Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet den fra frysa til kjøla i går kveld. I morgen kveld er den vel litt tint, så da smører jeg den inn med salt og pepper. Jeg steker den så på lillejulaften og varmer den opp julaften.

Skrevet

Akkurat det med om svoren popper opp på fredag var jo egentlig det jeg lurte på. Har aldri hatt grill og fått sprø svor uten bestandig, men ikke sånn grillelement svor liksom :)

Jeg skjærer opp på fredag ja og setter ribben tilbake i ovnene og så varmer jeg den i ca. 20-30 minutter på 180-200 grader tenker jeg sammen med pølser og medisterkaker.

Regner nå med at svoren er fantastisk sprø, hvis ikke så vet jeg altså ikke helt om jeg kan bruke grillen selvom jeg har forstekt ribben, men det finner jeg vel ut til helgen :).

Jeg steker ikke sideveis.

Min oppskrift:

Saltes 1-2 dager før steking, legges kjølig med svoren ned. Rutes gjerne når ribben er halvfrossen det er lettest.

Steking:

Forvarm ovnen til 230 grader. Legg ribben i langpanne med svoren ned. Hell i ca. 3 dl vann og dekk godt med aluminiumsfolie. Ribben dampes i 20 min.

Ta bort folien og reguler temp. ned til 200 grader. Snur ribben slik at den vender med svoren opp. Stek høyt i ovnen, god overvarme gir sprø svor.

Steketid 1 1/2 t - 2 t.

Ja, og så den der tallerkenen midt under ribba da, så stekesjyen renner av. Det hjelper også til å få sprø svor!

Skrevet

Og varmepistol helt til slutt for å få helt luftig og sprø svor, nesten så den svever.

Skrevet

Ja, og så den der tallerkenen midt under ribba da, så stekesjyen renner av. Det hjelper også til å få sprø svor!

Ja det har jeg alltid, bra du skrev det så jeg ikke har spolert svoren til noen :)

Skrevet

Søndag!!! :) da er det mange som blir skuffede her siden julaften er på lørdag.

hihi, ooops ;) Går litt hardt for seg i julestria :P

Skrevet

til alle som svarte meg. Jeg har flytta den fra fryseren til kjøleskapet nå i dag, og så gnir jeg den inn med salt og pepper i morra.

Skrevet

Ja det har jeg alltid, bra du skrev det så jeg ikke har spolert svoren til noen :)

Ja, akkurat DET trikset kjenner jeg til! *S*

Skrevet

Seriøst?

Jeg skjønner at jeg har bæsja på leggen når det gjelder ribbesteking, for jeg har alltid saltet og pepret samme dag.....

Hvorfor så tidlig som 3 dager før?

He he.. Den skal trekke til seg kryddert. Bør ligge i tre dager og trekke krydder i kjøleskapet før den stekes. OG la den stå i romtemperatur i ca. 2 timer FØR du putter den i ovnen. IKKE kjøleskapskald og rett i ovnen.

Hilsen

"Ribbeexperten" ;-)

Skrevet

til alle som svarte meg. Jeg har flytta den fra fryseren til kjøleskapet nå i dag, og så gnir jeg den inn med salt og pepper i morra.

Og husk og ikke sett den rett fra kjølesklapet i ovenen. LA den stå på benken en time eller to først ;-)

Skrevet

He he.. Den skal trekke til seg kryddert. Bør ligge i tre dager og trekke krydder i kjøleskapet før den stekes. OG la den stå i romtemperatur i ca. 2 timer FØR du putter den i ovnen. IKKE kjøleskapskald og rett i ovnen.

Hilsen

"Ribbeexperten" ;-)

Hvis ikke jeg får dødsimponerte gjester på julaften etter dette så vet ikke jeg!! :-)

Skrevet

Hvis ikke jeg får dødsimponerte gjester på julaften etter dette så vet ikke jeg!! :-)

DET får du!!!!

Skrevet

DET får du!!!!

Tilleggsspørsmål:

Har også lest at svoren bør ligge og trekke vann, noen sier natta over, andre sier at den skal ligge oppned i ovnen første del av steketida.

Gjør du noe slikt? Hva dekker du til den krydrete ribba med?

Skrevet

Tilleggsspørsmål:

Har også lest at svoren bør ligge og trekke vann, noen sier natta over, andre sier at den skal ligge oppned i ovnen første del av steketida.

Jeg damper ribba opp ned i ovenen. Men det er ikke absolutt nødvendig for et godt resultat. MEn kan dampe den "rette veien" også , selvsagt godt dekket med aluminiumsfolie.

Skrevet

Tilleggsspørsmål:

Jo, jeg glemte de andre spørsmålet. Den må dekkes med aluminiumsfolie i kjøleskapet også. IKKE IKKE plast!

Skrevet

Jeg damper ribba opp ned i ovenen. Men det er ikke absolutt nødvendig for et godt resultat. MEn kan dampe den "rette veien" også , selvsagt godt dekket med aluminiumsfolie.

Ok takk! :-)

*noterer*

I fjor gikk det skikkelig ille med ribba, eller rettere sagt svoren, men det var fordi vi ikke kunne sette oss til å spise før etter at nissen hadde vært der (en nabo skulle komme), og det varte og det rakk.....

Heldigvis hadde vi ingen gjester da! :-)

Ellers overlates som oftest jobben med å passe på svora til husbonden! :-)

Et år tidligere fikk jeg veldig mye skryt for ribba, og da hadde jeg krydret den med et krydder som jeg ikke husker akkurat nå - må finne det i kokeboka mi. Allehånde kanskje??? uansett - jeg leste om det i en kokebok og prøvde, og det var krydder som gjorde seg godt til svinekjøtt!

Skrevet

Jo, jeg glemte de andre spørsmålet. Den må dekkes med aluminiumsfolie i kjøleskapet også. IKKE IKKE plast!

OK!!

Si meg: har De gått på husmorskole? ;-)

Skrevet

OK!!

Si meg: har De gått på husmorskole? ;-)

Alleånde kan godt stemme ja. Jeg lager sylte til jul, og der er Alleånde et "hovedkrydder".. Jeg har gått Livets skole ;-)

Skrevet

Alleånde kan godt stemme ja. Jeg lager sylte til jul, og der er Alleånde et "hovedkrydder".. Jeg har gått Livets skole ;-)

;-)

Skrevet

Og husk og ikke sett den rett fra kjølesklapet i ovenen. LA den stå på benken en time eller to først ;-)

Takk! Et godt råd å få med seg!

Det er ikke første gangen jeg steiker ribbe (så selve steikinga er grei), men det er første gangen jeg ikke har kjøpt den fersk.

(Men egentlig er jeg ei pinnekjøtt-jente. Jeg "ofrer" meg for den østnorske familien min denne julaften.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...