Gå til innhold

Frikort i desember, hamstre til neste år

Anbefalte innlegg

Trygdedama på TV sier det ikke er noen vits i å hamstre før frikortet går ut, da de som gjør det må betale egenandeler neste år likevel til de har kommet opp i maksbeløpet.

Men for de som antar de ikke vil få frikort neste år, er det absolutt et poeng å hamstre.

Det er et poeng å forskyve utgifter før og etter nyttår, så frikortet får mest mulig effekt, avhengig om de tror de vil få frikort neste år, og om de har i år.

Ikke sant?

Fortsetter under...

Gjest har frikort

Hva mente du med det siste du skrev der? Jeg forsto ikke helt... Bør jeg "kjøpe" inn ekstra migrenemedisiner, eller er det ikke vits i? Jeg har frikort nå, og rekner med at jeg får det til neste år også (til høsten/vinteren).

Hva mente du med det siste du skrev der? Jeg forsto ikke helt... Bør jeg "kjøpe" inn ekstra migrenemedisiner, eller er det ikke vits i? Jeg har frikort nå, og rekner med at jeg får det til neste år også (til høsten/vinteren).

Hvis du har frikort for 05 og vil få i 06, så er det vel ingen vits, hvis du vet det med sikkerhet. Du må da betale maksbeløpet hvert år uansett.

Men hvis du har i 05, ikke får i 06, og du f eks kan få tatt ut medisin for hele 06 på 05, er det mye å hente. Hvis du i tillegg regner med å få i 07, kan du drøye til 07 med å kjøpe inn så du får komprimert mest mulig på 07 og får mest mulig effekt av frikortet. Sånn kan du evt gjøre annet hvert år.

Som kjent har jeg kjeltringhjerne. Synd det ikke er ulovlig eller uvanlig å gjøre slik, og at ideen ikke er min.

Gjest har frikort

Hvis du har frikort for 05 og vil få i 06, så er det vel ingen vits, hvis du vet det med sikkerhet. Du må da betale maksbeløpet hvert år uansett.

Men hvis du har i 05, ikke får i 06, og du f eks kan få tatt ut medisin for hele 06 på 05, er det mye å hente. Hvis du i tillegg regner med å få i 07, kan du drøye til 07 med å kjøpe inn så du får komprimert mest mulig på 07 og får mest mulig effekt av frikortet. Sånn kan du evt gjøre annet hvert år.

Som kjent har jeg kjeltringhjerne. Synd det ikke er ulovlig eller uvanlig å gjøre slik, og at ideen ikke er min.

Jeg vet ikke sikkert at jeg får frikort til neste år, men jeg tror nå det. Uansett så gidder jeg ikke hamstre.

Jeg var på apoteket ca 29. desember i fjor, og tok ut medisiner på blåresept. Det var flere rundt meg som gjorde det samme, men apotekfolka så på reseptene deres, og om det var slik at det var medisiner som først skulle brukes over nyåret, så måtte de betale egenandeler. Det vil si at hvis man har en resept som man har brukt før, og som det dermed står en dato på, så vil apoteket antagelig reagere dersom det er flere uker til du egentlig skal gå tom for medisinene. Jeg hadde ny resept (og var nesten tom), så jeg fikk det på frikortet mitt.

Annonse

Det utleveres jo kun medisiner for 3 mnd. forbruk da, så teorien din holder nok ikke helt...

Er det ikke slik at man ikke har lov til å utlevere medisiner for mer enn tre mnd om gangen?

Jo. Men med litt sleip manipulering går det greit å få ut mer, når jeg tenker meg om. Og apotekene vil gjerne ha pengene. F eks når du bytter medisin for samme lidelse, så vil du få "overlapp" som du kan få ut om ikke legen vil ha tilbake den gamle resepten.

Det utleveres jo kun medisiner for 3 mnd. forbruk da, så teorien din holder nok ikke helt...

i flg TV er det bare å gå på flere apoteker. Det er ingen regler som hindrer dem å levere ut, selv om de kan se at det er tatt ut samme dag på et annet apotek. Og apotekene vil ha penger.

Heldig er de som ikke kommer opp i frikort. jeg får frikort i løpet av januar(sukk)

Heldig er du som får skrevet av ting på frikortet. Før fikk jeg frikort i januar, nå etter nye regler må jeg betale alt sjøl, dvs ca 2000 kr i mnd. Og frikortet fikk jeg ikke før i oktober :o(

Heldig er du som får skrevet av ting på frikortet. Før fikk jeg frikort i januar, nå etter nye regler må jeg betale alt sjøl, dvs ca 2000 kr i mnd. Og frikortet fikk jeg ikke før i oktober :o(

Ja, skjønner hva du mener. I tillegg til at jeg på grunn av bekkenleddsyndromet kan gå gratis til ulike former for fysioterapi, hadde jeg likevel i fjor over ti tusen i medisinske utgifter som jeg ikke får refundert. Nå ble det så høyt beløpet at jeg kan skrive av litt på skatten, men det er ikke lett når man ikke har annet enn trygd.

Lykkelig er derfor jeg for at jeg i denne sammenhengen har en mann med normal inntekt, og jeg får være glad for at det i det hele tatt går. Men jeg finner ikke logikken i at selv om noen misbruker alle disse dyre medisinene jeg går på, skal jeg "lide" for det. Har du angst må du punge ut, er du deprimert betaler staten. Har du så sterke smerter at du trenger somadril eller paralgin forte, må jeg punge ut, mens migrenen betaler staten for. Søvnløsheten må jeg betale for. Så lenge min lege foreskriver disse medisinene for meg, betyr det at jeg trenger dem. At jeg er villig til å betale det det koster betyr også at jeg trenger dem.

Jeg håper dette forandrer seg en gang. Men tviler vel sterkt.

Jaja, håper du får en så god og smertefri jul som mulig.

Julehilsen fra

Annonse

Ja, skjønner hva du mener. I tillegg til at jeg på grunn av bekkenleddsyndromet kan gå gratis til ulike former for fysioterapi, hadde jeg likevel i fjor over ti tusen i medisinske utgifter som jeg ikke får refundert. Nå ble det så høyt beløpet at jeg kan skrive av litt på skatten, men det er ikke lett når man ikke har annet enn trygd.

Lykkelig er derfor jeg for at jeg i denne sammenhengen har en mann med normal inntekt, og jeg får være glad for at det i det hele tatt går. Men jeg finner ikke logikken i at selv om noen misbruker alle disse dyre medisinene jeg går på, skal jeg "lide" for det. Har du angst må du punge ut, er du deprimert betaler staten. Har du så sterke smerter at du trenger somadril eller paralgin forte, må jeg punge ut, mens migrenen betaler staten for. Søvnløsheten må jeg betale for. Så lenge min lege foreskriver disse medisinene for meg, betyr det at jeg trenger dem. At jeg er villig til å betale det det koster betyr også at jeg trenger dem.

Jeg håper dette forandrer seg en gang. Men tviler vel sterkt.

Jaja, håper du får en så god og smertefri jul som mulig.

Julehilsen fra

Man skal virkelig velge hva man feiler ;o) Neste gang skal jeg velge noe helt annet, som gir mer økonomisk gevinst. Kreft og hjertesykdommer er mer lønnsomme, nevrologi og smerter er helt uaktuelt.

Håper du og får en fin og smertefri jul. Og at du har mulighet til å ikke måtte ting du ikke orker :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...