Gå til innhold

Julaftens antiklimaks

Anbefalte innlegg

Gjest Sukksukksukk

Så mye stress før jul. Alle gavene som skal kjøpes, med litt omtanke bak...Så mye som skal ryddes og ordnes. Stress, stress og stress.

Så kommer dagen. Det er rent og pent og ryddig på julaften. Man drar i kirka, og spiser nydelig mat.

Så åpnes pakkene. Naturlig nok er det kanskje minstemann som er mest fornøyd med gavene. Selv så får vi håndklær og sengetøysett i alle regnbuens farver. Stuen ser ut som et kaos med masse papir, og gaver som nå må ryddes på plass, som vi ikke vet om vi har plass til eller om vi trenger en gang.

Tipper det er flere som har det sånn? Men jeg vet ikke hvordan det skulle vært gjort annerledes. Gaver skal ikke koste for mye, og det er tanken bak som teller. Men det er ikke så morsomt å få en masse ting du ikke har bruk for heller, i allerede trange skap. Og en ny dag med rydding.

Jeg drømmer om et enklere liv...

Er det noen flere med samme følelsen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211582-julaftens-antiklimaks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kuttet ut gaver voksne imellom, vi gir f.eks. ikke gaver til våre voksne søsken, bare til barna. Dermed slipper vi unna sengesettene (vi feiret sammen med noen igår som utvekslet sengesett i grelle farger, så jeg vet hva du mener). Det anbefales! Hvis vi skal ha gjester som synes de må ha med seg noe, får vi blomster eller vin. Det blir raskt borte :-)

Vi gir foreldrene våre gaver og får tilbake, men de spør alltid hva vi ønsker oss, og gir gavekort hvis vi foretrekker det.

Barna får én større ting fra oss foreldrene, pluss noen ganger en ting sammen (spill el.l.), men med besteforeldre, tanter / onkler og faddere blir det rikelig til dem allikevel. De får ikke så mye resten av året at de er misfornøyde på julaften.

Jeg er for gammel til å la meg stresse før jul. Forsøk å finne en kombinasjon av hva du har lyst til å gjøre og hva som er nødvendig å gjøre. Kutter man gaver til voksne, slipper du unna mange håpløse shoppingturer som ender med noe som ingen trenger.

Det er nok mye stress sånn før jul.

Men julaften er bare helt hærlig synes jeg, aller best er det om en kan være hjemme hos seg selv.

Vi har to barn, og vi bruker lang, lang tid på gaveoppakkinga. Ikke stress, ikke mas.

Et av barna leser opp, vi ser alle på at hver eneste pakke blir pakket opp, papiret havner rett i søppelpose som står klar, og vi har masse tid til pauser med litt drikke og godis.

Det er litt slitsomt å klare å få handlet inn riktig med mat, gjerne få bakt litt før jul, passe på at man engasjerer seg som en familie før jul med for.eks. julekortskriving eller gavelaging. osv.

Men når julen endelig er her, ja da er det kos fra morgen til kveld her i heimen iallefall.

Aldeles hærlig, ville ikke ønsket det anneledes.

Når ungene er større så vil vi muligens bytte bort jul og gaver i en durabel utenlandstur for.eks. til syden et par uker.

Men det får vi se på, foreløbig er julen nydelig for mitt vedkommende.

Gjest Ulvinnen Lurulf

Nei, jeg kan ikke si at jeg føler noe antiklimaks nå.

Jeg har en god og avslappet følelse. Kvelden i går ble vellykket, det eneste dumme var at det ble såpass sent før gaveåpningen ble ferdig at barna var for trøtte til å kose seg med gavene da.

Men det har de tatt igjen i dag. Jeg har ikke så høye forventninger til hvilke gaver jeg skal få. Jeg fikk 5 gaver, og de ble jeg glad for.

Datteren min sa på lillejulaften: Jeg gleder meg sånn til i morgen, så jeg får vite om de andre blir glad for gavene mine!

Det kommer veldig an på hvilke forventninger du har på forhånd. Mine var ikke så høye i år. Så de ble innfridd, og vel så det!

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Jeg elsker julen, men dette med gavene syns jeg begynner å bli absurd. Derfor har vi begynt å begrense oss nå, det blir for mange. Skal satse på å spleise på gaver neste år, så blir det færre, men skikkelige gaver som folk har bruk for.

Jeg er jammen meg nesten helt enig med deg. Her var det ingen som spiste noe særlig, riskremen står i kjøleskapet fremdeles, ingen av kakene ble smakt på.

Den eneste forskjellen er at her har vi få gaver, men likevel ble det masse papir overalt.

Og det hyggeligste var at eldstemann tok på seg oppgaven etter faren min med å ligge på gulvet og leke med minstemann.

Annonse

Jeg er jammen meg nesten helt enig med deg. Her var det ingen som spiste noe særlig, riskremen står i kjøleskapet fremdeles, ingen av kakene ble smakt på.

Den eneste forskjellen er at her har vi få gaver, men likevel ble det masse papir overalt.

Og det hyggeligste var at eldstemann tok på seg oppgaven etter faren min med å ligge på gulvet og leke med minstemann.

"Og det hyggeligste var at eldstemann tok på seg oppgaven etter faren min med å ligge på gulvet og leke med minstemann."

Koselig.

Men ikke si at noen har kjøpt togsett? Jeg fikk ikke lov å leke med mitt da både onkel, bror og far tok over som stasjonsmestere da jeg fikk mitt.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Jeg elsker julen, men dette med gavene syns jeg begynner å bli absurd. Derfor har vi begynt å begrense oss nå, det blir for mange. Skal satse på å spleise på gaver neste år, så blir det færre, men skikkelige gaver som folk har bruk for.

Det var jo kjempelurt!

Vi får ta det som det der er! Gi det til frelsesarmeen, alle gavene du ikke har bruk for, uten å åpne innpakningen. Tenk hvor glad noen kommer til å bli for det. Selv om det ikke er rette fargen og mønsteret til resten av interiøret. Er jo en veldig enkel måte å få ryddet på også?

Overtal minsten til å gi bort de eldste lekene til vanskeligstilte barn. Frelsesarmeen tar sikkert i mot dem også. Ellers så er det innsamlinger av og til, annonsert i avisa.

"Og det hyggeligste var at eldstemann tok på seg oppgaven etter faren min med å ligge på gulvet og leke med minstemann."

Koselig.

Men ikke si at noen har kjøpt togsett? Jeg fikk ikke lov å leke med mitt da både onkel, bror og far tok over som stasjonsmestere da jeg fikk mitt.

Hihi.

Neida, ikke noe togsett. B-damanbane og jeg tror ikke eldstemann synes det var det morsomste i verden.

Vi ga gavekort til kinoen til noen av våre voksne i familien i år, samt gavekort på barnevakt til de som trengte det. Forholdsvis sjelden de får gjort noe sånt... :-)

Ellers var det en god ide fra ibro, gi det som bare er unødvendig skap-fyll til Frelsesarmeen. Selv om jula er over, så er det helt sikkert andre som vil få glede av de tingene! Selv i dagens rike Norge er det langt fra alle som har overflod, verken på denne tiden av året eller ellers.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...