Gå til innhold

Hvis man får tilsendt en vare med feil pris, kan jeg risikere å betale mer?


Anbefalte innlegg

jeg har bestilt linser fra Leensway. Til min store overraskelse så jeg at jeg har fått månedslinser men til en pris som ikke helt samsvarer med de linsene. Hvis opplysningene på siden deres er riktig så skulle jeg ha betalt dobbelt så mye for linsene (jeg bestilte over telefon, så de kan jo ha gjort en glipp)

Men altså kan de sende meg en ny regning hvis de finner ut av dette?.

Bør jeg ringe dem? Eller bør jeg se det som en julegave?

Fortsetter under...

Handelen er gjort, og de kan ikke kreve mer. Det samme prøvde Rimibutikken med meg: de oppdaget at jeg hadde betalt for lite for en eske med sjokolader vi skulle ha til juletrefesten. Jeg hadde nettopp betalt prisen som sto på, men det var kiloprisen, og i esken var det 1,8 kg. Dermed ble jeg avkrevd 250 kr til. Jeg nektet.

Et firma sendte meg feil apparat, et større og dyrere enn jeg hadde bestilt. Jeg betalte i oppkrav, og betalte for et som kostet halvparten. De sendte meg faktura, jeg protesterte, og det gikk til inkasso. Jeg vant saken. Jeg sa enkelt nok at apparatet var tatt i bruk, og at jeg ikke hadde råd å betale mer.

Jeg mener å ha lest at de faktisk kan etterfakturere slik i opptil 3 år.

Har dessverre ingen lovtekst å henvise til. (Og det kan jo hende det bare gjelder dersom firmaer er kjøper)

Tror jeg hadde håpet på det beste og ikke gitt beskjed. Skal jo noe til å oppdage slikt. Og om de oppdager feilen skal det vel også noe til at de etterfakturerer det.

Handelen er gjort, og de kan ikke kreve mer. Det samme prøvde Rimibutikken med meg: de oppdaget at jeg hadde betalt for lite for en eske med sjokolader vi skulle ha til juletrefesten. Jeg hadde nettopp betalt prisen som sto på, men det var kiloprisen, og i esken var det 1,8 kg. Dermed ble jeg avkrevd 250 kr til. Jeg nektet.

Et firma sendte meg feil apparat, et større og dyrere enn jeg hadde bestilt. Jeg betalte i oppkrav, og betalte for et som kostet halvparten. De sendte meg faktura, jeg protesterte, og det gikk til inkasso. Jeg vant saken. Jeg sa enkelt nok at apparatet var tatt i bruk, og at jeg ikke hadde råd å betale mer.

jeg har jo nok av utgifter fra før om jeg ikke skal betale enda mer for noe jeg har bestilt

men kan de kreve varen i retur?

og så sende meg det jeg egentlig bestilte?

Handelen er gjort, og de kan ikke kreve mer. Det samme prøvde Rimibutikken med meg: de oppdaget at jeg hadde betalt for lite for en eske med sjokolader vi skulle ha til juletrefesten. Jeg hadde nettopp betalt prisen som sto på, men det var kiloprisen, og i esken var det 1,8 kg. Dermed ble jeg avkrevd 250 kr til. Jeg nektet.

Et firma sendte meg feil apparat, et større og dyrere enn jeg hadde bestilt. Jeg betalte i oppkrav, og betalte for et som kostet halvparten. De sendte meg faktura, jeg protesterte, og det gikk til inkasso. Jeg vant saken. Jeg sa enkelt nok at apparatet var tatt i bruk, og at jeg ikke hadde råd å betale mer.

"Rimibutikken med meg: de oppdaget at jeg hadde betalt for lite for en eske med sjokolader vi skulle ha til juletrefesten. Jeg hadde nettopp betalt prisen som sto på, men det var kiloprisen, og i esken var det 1,8 kg. Dermed ble jeg avkrevd 250 kr til. Jeg nektet."

