Gå til innhold

Forbigående smerter i pungen, noe svie når jeg tisser

Anbefalte innlegg

Jeg er en 34 år gammel mann.

Rundt den 20.november hadde jeg ubeskyttet oralsex (jeg mottok) med en kvinne jeg har grunn til å anta er bærer av kjønnsykdommer. Etter akten innså jeg hva jeg hadde gjort, og vasket penis i ca.30 minutter med såpe (vet det høres villt ut, men der og da friket jeg helt ut).

Den 22.november merket jeg en liten ubekvemhet i området rundt pungen. I tiden etter det har dette tiltatt i perioder, med aldri vært så sterkt at jeg har vurdert å ta smertestillende. Smerten kommer noenganger fra nedre del av pungen, av og til fra øvre del - men som regel på høyre side. Noen ganger kommer den fra området rundt penis på oversiden, og noen ganger til og med litt ned på høyre lår (på innsiden ca 5 cm nedenfor skrittet).

I de siste par dagene har jeg opplevd å svi litt på tuppen av penis etter å ha tisset. Det er ingen utflod jeg kan se, og det lukter ikke rart på noen måte.Jeg er ikke øm eller opphovnet på pungen.Jeg har god allmentilstand, har ikke hatt noe feber, og ikke opplevd annet ubehag.

Jeg har søkt mye på nettet og prøvd å sette meg inn i hva dette kan være. Jeg har noen konkrete spørsmål:

* Kan jeg ha fått Chlamydia (det var kun oralsex)?

* Kan jeg ha fått Gonorre (selv om det ikke er noen utflod)?

* Kan ubehaget jeg opplever skyldes den 30 minutters vaskeprosessen min etter akten...at jeg har vært for voldsom og drept all bakterieflora?

*Jeg har kommet over begrepene Epididymitt og Prostatitt. Er dette det samme?

* Kan jeg ha fått noen av dette selv om jeg ikke opplever feber eller nedsatt allmentilstand?

* Hvordan kan jeg pådra meg Epydidymitt/Prostatitt uten at det er en sexuelt overførbar sykdom inn i bildet?

* Smertene i øvre/nedre del av pungen begynte så vidt 2-3 dager etter ubeskyttet oralsex. Hvis jeg da ble smittet av Epydidymitt/Prostatitt, er 2-3 dager nok til at jeg skal begynne å merke det? På den annen side, det er først nå etter rundt 30 dager at jeg har merket noe svi når jeg tisser - høres det ut som Chlamydia/Gonorre?

* I de siste par dagene har smertene forsvunnet og kun lett svie etter at jeg tisser er tilbake. Betyr dette at jeg er i ferd med å bli frisk ?

Jeg håper du kan svare på disse spørsmålene, og gi meg en generell vurdering av hva du mener om saken.

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det var en omfattende liste av spørsmål. Jeg kan svare relativt klart på noen, kan vurdere noen av dem, mens andre er vanskelig å svare på.

Det er for det første mulig at det er en infeksjon, men ikke absolutt nødvendig. Det kan rett og slett være en respons eenten på fremmed bakterieflora fra munnen, vanlige munnbakterier, men som ikke hører hjemme på penis, uten nødvendigvis tilhøre mikroorganismer som regnes som årsak til sexuelt overførbare sykdommer. Det kan også være, som du er selv inne på respons på den ganske drastiske behandlingen som du har utsatt din penis for. Jeg vet ikke hva du mener med "for voldsom"? Har du skrubbet den, eller noe lignende? Det er greit med å vaske den, men det kan kanskje være litt for mye av det gode.'

Jeg tror ikke på Chlamydia, og heller ikke på gonorre. Det er p.t. veldig sjelden at vi finner gonokokker her i landet.

Epididimitt og prostatitt er betennelse som affiserer to forskjellige strukturer. De er ikke det samme. Jeg har lite tro på at du har noen av delene.

Jeg ville satse på uretritt som første forslag på diagnose, forårsaket av noen relativt vanlige bakterier. Mitt forslag er at om ikke dette gir seg bør du oppsøke en lege for å ta en prøve fra urinlederen, evt. urinprøve, for å se om det er noen bakterier der som bør behandles.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...