Gå til innhold

14 år og p-piller??


Gjest venter svar

Anbefalte innlegg

Gjest venter svar

jeg og mamma hadde en diskusjon her en dag forleden. Mamma er meget bekymret for meg, og er redd for at jeg skal ligge med kjæresten min... vi har vært sammen i snart 1 år nå, og har ligget sammen mange ganger. Jeg har også begynt på p-piller. (men selvfølgelig vet ikke mamma dette)! ..jeg holdt på å snakke til mamma om at det er veldig mange på skolen min som bruker p-piller, å da sa mamma at de jentene må være meget spesielle, å legen som har skrevet ut resept til disse, må ha føla seg pressa til å gjøre det, da det kan hende at de ligger med veldig mange uten beskyttelse. Hun sa at det ikke var bra for en 14-åring å gå på p-piller pga. hormonene. Hun sa også at ei jente på 14 år, vil ikke ha det godt under et samleie fordi hun er "for liten" enda... d vil heller være vondt for henne, sa hun

Men jeg synes faktisk det er godt å ligge med kjæresten min!! selv om jeg bare er 14-15!! Og jeg gjør det ikke bare for hans skyld. Dessuten har han aldri pressa meg, så er jeg da unormal, som synes det er godt?? ...må bare tilføye at det var ett HELVETE de første gangene, men når den endelig kom helt in, ble det bare bedre, og bedre... har ikke fått noen skikkelig orgasme enda... er det normalt?... også vil jeg bare spørre om det er veldig farlig for en 14 år gammel jente å gå på p-piller..??? Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Farlig er det nok ikke. Jeg er selv 14 (snart 15) og begynte med p-piller i februar-mars. Du er heller ikke unormal som synes det er godt å ha sex med kjæresten, for det synes da jeg óg! Jeg hadde derimot ikke vondt de første gangene, men det er jo sikkert individuellt. Mamma vet ikke at jeg går på p-piller og det vil jeg heller ikke at hun skal vite...

men moren din burde jo være glad for at du velger å bruke prevensjon - sikker prevensjon - for det er det jo ikke alle som har vett til å tenke på...

dette ble egentlig bare tull...men uansett lykke til videre med moren din og kjæresten osv =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig er det nok ikke. Jeg er selv 14 (snart 15) og begynte med p-piller i februar-mars. Du er heller ikke unormal som synes det er godt å ha sex med kjæresten, for det synes da jeg óg! Jeg hadde derimot ikke vondt de første gangene, men det er jo sikkert individuellt. Mamma vet ikke at jeg går på p-piller og det vil jeg heller ikke at hun skal vite...

men moren din burde jo være glad for at du velger å bruke prevensjon - sikker prevensjon - for det er det jo ikke alle som har vett til å tenke på...

dette ble egentlig bare tull...men uansett lykke til videre med moren din og kjæresten osv =)

takk for svar! har du noen gang hatt en skikkelig god og ordentlig orgasme??... det har nemlig ikke jeg enda, selv om jeg synes det er godt å ligge med han... hvordan oppnådde du isåfall denne orgasmen?... noe spesielt typen gjorde??...å tok det lang tid etter at du ble "seksuelt aktiv"..??... når typen min skal slikke meg, har han fortalt at han ikke helt vet hva han skal gjøre... blir du mye slikka..? koz & klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kittsje

Sier bare en ting!

Samleie i den alderen er ulovelig!

Du er 14 år og under den seksuelle lavalderen....

DU ER ET BARN!!!!

Å ja! P -piller roter med hormonene!!!!

Håper du slutter med dette!

Sex og samleie er for personer over 16 , voksne folk!!!!

Tenker på ditt beste!

Håper og typen din er under grensen , ellers kan han bli tiltalt for sex med mindreårig!

Og dommen er ikke mild!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange idioter som holder foredrag om seksuel lavalder? Har de ikke annet å gjøre enn å fortelle om det? Har de virkelig et så kjedelig liv?

