kje Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Har en liten gutt på 10 mndr som har atopisk eksem. Har fått så mange varierte råd angående dette, så jeg prøver her denne gangen. Vi bruker stort sett Mildison når utbruddene er som verst, men hvor lenge kan vi egentlig smøre av gangen? Det går ikke lange tiden etter smørestopp før han klør like fælt, og da helst om natten, så han sover ikke alltid like godt. Og, hvor lenge må vi ha opphold i denne smøringen? For ca en uke siden ble han plutselig sår på hendene(spesielt tommel- og pekefinger), og han klør mye der. Smurte med fuktighetskrem, men det virker som han reagerte når han gned seg i øynene, så jeg sluttet med det (bruker bomullsvanter om natten, men de faller av etter hvert og da er jeg like langt). Vi ser at dette plager han mye, og da lider vi med han, og så sover jo ingen av oss videre godt heller når det står på som verst. Ellers smører vi med krem 2-3 ganger daglig, og bader 1-2 ganger i uka, og gjør ellers alt vi kan for å minske plagene. Er det noen gode råd vi kan få? Har vurdert spesialist også, men da må vi kanskje henvises først? Føler ikke at legen vår vet så alt for mye om dette. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21199-atopisk-eksem-hos-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Kjære kje Dette er et problem som du deler med mange andre og jeg har svart på det flere ganger tidligere. Du kan søke etter gamle svar og også i artikler om atopisk eksem her på Doktoronline. For det første høres det ut som om dere trenger en sterkere krem enn Mildison for de kraftigste utbruddene - bruk den til eksemet dempes og så Mildison til det er helt borte og gjerne noen dager lenger. Bruk bare kortison på eksemflekkene og smør tynt på. Vent så i 10 minutter før du smører med rikelig med fuktighetskrem. Av bad er det ofte lurt å bruke et desinfiserende bad som Kaliumpermanganat i badevannet. Snakk med legen din om det. Ellers er det vanskelig å behandle atopisk eksem og det kreves ofte en god del opplæring av foreldrene, for det er dere foreldre som er de aller viktigste behandlerne av eksemet. Hvis du har flere spørsmål etter å ha lest det som er skrevet om eksem så bare kom tilbalke i spalten og spør. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21199-atopisk-eksem-hos-barn/#findComment-91344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 6. mars 2001 Del Skrevet 6. mars 2001 Til kje: Har en venninne som har barn med tilsvarende eksem som du beskriver at ditt barn har. Etter diverse prøving fram og tilbake fant de ut at eksemen skyldtes egge allergi. Måtte derfor kutte ut alt som inneholder egg og stivelse. Så til hudspesialist å få undersøkt om dette kan gjelde også ditt barn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21199-atopisk-eksem-hos-barn/#findComment-91577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.