Ærlig talt - hvis de bak kassa slår feil pris og så oppdager det, da er det rimelig smålig å være så tverr. Det går ut over den som sitter i kassa og som har slått feil, akkurat som når man mottar for mye vekslepenger.

"........................................."

jeg har jo nok av utgifter fra før om jeg ikke skal betale enda mer for noe jeg har bestilt

men kan de kreve varen i retur?

og så sende meg det jeg egentlig bestilte?

"men kan de kreve varen i retur? og så sende meg det jeg egentlig bestilte?"

Det kan de, så lenge de betaler porto. Men de gjør det sannsynligvis ikke, med mindre det her er snakk om mange tusen kroner.

"............................................."

Annonse

Jeg skjønte det ikke helt, har du fått en vare som er dyrere enn du bestilte, men betalt prisen for den billigere varen? Eller har du fått linsene du bestilte, men betalt mindre enn avtalt pris?

Hvis det er det siste, kan de kreve resten utbetalt. Hvis det første er tilfelle, kan de kreve varen returnert og sende deg de linsene du egentlig skulle hatt, men det er nok usannsynslig at de gjør det.

jeg har jo nok av utgifter fra før om jeg ikke skal betale enda mer for noe jeg har bestilt

men kan de kreve varen i retur?

og så sende meg det jeg egentlig bestilte?

Nei. Handelen er gjort, og de har gjort feil. De kan ikke kreve noe mer. Grunnen til det er at ingen kan heve prisen etter at handelen er gjort, uansett årsak. Du har betalt og fått kvittering, og vet ikke at det er feil. Etter hva du vet er det gitt rabatt eller noe sånt, og det er bare å si takk.

Men i -ekstreme- tilfeller hvor du bare betaler en altfor lav sum, eller ikkeno, og vet eller burde vite, da -kan- de nok komme og kreve, muligens.

"Rimibutikken med meg: de oppdaget at jeg hadde betalt for lite for en eske med sjokolader vi skulle ha til juletrefesten. Jeg hadde nettopp betalt prisen som sto på, men det var kiloprisen, og i esken var det 1,8 kg. Dermed ble jeg avkrevd 250 kr til. Jeg nektet."

Ærlig talt - hvis de bak kassa slår feil pris og så oppdager det, da er det rimelig smålig å være så tverr. Det går ut over den som sitter i kassa og som har slått feil, akkurat som når man mottar for mye vekslepenger.

"........................................."

Butikksjefen kom på at det var feil etter at jeg hadde betalt summen jeg ble bedt om å betale og var på vei ut døra. Det var ikke noe for lite i kassa.

"Rimibutikken med meg: de oppdaget at jeg hadde betalt for lite for en eske med sjokolader vi skulle ha til juletrefesten. Jeg hadde nettopp betalt prisen som sto på, men det var kiloprisen, og i esken var det 1,8 kg. Dermed ble jeg avkrevd 250 kr til. Jeg nektet."

Ærlig talt - hvis de bak kassa slår feil pris og så oppdager det, da er det rimelig smålig å være så tverr. Det går ut over den som sitter i kassa og som har slått feil, akkurat som når man mottar for mye vekslepenger.

"........................................."

"Det går ut over den som sitter i kassa og som har slått feil, akkurat som når man mottar for mye vekslepenger"

Det er vel slutt på at kassapersonalet står personlig ansvarlig for at kassaoppgjøret stemmer!? I posten har det i alle fall ikke vært sånn på _mange_ år. Men før måtte faktisk kassapersonalet der selv punge ut om kassaoppgjøret ikke stemte etter endt arbeidsdag.

"Det går ut over den som sitter i kassa og som har slått feil, akkurat som når man mottar for mye vekslepenger"

Det er vel slutt på at kassapersonalet står personlig ansvarlig for at kassaoppgjøret stemmer!? I posten har det i alle fall ikke vært sånn på _mange_ år. Men før måtte faktisk kassapersonalet der selv punge ut om kassaoppgjøret ikke stemte etter endt arbeidsdag.

Joda, men det er jo neppe noen fjær i hatten for vedkommende :-)

"............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...