La nå andre være i fred og la være å komme med slike unødvendige kommentarer.

Til deg som venter på svar: Lev ditt eget liv som du vil og gjør det du føler er riktig for deg uten å alltid bry deg om hva andre synes er rett og galt, for når rett skal være rett er det din kropp og den er det bare du som betsemmer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berthold Grünfeld

takk for svar! har du noen gang hatt en skikkelig god og ordentlig orgasme??... det har nemlig ikke jeg enda, selv om jeg synes det er godt å ligge med han... hvordan oppnådde du isåfall denne orgasmen?... noe spesielt typen gjorde??...å tok det lang tid etter at du ble "seksuelt aktiv"..??... når typen min skal slikke meg, har han fortalt at han ikke helt vet hva han skal gjøre... blir du mye slikka..? koz & klem

Jeg tror du skal forsøke å stimulere deg selv seksuelt litt mer for på den måten å bli bedre kjent med kroppen din. Men de tforutsetter at du er tent når du eksperimenterer med deg selv. Ikke gjør det uten at du føler lyst til å gjøre det.

Så vil du etter hvert merke hva som er godt og hv som er mindre spennende og stimulerende. Hvor på kroppen merker du at du kjenner de behagelige sitringene? Hva med brystene, lårene, selvfølgelig området rundt kjønnsorganene, og hva med klitoris og skjeden?

Så kan du i neste omgang fortelle vennen din hvor han skal stelle med deg, og hvor du bare kan slappe av og konsentere deg om å nyte, ikke være flink pike som skal yte for han. Du kan for eks. godt stimulere deg over klitoris mens han er inne i deg.

Kort sagt, begynn med deg selv, bli kjent med din kropp og så går du videre.Vedå bli bedre kjent med ge selv blir du samtidig tryggere på deg selv som nytende kvinne.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Berthold Grünfeld

Dette med unge jenter og pillen er et vanskelig område. Vi leger ser helst at menstruasjonssyklus er kommet skikkelig i gjenge, dvs. at du har hatt regelmessige menstruasjoner i minst ett år før du begynner å bruke pillen. dette for ikke å gripe inn i prosessen før du er biologisk sett tilstrekkelig modnet.

På den annen side er vi redde for at du skal bli uønsket gravid hvis du ikke er beskyttet med prevensjon. Dette er det store dilemma vi sliter med. Hvilke hensyn veier tyngst?

Jeg sier at unge jenter under 15-16 år ikke har vondt av å vente litt med samleie. det fins andre måter å kose seg seksuelt uten å ha penis i skjeden med fare for befruktning.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Grünfeld

lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest venter svar

hmm... jeg tror jeg vil følge Cheri's råd her, men takk for alle svar uansett!! ..Jeg føler meg faktisk klar for det, og er nokså moden for alderen. Dessuten er kjæresten min den mest omtenksomme, og snilleste gutten jeg noen gang har møtt, og jeg ELSKER å kose meg sammen med han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at forholdet ditt til

din mor ikke blir så lett framover.Du har skuffet henne, og det må du takle.Om hun ikke

vet det enda,så gjør du det.

Hun ønsker nok som alle

mødre, det beste for deg.De aller fleste mødre ønsker ikke at barna skal starte et seksualliv så tidlig.Hun har

levd lenger enn deg og har erfaringer.Du tenker i øyeblikket, og vet ikke at nå-

værende handlinger får følger for livet senere.

Snakk med din mor før andre gjør

det!

Når du selv blir voksen

og får en datter i samme alder,

lurer på hvordan du ser det hele

da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at forholdet ditt til

din mor ikke blir så lett framover.Du har skuffet henne, og det må du takle.Om hun ikke

vet det enda,så gjør du det.

Hun ønsker nok som alle

mødre, det beste for deg.De aller fleste mødre ønsker ikke at barna skal starte et seksualliv så tidlig.Hun har

levd lenger enn deg og har erfaringer.Du tenker i øyeblikket, og vet ikke at nå-

værende handlinger får følger for livet senere.

