Gå til innhold

Sliten, MR og drypp

Anbefalte innlegg

Jeg (kvinne,44 år)har hatt mange tøffe år fysisk og psykisk. Stort tempo både privat og på jobb. Siste året spesielt har jeg følt meg veldig sliten og har mye smerter i hele kroppen. Særlig mage og bryst. ( Har hatt stiv, støl og vond kropp i ca 15 år) Har hatt flere tilfeller av panikkangst ??? (min egen diagnose) Og også flere tilfeller med nummenhet i h.arm. Innimellom pusteproblemer både på dag og på natt. Skulle bruke sommerferie til å hvile ut, og event oppsøke lege hvis jeg ikke følte meg bra etter dette. Ferien startet ved at min mann (52 år) fikk hjerteinfarkt med flere komplikasjoner. Mine smerter ble forsterket. Var til lege blodprøver var fine, men litt høyt kolesterol. Blodtrykk fint. Ekg viser ingen ting. Jeg får diagnosen depressiv. smerter hypokodria. Sykemeld 100 % en periode så 50 %. Føler meg i elendig form. En formiddag blir jeg svimmel. Gulvet beveger seg som jeg er ombord i en båt. Hadde noe lignede for 5-6 år siden. Lege fant ingen ting. Sjekket blodtrykk og ører. Sendte meg til MR. Svimmelhet forsvant av seg selv etter ca 14 dager. Pga at mine fastleger flytter hele tiden, har jeg det siste året hatt 5 leger. lege nr 3 henviste til MR,- lege nr 4 skulle fortele meg om funn men kunne ikke si noe særlig utover at de ikke hadde funnet noen svulst. Lege nr 5 sier at jeg har hatt drypp og at de har funnet noen uspesifikke nevrologiske funn på MR- undersøkelsen. Han sier han skal henvise meg til nevrolog for sistnevnte.(6 mnd ventetid) Mine drypp kunne han ikke si noe særlig om. Kunne si at de ikke var av ny dato, men ikke hvor gamle de var. Måtte leve med at de hadde vært.Friskmeldte meg og nå er jeg i 100 % jobb. Jeg er fortsatt veldig sliten, har veldig vond i nakke og hode. Er nok en del anspent etter alle hendelser. Litt redd også- Har jeg grunn til å være det ? Kan man ikke si noe mer om hvorfor jeg har hatt drypp og bør jeg ikke ha forebyggende behandling (Albyl-e) Glemte helt å spørre i forfjamselsen. Er dette bare hypokondri ? Kroppssmerter utløst av depresjon og angst?, - som en lege mente ?

Finnes råd for meg ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211428-sliten-mr-og-drypp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dersom du har hatt et drypp, burde man kanskje starte å lete etter årsaken; uregelmessig hjerterytme, arvelig tendens, tette halspulsårer eller blodpropp andre steder i kroppen? Imidlertid tror jeg kanskje det er mest sannsynlig at plagene dine ikke har noe med et eventuelt gammelt drypp å gjøre. Tar man MR av hele befolkningen i din alder, vil man kunne gjøre slike "bifunn" hos mange friske. Plagene dine er vel heller ikke hovedsaklig av nevrologisk art. Både hodepine og nummenhet i armen er ganske vanlig, og skyldes sjeldent noe galt i hodet. Synes imidlertid godt du kan bruke Albyl-E inntil dette er nærmere avklart. Videre synes jeg du skal ha henvisning til en fysioterapeut som kan jobbe med nakken din. Jevnlig trening vil også være bra for deg. Kanskje trenger du også noen å prate med om alle bekymringene dine, og da kan en stabil psykolog være bedre enn fastleger som jobber på hjemstedet ditt kun kort tid av gangen. Angst og depresjon er begge vanlige årsaker til magesmerter, hodepine, svimmelhet, ømme muskler og nummenhet i hender/føtter. Kombinasjonen av samtaleterapi og medikamenter en periode kan kanskje hjelpe deg godt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211428-sliten-mr-og-drypp/#findComment-1543451
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...