Gå til innhold

Fyrverkeri og 50 kilo pipende bikkje på fanget

Anbefalte innlegg

De jeg skal til uttrykker sin fortvilelse hvert år. Den svære, tøffe og råsterke bikkja blir skremt til et skjelvende og klynkende vrak hver nyttår. Kryper langs vegga og tisser på gulvet. Eller den skal opp på fanget til matmor og slikke i ansiktet og pipe i øret hennes. Et helt døgn pågår dette. Ikke en gang leverpostei blir enset.

Alternativet i år er nervemedisin fra veterinæren.

Hva gjør dere?

Fortsetter under...

Gjest dyrekjær

Jeg har fått noe hos dyrlegen som heter Largatil, riktignok til katten men kan sikkert brukes til hund i større dose.

Vet ikke helt om jeg tør å bruke det, men det er vondt å se katten lide seg gjennom kvelden/natten. Fikk beskjed om å teste ut en dose et par dager før feiringa for å se reaksjonen. Men er litt redd for virkningen og hvor mye som trengs. Vet ikke helt hva jeg bestemmer meg for ennå.

Eierne gjør det rette, dra til veterinær i god tid og gi beroligende.

Om hunden er veldig, veldig redd så kan det være en god ide å dope så mye ned at dyret får sove seg igjennom hele feiringen.

Det virker som suset fra rakettens motor er det som skremmer mest.

Jeg har fått noe hos dyrlegen som heter Largatil, riktignok til katten men kan sikkert brukes til hund i større dose.

Vet ikke helt om jeg tør å bruke det, men det er vondt å se katten lide seg gjennom kvelden/natten. Fikk beskjed om å teste ut en dose et par dager før feiringa for å se reaksjonen. Men er litt redd for virkningen og hvor mye som trengs. Vet ikke helt hva jeg bestemmer meg for ennå.

Vær veldig forsiktig med medisiner som ikke er ordinert for dyret. F eks en vanlig hodepinetablett for mennesker kan ta livet av en hund eller katt.

Annonse

Gjest lysrøret

Vår første hund var livredd på nyttårsaften. Vi satt henne i det mest lydtette rommet i huset og satte musikk/radio på i ganske høy styrke. Slik at lyden overdøvde raketter.

Bikkja var vant til høy musikk så det var ikke noe problem.

Vår andre bikkje gidder ikke bry seg med lydene av rakettene. Så hun legger seg for å sove.

Det som er viktig her er at fra hunden er valp må man overse den hvis den viser tegn til å bli redd. Man må holde på med sitt vanlige i huset og ikke gjøre noe dikkedarer med hunden.

Vi var med på å ødelegge vår første hund fordi vi begynte å klappe og trøste. Da ble den bare mye villere og galere av lydene.

Men dette må jo gjøres fra hunden er liten.

Min kompis med hund burer seg inne i kjelleren med sine to store hunder under oppskytningen av rakketter. Det funker som bare det, men det er jo ikke alle som har kjeller..

Dette loppeskinnet begynner å skjelve bare hun hører ordet rakett, og kjelleren er prøvet. Det hjelper ikke, og matmor må være der og trøste hele tida.

Medisiner for katter er ikke umiddelbart egnet for hunder. Det kan til og med være farlig.

Men nå er det jo uansett veterinær som skriver ut korrekt medisin.

Vil bare nevne det, så ingen "låner" katte-dop av noen for å roe ned hunden sin...

Vår første hund var livredd på nyttårsaften. Vi satt henne i det mest lydtette rommet i huset og satte musikk/radio på i ganske høy styrke. Slik at lyden overdøvde raketter.

Bikkja var vant til høy musikk så det var ikke noe problem.

Vår andre bikkje gidder ikke bry seg med lydene av rakettene. Så hun legger seg for å sove.

Det som er viktig her er at fra hunden er valp må man overse den hvis den viser tegn til å bli redd. Man må holde på med sitt vanlige i huset og ikke gjøre noe dikkedarer med hunden.

Vi var med på å ødelegge vår første hund fordi vi begynte å klappe og trøste. Da ble den bare mye villere og galere av lydene.

Men dette må jo gjøres fra hunden er liten.

Det har vi tenkt å gjøre når vi får hunden vår også.

Det er veldig lett å gjøre det du sier dere gjorde med den første hunden. Men det andre er mye lurere. Så jeg krysser fingrene for at det funker. :-)

Dette loppeskinnet begynner å skjelve bare hun hører ordet rakett, og kjelleren er prøvet. Det hjelper ikke, og matmor må være der og trøste hele tida.

Det er det at matmor trøster hele tida som har gjort bikkja til nervevrak ift. fyrverkeri...

Hunder som blir trøstet så til de grader tror da at det virkelig er grunn for å være redd. Man skal berolige med å snakke med rolig stemme, eller ignorere det hele, bare fortsette med det man gjorde, for å vise at fyrverkeri ikke er farlig. Musikk hjelper selvsagt for en del, fordi det overdøver støyen fra fyrverkeriet.

