Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Oslo33

Hei..

Tok for en tid tilbake en klamydiatest, spurte samtidig legen om jeg skulle ta en HIV-test. Fikk inntrykk av at legen tok svært lett på dette, fikk foretatt en negativ test etter 6 1/2 som jeg håper jeg kan stole på. Men hvorfor er ikke HIV-test en del av standardprosedyre når folk tar andre kjønnsykdomstester?, eller vurderer man smittefaren ved et vanlig hetroseksuelt samleie (uten anal-sex) som så liten at det nesten er som å vinne i lotto to ganger på rad?

mvh

Oslo

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21158-hiv-test/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Det er vanlig kotyme at legen skal spøre om pasienten har noe imot at det tas tester på både den ene og den andre, bl.a. også HIV. Vi har et regelverk som sier at selv om vi har prøven oppbevart i fryseren skal man spøre pasienten om vi kan undersøke det på HIV, om prøven er tatt for andre ting. Uten tvil forebygger man endel ubehag, både for pasienten og for legen ved å følge denne praksis. Det er klart at om pasienten spør vil legen tar prøve på HIV, og enten om legen eller pasienten som har mistanke om mulighet på HIV infeksjon bør dette gjøres. Pasienten vet mest om sin egen livsførsel og legen vet mer om symptomer og overføringsmuligheter.

Håper dette er svar på det du spør

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21158-hiv-test/#findComment-91797
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...