Gå til innhold

Barbermaskiner hos frisører

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Sist gang jeg var hos frisøren barberte hun meg litt i nakken. Jeg la merke til at denne barbermaskina ikke ble noe rengjort mellom hver kunde og dette gjorde meg litt bekymra. Så like etterpå at jeg var litt rød på nakken, men jeg så ikke noe sår. Kan det være noe fare for å bli smittet av f.eks hiv og hepatitt når de ikke renser barbermaskina mellom hver kunde?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21196-barbermaskiner-hos-fris%C3%B8rer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Anonymous, Det er et veldig relevant spørsmål du tar opp, noe (i likhet med Odrun) jeg har selv reagert på. Noen av de aktuelle smittsomme sykdommer der smittestoffet finnes i blod, kan i teorien overføres ved barbermaskin, etc der man, evt. frisøren, farer over disse små, ofte usynlige rifter med barbermaskinen. De kan også lage små usynlige rifter uten at de eller kunden merker det. De fleste av disse sykdommer ovberføres ikke så lett, men det du nevner, Hepatitt B, er svært lett overførbar. Jeg kan slett ikke utelukke at slike infeksjoner forekommer. Jeg kjenner faktisk ikke til (skal undersøke neste gang jeg går til frisøren), men antar at det finnes et regelverk om hvordan man skal rengjøre og desinfisere utstyr som brukes hos frisøren.

Vennlig hilsen

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Kjære Anonymous, Det er et veldig relevant spørsmål du tar opp, noe (i likhet med Odrun) jeg har selv reagert på. Noen av de aktuelle smittsomme sykdommer der smittestoffet finnes i blod, kan i teorien overføres ved barbermaskin, etc der man, evt. frisøren, farer over disse små, ofte usynlige rifter med barbermaskinen. De kan også lage små usynlige rifter uten at de eller kunden merker det. De fleste av disse sykdommer ovberføres ikke så lett, men det du nevner, Hepatitt B, er svært lett overførbar. Jeg kan slett ikke utelukke at slike infeksjoner forekommer. Jeg kjenner faktisk ikke til (skal undersøke neste gang jeg går til frisøren), men antar at det finnes et regelverk om hvordan man skal rengjøre og desinfisere utstyr som brukes hos frisøren.

Vennlig hilsen

Forskrift om hygienekrav for frisørvirksomhet m.v. regulerer hvordan frisøren skal forholde seg for å begrense risikoen for smitte. Der slås det fast at frisørvirksomhet

"skal utøves på en hygienisk tilfredsstillende måte med sikte på å hindre at overføring av smittsomme sykdommer kan finne sted."

Vedrørende problemstillingen du tar opp i brevet står det følgende:

"Utstyr.... skal før bruk være behandlet på en hygienisk tilfredsstillende måte for å forebygge overføring av smittsomme sykdommer."

"Til barbering bør høvel til engangsbruk nyttes. Brukes barbermaskin, skal maskinhode og kniv rengjøres og desinfiseres etter hver kunde."

Rengjøring innebærer grundig vask i såpe og vann med etterfølgende skylling. Desifinsieringen kan gjøres ved å koke barbermaskinhodet eller vaske det med et desinfeksjonsmiddel.

Vennlig hilsen

Ørkenvandreren

Forskrift om hygienekrav for frisørvirksomhet m.v. regulerer hvordan frisøren skal forholde seg for å begrense risikoen for smitte. Der slås det fast at frisørvirksomhet

"skal utøves på en hygienisk tilfredsstillende måte med sikte på å hindre at overføring av smittsomme sykdommer kan finne sted."

"Utstyr.... skal før bruk være behandlet på en hygienisk tilfredsstillende måte for å forebygge overføring av smittsomme sykdommer."

"Til barbering bør høvel til engangsbruk nyttes. Brukes barbermaskin, skal maskinhode og kniv rengjøres og desinfiseres etter hver kunde."

Rengjøring innebærer grundig vask i såpe og vann med etterfølgende skylling. Desifinsieringen kan gjøres ved å koke barbermaskinhodet eller vaske det med et desinfeksjonsmiddel.

Vennlig hilsen

Det var interessant!

Utfra min erfaring, tror jeg nærmest vi snakker om en kollektiv svikt i bransjen. Jeg mistenker nok at forskriften er en "papirtiger", skrevet for å tilfredstille helsemyndighetene, og uten at bransjen har tatt alvoret helt inn over seg.

Gjest (Anonymous)

Vennlig hilsen

Hva hjelper det med et regelverk når det ikke blir holdt? Hvordan sjekker de det ut? Neste gang tror jeg ikke jeg tillater frisøren å barbere meg i nakken, siden jeg så at den ble brukt på meg like etter en annen uvasket.

Annonse

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hva hjelper det med et regelverk når det ikke blir holdt? Hvordan sjekker de det ut? Neste gang tror jeg ikke jeg tillater frisøren å barbere meg i nakken, siden jeg så at den ble brukt på meg like etter en annen uvasket.

Jeg vil tro at det er de lokale helsemyndighetene som skal føre tilsyn med at forskriften blir overholdt. Ettersom man nok har lite kapasitet til å foreta slike kontroller, er nok regelverket i stor grad overlatt til yrkesgruppens egen selvjustis.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...