Inco Gnitus Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Har hatt en mild forkjølelse i 9 døgn nå. Våkner i dag tidlig og føler meg plutselig betydelig værre, nå ligner det en skikkelig influensa! Har aldri blitt værre etter så lang tid, jeg hadde regnet med å bli frisk nå! Hva er det som skjer? Er det pga at jeg var ute i kulden en time med litt for lite klær i går? Problemet er at jeg skal på en dyr ferie om 6 dager uten avbestillingsforsikring. Regner med å være fin igjen til da, men er redd for å smitte reisepartner og spolere ferien. Hjelper det om han tar en influensavaksine snarest? Treffer ham i morgen! Hjelp – hva bør jeg gjøre for å unngå å smitte ham? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211043-merkelig-influensa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Etter det jeg vet er influensasesongen ikke er igang i Norge enda. Det er i alle frall ikke diagnostisert noen tilfeller med sikkerhet. Man skal aldri si aldri, men det er lite sannsynlig at det du har er influensa. Det jeg tror er mest sannsynlig at du har fått en forkjølelse, forårsaket av et av de mange virus som er i sirkulasjon denne tiden. Etterpå har du sannsynligvis fått en såkalt superinfeksjon, gjerne med bakterier. Jeg ville anbefale at du får tatt en prøve til bakteriologisk undersøkelse snarest mulig (det tar 2-3 dager å få svar på det) for å påvise om du trenger antibiotika, og i tilfelle hvilket. Det er lite sannsynlig at infeksjonen er noe særlig smittsom etter såpass mange dager, men det kan være ubehagelig, både for deg og din omgivelse. Husk å utstyre deg godt med nesedråper, hostesaft,, Paraset o.l. Influensavakssine er effektiv etter ca 10 dager, men bare mot influensa. Den gir i alle fall ikke beskyttelse mot nærkontakt med deg om 5-6 dager. Hygiene er viktig, unngå nærkontakt, ikke host og nys på ham, osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211043-merkelig-influensa/#findComment-1537843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.