Gå til innhold

Dementavd.

Gjest huff,så ekkelt...

Anbefalte innlegg

Gjest huff,så ekkelt...

Jeg jobber på en dementavdeling med mange flinke i personalet. Men et problem, som vi har hatt før, og som nå har dukket opp igjen, har vi vanskelig for å bli kvitt og dette skaper mye ubehag.

Det er altså slik at en ny mannlig pasient oppfører seg veldig ekkelt overfor oss kvinnelige pleiere. Han prøver å ta og "klå" på alle kvinner som er der. Dette gjør at alt blir vanskelig. Stell blir en veldig ubehagelig greie der han ser ut til å nyte dette litt for mye. Når han skal ha øyedråper eller bli matet drar han oss inntil seg, og vi må bruke fysisk makt for å komme oss unna.

Dette er fryktelig ekkelt. For min del så klarer ikke jeg ha noe som helst med han å gjøre pga dette. (Og jeg veit om noen på jobben som før har opplevd overgrep, så når han drar dem hardt i armen så blir dette en enda mer grusom ting for de)

Vi har ingen mannlige pleiere. Vi har snakket med han om dette, men pga hans demens går ikke dette ordentlig inn til han.

Noen tips til hva som kan bli gjort? (han er helt avhengig av fysisk hjelp til det meste)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211810-dementavd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jobber i helsen

Det er vanskelig dette. Du må prøve å tenke at han er dement og at han nok ikke ville oppført seg på den måten til vanlig. Vær bestemt! Kunne en mannlig ansatt blitt overflyttet fra en annen avdeling? Vis ham respekt og la ham forstå hvor grensene går. Har dere f.eks. navneskilt slik at han kan forstå at dere er ansatte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211810-dementavd/#findComment-1544811
Del på andre sider

Alltid være to tilstede når dere steller ham, sånn at den ene kan avlede ham?

På forhånd tenke ut hvor/hvordan dere kan plassere dere i forhold til ham når han skal stelles, sånn at han ikke kommer til med klåfingrene?

Finne på noe som kan avlede ham? Eks finne fram et bilde eller noe annet han interesserer seg for. Kanskje han blir så opptatt av det at dere får stelt ham mens han studerer det.

Vanskelig å svare når man ikke kjenner ham og vet hvordan han er...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211810-dementavd/#findComment-1544815
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...