Gå til innhold

Anbefalte innlegg

min mor er 63 år og fikk diagnosen parkinson for fire år siden. Det har utviklet seg veldig raskt og hun responderer svært dårlig på medisineringen .Madopar vanlig og depot,comtess ,eldepryl. Hennes symptomer er vanskelig tale ( den er i dag uforståelig for venner)

stivhet,smerter i hø. skulder, blodtrykksfall og betydelig problemer med slimdannelse i nese og svelg.Jeg pratet i dag med hennes nevrolog som antydet at det kunne være multisystem atrofi som var diagnosen. Jeg lurer på om det er noe annen behandling som er mer effektiv i så fall.

Jeg kjenner en dame i Danmark som har "parkinson pluss" som diagnose (det er en diagnose de har der ).Symptomene er omtrent identiske med min mors og hun har hatt utrolig god effekt av en medisin som i Norge er trukket fra markedet :Amatadin. Kjenner du til dens virkning/bivirkning ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21216-multisystem-atrofi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære pipen !

"Parkinson pluss" er en litt uformell betegnelse som benyttes internasjonalt som en fellesnevner for syndromer som inkluderer bl.a. parkinsonisme (skjelving, stivhet og langsomhet samt gangvansker), men som likevel ikke er Parkinsons sykdom. Felles for alle er at de responderer betydelig dårligere på medisinering enn det pasienter med "ekte" Parkinsons sykdom gjør. Ett av disse syndromene er multisystem atrofi, et annet "progressiv supranukleær parese (PSP), enda et annet olivopontocerebellar atrofi.

Typisk for multisystem atrofi er særlig en uttalt svimmelhet og vannlatningsvansker samt impotens.

Amantadin (Symmetrel) er et medikament som opprinnelig ble utviklet som et antivirusmiddel, men som tidlig viste seg å ha effekt på Parkinsons sykdom og derfor ble mer benyttet ved den tilstanden. Det har imidlertid senere blitt fortrengt av nyere midler som er betydelig mer effektive, og bruken ble etterhvert så liten at produsenten valgte å avregistrere preparatet. Det kan imidlertid fortsatt fås på registreringsfritak også i Norge. Det brukes også en del ved tretthetstilstander og etter hodeskader. Det kan dempe skjelving og stivhet noe, og kan også lindre ufrivillige bevegelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21216-multisystem-atrofi/#findComment-91636
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...