Snakk med din mor før andre gjør

det!

Når du selv blir voksen

og får en datter i samme alder,

lurer på hvordan du ser det hele

da?

test

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! har du noen gang hatt en skikkelig god og ordentlig orgasme??... det har nemlig ikke jeg enda, selv om jeg synes det er godt å ligge med han... hvordan oppnådde du isåfall denne orgasmen?... noe spesielt typen gjorde??...å tok det lang tid etter at du ble "seksuelt aktiv"..??... når typen min skal slikke meg, har han fortalt at han ikke helt vet hva han skal gjøre... blir du mye slikka..? koz & klem

Den eneste som gav den fjortenårige piken et svar om å leve som HUN ville, og elske dersom HUN følte for det, var Cheri. Kanskje er Cheri selv ung? Jeg vet ikke, men selv om en jente på 14 føler seg moden og voksen til å takle alt ansvar, til å nyte sex, og ønsker bruk av p-piller, vil det jo ikke si at hun er det.?

At en mor er bekymret i dette tilfellet, er helt naturlig. Når min egen datter vokser til vil jeg nok bli svært bekymret om jeg fant ut at hun hadde et aktivt sexliv i så ung alder.

På en annen side er det jo fint at en tenker på prevansjonen! Der ble jeg mektig stolt over henne. Men husk at p-pillene klusser til med hormonene, og at man helst bør ha hatt mensen regelmessig i flere år først. Men ta en snakk med lege eller helsesøster, HUN vet nok svarene bedre enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at forholdet ditt til

din mor ikke blir så lett framover.Du har skuffet henne, og det må du takle.Om hun ikke

vet det enda,så gjør du det.

Hun ønsker nok som alle

mødre, det beste for deg.De aller fleste mødre ønsker ikke at barna skal starte et seksualliv så tidlig.Hun har

levd lenger enn deg og har erfaringer.Du tenker i øyeblikket, og vet ikke at nå-

værende handlinger får følger for livet senere.

Snakk med din mor før andre gjør

det!

Når du selv blir voksen

og får en datter i samme alder,

lurer på hvordan du ser det hele

da?

"Du har skuffet henne, og det må du takle."

Dette er noe av det største tullet jeg hører. Det er heller moren som må justere seg her. Dette er alderen utrolig mange begynner å være sexuelt aktive, så hvorfor ikke bare innstille seg på at det ER naturlig. Om du har problemer med at noen debuterer i denne alderen, så er det ditt ( og de andre som mener det) problem og ikke den som begynner å oppdage den voxne verden på godt og vondt. Dette er et forum for de som ønsker hjelp.

JEG synes det er veldig umodent å kjefte på de som velger å ha sex i denne alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ingen problemer med å forstå verken moren din eller deg- men det gjør deg neppe klokere...:o)

Men jeg har et par kommentarer som du kan tenke på eller bare droppe- ditt valg!

1) Spør du om dette for å få gode råd, eller for å rettferiggjøre det du kanskje tviler litt på innerst inne? Jeg har ingenting med hva du vil svare på det, men det kan alltids være greit å tenke over. Men for å ha sagt det: Det er helt naturlig å tvile litt på om dette er riktig, uten at det trenger å være GALT av den grunn! Jeg tror man alltid vil tvile litt, uansett når debuten finner sted.

2) Jeg selv debuterte da jeg var 15. Helt frivilig, helt edru og jeg synes det var OK. Hadde akkurat de samme erfaringer som deg med smerter etc, men det gikk jo over. Men nå i ettertid kunne jeg kanskje tenkt meg å ha drøyd det litt lenger. Når jeg først traff den jeg har levd sammen med de siste 10 årene, har det på en merkelig måte meldt seg et behov for at HAN skulle ha vært den første. Ikke det at jeg angrer på noe- jeg har hatt flere partnere etter den første også, men det er et eller annet der. Men samma det. Gjort er gjort og spist er spist :o)...

