i fosterhinnene. Med vennlig hilsen Kathrine Woie, gynekolog 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21076-vond-lukt/#findComment-91097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Hei, hos alle men dannes det et belegg under forhuden som, om det ikke fjernes, kan være årsak til lukt. Derfor er det viktig at menn trekker forhuden tilbake når de vasker seg nedentil - slik at dette belegget ikke blir liggende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21076-vond-lukt/#findComment-91222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 6. mars 2001 Del Skrevet 6. mars 2001 Til tomboy Slik "fiskelukt" kan skyldes en lokal ubalanse eller infeksjon i slimhinner og hud og/eller bare økt eller generelt høy talgproduksjon. Du nevner ikke noe om dette er et permanent eller nyoppstått problem, men hvis det er av nyere dato bør han henvende seg til legen for en videre undersøkelse og mulig behandling. Er problemet mer permanent har jeg dessverre ikke så mange gode råd. Jeg antar at du er undersøkt hos gynekolog uten å finne noen form for infeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21076-vond-lukt/#findComment-91585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.