Vår hund reagerer til en viss grad, han skvetter - særlig når en og annen rakett fyres av i romjula. Bjeffer på bråket. Men har verken halen mellom beina eller tisser inne, så redd er han ikke.

Det er det at matmor trøster hele tida som har gjort bikkja til nervevrak ift. fyrverkeri...

Hunder som blir trøstet så til de grader tror da at det virkelig er grunn for å være redd. Man skal berolige med å snakke med rolig stemme, eller ignorere det hele, bare fortsette med det man gjorde, for å vise at fyrverkeri ikke er farlig. Musikk hjelper selvsagt for en del, fordi det overdøver støyen fra fyrverkeriet.

Vår hund reagerer til en viss grad, han skvetter - særlig når en og annen rakett fyres av i romjula. Bjeffer på bråket. Men har verken halen mellom beina eller tisser inne, så redd er han ikke.

Jeg har også hørt det, men jeg tror ikke det er tilfellet her.

Annonse

"Hunder som blir trøstet så til de grader tror da at det virkelig er grunn for å være redd. "

Stemmer.

Det skjedde med en annen hund jeg vet om også. Den var så pysete og redd for alt mulig gjennom hele livet sitt, at det var virkelig ille. Og grunnen?

Joda, matmor hadde trøstet og dullet og dallet for den "takars lille vofsen" som jo var littegranne redd stakkar, så hun måtte jo trøste og godsnakke og klappe og dulle-dalle enda litt mer, så ikke lille vofsen ble enda mer redd...

*himle*

Er det rart hunden var redd det meste?

Jeg har også hørt det, men jeg tror ikke det er tilfellet her.

Det ER også forskjell på dyrs natur/personlighet fra individ til individ, så noen hunder er jo selvsagt mer engstelige av seg i utgangspunktet.

Jeg kjenner til noen som har samme hunderase som oss, de har to stk, som har fått en like god start i livet, kommer fra samme oppdretter osv., men den ene er engstelig som få, mens den andre er ganske normal :-)

Det ER også forskjell på dyrs natur/personlighet fra individ til individ, så noen hunder er jo selvsagt mer engstelige av seg i utgangspunktet.

Jeg kjenner til noen som har samme hunderase som oss, de har to stk, som har fått en like god start i livet, kommer fra samme oppdretter osv., men den ene er engstelig som få, mens den andre er ganske normal :-)

Det er klart det er forskjellig personlighet på hundene også. Men om en forsterker redselen for en i utgangspunktet pysete hund, så ødelegger en den ihvertfall.

Pleide sitte inne jeg med den pysete hunden min, og satte på radioen litt høyt, fungerte litt bedre. Stakars voffsene til nyttår. Ikke greit nei. I ekstreme situasjoner kan man jo få beroligende til nyttårsaften, altså til å gi hunden:) enda det er fristende å spise de selv, i jule stresset....:)

Pleide sitte inne jeg med den pysete hunden min, og satte på radioen litt høyt, fungerte litt bedre. Stakars voffsene til nyttår. Ikke greit nei. I ekstreme situasjoner kan man jo få beroligende til nyttårsaften, altså til å gi hunden:) enda det er fristende å spise de selv, i jule stresset....:)

Vi er også inne med hunden vår, og har gjerne på litt musikk. Men vi sitter ikke og trøster hunden og forsterker fryken den har et lite snev av.

Et år satt hunden i en stol og kikket ut av vinduet ved midnatt, han så rett og slett på fyrverkeriet, uten å bjeffe eller noe annet! Det var litt snålt, men det funka. Da var han rolig, i motsetning til alle de gangene han skvatt pga raketter i romjula og tidlig på nyttårsaften.

Det kan jeg tro på. Hvalper fra samme kull har ofte veldig ulikt lynne allerede etter noen uker. Noen er redde, andre ikke.

Hvis du prøver å slå opp en paraply litt brått så ser du det. noen stikker og gjemmer seg mens andre blir nysgjerrige.

Det kan jeg tro på. Hvalper fra samme kull har ofte veldig ulikt lynne allerede etter noen uker. Noen er redde, andre ikke.

Hvis du prøver å slå opp en paraply litt brått så ser du det. noen stikker og gjemmer seg mens andre blir nysgjerrige.

Ja, det er helt klart et ulikt lynne på de. Vår hund var den minste (og sist fødte) i kullet (av 8 stk). Oppdretter trodde hun måtte fôre ham ekstra, fordi han var så liten, og sikkert ville bli skjøvet vekk av de andre som var større. Men neida, han hadde "spisse albuer" og næringsvett, så han klarte seg fint på egenhånd. Hun hadde lang erfaring med hundeoppdrett, og aldri sett på maken :-)

Også mange av de andre i kullet var tøffe som få, gikk på "oppdagelsesferd" i hagen på egenhånd, der hun tidligere kun hadde opplevd at valpene gikk flere samlet på slike "oppdagelsesferder". Men et par av valpene i dette kullet var ganske så pysete og forsiktige av seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...