Men ikke alle er slik skapt at enhver sex er ok hvis det føles ok i øyeblikket. Jeg er hvertfall ikke sånn. Jeg angrer ikke på at jeg gjorde det, forsåvidt, men angrer mer på at jeg ikke tenkte litt mer fremover. men som sagt: Samma det....etterpåklok kan alle være.

3) P-piller ER ikke bare bare. Det ER å klusse med hormonene, og dessuten verner det ikke mot kjønnssykdommer. det er faktisk svært viktig å tenke på det. For selv om dette er første gang for deg, trenger det ikke å være det for typen din. Og hva vet du om HANS tidligere partnere- deres sykdommer kan fort bli dine!! (dette gjelder jo generelt- denne gutten blir neppe din siste parter, og da er det viktig å huske på dette. Selv om DU har få parnere gjennom livet, må du tenke på alle de du "indirkete" ligger med gjennom dine partneres tidligere partnere. =ÆSJ!!)

Jeg er nå snart 30 år, og brukte p-piller i nesten 12 år. da jeg sluttet tok det NESTEN TO ÅR før syklusen min ble normal, og alle leger jeg var hos, sa at dette sannsynligvis hadde med p-pillebruken å gjøre. Noen av dem sa også at man ikke bør bruke pilla lenger enn 10 år, så hvis du begynner alerede nå, bør du slutte når du er 24. Og tro meg: Er det en gang i livet du trenger pilla, så er det mens du er mellom 20 og 30!!! Mitt råd er derfor: Sats på kondomer!! Det er mye gøy å få tak i, og MANGE lure triks å lære seg som gjør gutta VELDIG fornøyde (Noen gang prød å tre på en kondom uten å bruke hendene??? :o)

En relativt ny forskningsrapport utgitt av den amerikanske nemda for reproduktiv helse har kommet med følgende utsagn om pilla:

"Hadde dette preparatet vært beregnet for menn, hadde det aldri blitt godskjent i utgangspunktet- et så stort inngrep i hormonbalansen er på grensen av det etisk uforsvarlige" !!

det er jo en tankevekker for alle oss damer som har gumlet denne "velsignelsen" i år etter år.....

Dette er bare små tankespinn fra min side. det viktigste er at du bruker hodet og tenker igjennom hva du virkelig vil. Mammaer har et merkelig gen som kan gjøre den temmlig irrasjonelle, men ofte er ho dettebasert på egne dårlige erfaringer med en tidlig debut...Men rpøv å hold hodet kaldt i en evt diskusjon med moren din, og finn rasjonelle argumenter for hvorfor du handler som du gjør- tenk nøye gjennom dette før du prater med henne. Hun har 1000 GODE argumenter for hvorfor du bør droppe sexen- så da nytter det ikke for deg å hyle og slamre med dørene. da kommer hun til å "vinne". hvis du derimot klarer å være rolig og argumentere, vil hun nok se at slaget er tapt. Sex er også et spørsmål om modenhet. Er du moden nok til å ta den diskusjonen godt med moren din, er du sikkert moden nok til å ha sex.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lillejente

Hvorfor er det så mange idioter som holder foredrag om seksuel lavalder? Har de ikke annet å gjøre enn å fortelle om det? Har de virkelig et så kjedelig liv?

La nå andre være i fred og la være å komme med slike unødvendige kommentarer.

Til deg som venter på svar: Lev ditt eget liv som du vil og gjør det du føler er riktig for deg uten å alltid bry deg om hva andre synes er rett og galt, for når rett skal være rett er det din kropp og den er det bare du som betsemmer over.

Lurer litt på hva du mener med at det er folk med fritidsproblemer som holder"foredrag" de vil hennes beste , og har fult lov til å si hva de mener , akkurat som at jeg sier at jeg synes at du ikke har noe rett til å kritisere de som legger vekt på dette!

Det er faktisk til hennes eget beste!

Har hun gått så langt å ville spørre om dette , må hun vente å få svar hun ikke liker!!!!

