Gå til innhold

Fibromyalgi-er det arvelig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det er forsket lite eller ingenting på dette.

Av selvsyn vet jeg at anleggene for overstramme og verkende muskler er arvelige. Moren min hadde det (uten noen diagnose, men jeg kjenner igjen symptomene nå som jeg har hatt det sjøl i 20 år).

Datteren min har også ting som tyder på at hun ligger dårlig an, hun er midt i tjueårene og verker mye mer enn normalt, enda hun er veltrent og ivrig turløper.

Det er så få menn i forhold til kvinner med denne diagnosen, så en vet vel ikke noe om arveligheten der. Men det ville være rart om ikke det samme gjorde seg gjeldende fra far til datter eller fra mor til sønn osv.

Gjest fibro...

Jeg tror det er forsket lite eller ingenting på dette.

Av selvsyn vet jeg at anleggene for overstramme og verkende muskler er arvelige. Moren min hadde det (uten noen diagnose, men jeg kjenner igjen symptomene nå som jeg har hatt det sjøl i 20 år).

Datteren min har også ting som tyder på at hun ligger dårlig an, hun er midt i tjueårene og verker mye mer enn normalt, enda hun er veltrent og ivrig turløper.

Det er så få menn i forhold til kvinner med denne diagnosen, så en vet vel ikke noe om arveligheten der. Men det ville være rart om ikke det samme gjorde seg gjeldende fra far til datter eller fra mor til sønn osv.

Fibromyalgi er IKKE en sykdom - det er en tilstand som legene bruker når de ikke vet hva som feiler deg, når du har vondt i muskler og ledd.

Så det er ike noe som kan være arvelig, siden det ikke er en sykdom.

Det har jeg lært, sist jeg var hos legen min.

Fibromyalgi er IKKE en sykdom - det er en tilstand som legene bruker når de ikke vet hva som feiler deg, når du har vondt i muskler og ledd.

Så det er ike noe som kan være arvelig, siden det ikke er en sykdom.

Det har jeg lært, sist jeg var hos legen min.

Det sier ikke min lege.

Man må ha smerter ved trykk på mange triggerpunkter for å få stilt diagnosen.

Min far har fibromyalgi, nå jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...