Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år som de to siste forsomrene har vært plaget av vanskeligheter med å puste. Dette lot seg særlig merke på hjemoverveien fra skolen. Det var 4-5 bratte oppoverbakker på rad, og jeg var helt utslitt etterpå og pustet tungt. Lurer på om jeg kan være allergisk mot gress e.l. Brukte bricanyl turbuhaler når jeg kom hjem, og den hjalp. Blir litt tungpustet av fysisk aktivitet ellers også, men dette er aldri noe problem. Faren min har astmabronkitt, søster og mor er allergiske og har astma. Lurer på om jeg også kan ha astma?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21145-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Med så mange i familien med astma, er det stor sjanse for at også du har genet, og at det nå bryter ut. At du reagerer på forsommeren kan høres ut som allergi altså for pollen, noe som det er lett å finne ut av. Spør om å bli henvist til lungelege og be om å få tatt en prikktest. Dette er en allergiprøve som er helt grei å ta og svaret kommer i løpet av 15 minutter. Når Bricanyl hjelper, kan det tyde på at det er snakk om astma, men du bør nok be lungelegen ta de respektive prøver for å stille en diagnose. Sett i gang nå, slik at du er forberedt og har de riktige medisinene til pollen igjen er ute og fyker! Hvis det er pollenallergi og astma, er det mange gode råd å få i små "bøker" som finne på apotekene. Les disse og følg rådene. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21145-astma/#findComment-91311
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...