Det er bare fakta at lavaleren for sex er det den er!!!

Nok om det!

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du har skuffet henne, og det må du takle."

Dette er noe av det største tullet jeg hører. Det er heller moren som må justere seg her. Dette er alderen utrolig mange begynner å være sexuelt aktive, så hvorfor ikke bare innstille seg på at det ER naturlig. Om du har problemer med at noen debuterer i denne alderen, så er det ditt ( og de andre som mener det) problem og ikke den som begynner å oppdage den voxne verden på godt og vondt. Dette er et forum for de som ønsker hjelp.

JEG synes det er veldig umodent å kjefte på de som velger å ha sex i denne alderen.

Jeg syns Sirene sa veldig mye klokt her, faktisk. (Nå pleier jeg sjelden være uenig med deg!:) Jeg selv har en datter, og først da begynner man tenke på hvor livredde man er når barn vokser til. det vil du skjønne mer den dagen du er far til en datter. Som fjortenåring er de fleste fryktelig unge og overhodet ikke rede for sex. jeg selv ville blitt rasende om dette var min datter, og JA, hun hadde skuffet meg til de grader.

Mon tro om du ikke ser det litt annerledes når du selv er far? ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hva du mener med at det er folk med fritidsproblemer som holder"foredrag" de vil hennes beste , og har fult lov til å si hva de mener , akkurat som at jeg sier at jeg synes at du ikke har noe rett til å kritisere de som legger vekt på dette!

Det er faktisk til hennes eget beste!

Har hun gått så langt å ville spørre om dette , må hun vente å få svar hun ikke liker!!!!

Det er bare fakta at lavaleren for sex er det den er!!!

Nok om det!

Ha en fin dag!

Enig med deg! :)))

ha en god dag du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal forsøke å stimulere deg selv seksuelt litt mer for på den måten å bli bedre kjent med kroppen din. Men de tforutsetter at du er tent når du eksperimenterer med deg selv. Ikke gjør det uten at du føler lyst til å gjøre det.

Så vil du etter hvert merke hva som er godt og hv som er mindre spennende og stimulerende. Hvor på kroppen merker du at du kjenner de behagelige sitringene? Hva med brystene, lårene, selvfølgelig området rundt kjønnsorganene, og hva med klitoris og skjeden?

Så kan du i neste omgang fortelle vennen din hvor han skal stelle med deg, og hvor du bare kan slappe av og konsentere deg om å nyte, ikke være flink pike som skal yte for han. Du kan for eks. godt stimulere deg over klitoris mens han er inne i deg.

Kort sagt, begynn med deg selv, bli kjent med din kropp og så går du videre.Vedå bli bedre kjent med ge selv blir du samtidig tryggere på deg selv som nytende kvinne.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

hei.....

å ta opp den seksuelle lavalder syntes jeg er no tull..den er til for at unge jenter(under 16)ikke skal bli utnyttet av eldre menn..hun elsker jo kjærsten sin og vil ha sex med ham...

jeg begynte også med p-piller når jeg var 14...det tukler med hormonene,det merket jeg fort,men alt roet seg etter en stund...det kan være hardt på forholdet deres(når du får humærsvingninger)men hvis dere elsker hverandre...holder dere nok sammen..

det kommer en del beskymringer med p piller å som du bør være klar over....når jeg begynte på pilla,hadde vi sex oftere og det gikk for ham i meg,etter en stund fikk jeg soppinfeksjon....samme skjedde med venninda mi...så ikke bli for ivrig i førsten...og å huske å ta den pilla er ikke altid like greit...

jeg forstår at moren din er beskymret.....det hadde nok jeg vært å.....det lureste for deg er å sette deg ned sammens med henne og forklare henne hvorfor du vil begynne....og at du ikke kommer til å ligge med noen andre...(hennes størse beskymring er nok kjønnssykdommer)....vær åpen,hvis noe skjer er det hun som kommer til å støtte deg...og det kommer du til å trenge videre:-)

lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...