Gå til innhold

Sluttet gradvis med antidep

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt klart for min del at det hjelper. Hvor mange mg. brukte du?

Jeg brukte 25 mg, og det hadde en flott effekt.Men så sa legen at jeg hadde gått lenge nok på det, så nå er jeg medisinfri, men alle mine triggerpunkter er svært ille.Jeg klarer knapt gå......

Gjest en mamma i nord

Jeg brukte 25 mg, og det hadde en flott effekt.Men så sa legen at jeg hadde gått lenge nok på det, så nå er jeg medisinfri, men alle mine triggerpunkter er svært ille.Jeg klarer knapt gå......

Kanskje be legen om en revurdering.

Annonse

Gjest fibrodama

Hva er grunnen til at antidep virker på smerter i kroppen??

Ved fibro er ikke smertene fremkalt av defekter i kroppen, men av feilkoblinger i hjernen. Derfor hjelper antidep enkelte.

Hjalp på søvnen min, og det igjen gjør jo at en ikke får så mye smerter.

Jeg bruker 10mg. og det holder for meg. Prøvde for halvannet år siden også, men sluttet etter et halvt år og opplevde det samme som deg så startet opp igjen på sensommeren.Er ikke så veldig glad i å bruke denne slags medisin, men du er vel enig med meg i at det er forferdelig med de daglige smertene så hva skal vi gjøre...? Ikke sunt og bra å ha dårlige dager hver dag heller. Ha en god og forhåpentligvis ikke så smertefull jul.

Ved fibro er ikke smertene fremkalt av defekter i kroppen, men av feilkoblinger i hjernen. Derfor hjelper antidep enkelte.

Hjalp på søvnen min, og det igjen gjør jo at en ikke får så mye smerter.

Inne på noe viktig her, fibrodama, det med søvnen.

Jeg er veldig glad for at Cipralex også virker på søvnen for meg. Søvn er veldig, veldig viktig.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er grunnen til at antidep virker på smerter i kroppen??

Flere virkningsmekanismer kan antas å være til stede:

1. Ond sirkel-teorien. Kroniske smerter, nedsatt funksjon og livskvalitet, dårlig søvn fører til depresjon. Deprimerte opplever smerter som mer smertefulle enn ikke deprimerte osv osv.

Ved å bryte denne sirkelen, avtar smertene. Bedret søvn bryter også inn i denne vonde sirkelen.

2. Direkte effekt på smertene. Noradrenalin spiller en viktig rolle i overføringen av nerveimpulser som oppfattes som smerte. Spesielt medisiner som virker på NA-systemet har en direkte dempende virkning på smerter. Dette er i hovedsak medisiner som Efexor og Cymbalta (begge virker på både serotonin og NA), samt Edronax og Strattera som kun virker på NA.

Jeg bruker 10mg. og det holder for meg. Prøvde for halvannet år siden også, men sluttet etter et halvt år og opplevde det samme som deg så startet opp igjen på sensommeren.Er ikke så veldig glad i å bruke denne slags medisin, men du er vel enig med meg i at det er forferdelig med de daglige smertene så hva skal vi gjøre...? Ikke sunt og bra å ha dårlige dager hver dag heller. Ha en god og forhåpentligvis ikke så smertefull jul.

Hva slags medisin bruker du?

Cipralex

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...