hygiene-spekulant Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Kjære Miklos Degre, jeg spurte deg om noen litt HIV-liknende laboratoriefunn og symptomer for ca et år siden (redusert cd4/cd8-ratio, mulige orale soppinfeksjoner, hypothyreose). Har siden dengang blitt undersøkt på inf. immunologi Rikshospitalet uten noen viktige funn (mai 2005). Følgende undersøkelser ble gjort (og sikkert flere, men det fremgår ikke tydelig av journal): cd4/cd8 - nå 729/1060. Cd4% ikke oppgitt, men gitt uforandret lymfocyttprosent ca 30-35. Klinisk-kjemisk status: Normal Immunglobuliner - normale: IgA: 2,4, IgG: 10,6, IgM: 2,0 Beta-2 mikroglobulin-normal: 870 Ble også tatt komplement-binding (alt normalt) Nærmest normal CT av kropp, normal røntgen Thorax, gastroskopi (lett antrumgastritt). Det ble også tatt en infeksjons-profil som må ha vært normal siden jeg ikke hørte noe. Amylase normalt. IgG subklasser ble tatt, men forsvant i systemet. HIV, Hep B/C normale (negative), HepA IgM i gråsonen (blitt vaksinert flere ganger, sist et år før dette). Thyroid-status (har hypothyreose) var også normal, men har gått litt opp og ned siden da (er nå på 100 mcg thyroxin. Har gjentatt thyroidantistoffer: Negativ anti-TPO, ingen TRAS, enkeltstående uforandret nodule ved FNA over et år, smertefull thyroidkjertel, ingen struma). Har ikke hatt CRP, senkning, eller anemi ved noen prøver. Hovedproblemet mitt er fremdeles til tider nokså ekstrem tretthet (frustrerende i forhold til både karriere og fysisk fostring. Så til det litt mystiske: Noen uker etter utskriving fra Riksen tok jeg i tretthetsdesperasjon en Azitromax (500mg) jeg hadde liggende etter en utenlandsreise. Jeg vet at dette var en irrasjonell handling - men effekten var helt frapperende. I løpet av 48 timer forsvant trettheten. Det var fantastisk å våkne om morgenen og føle seg uthvilt og full av vitalitet! Denne bedringen varte i flere uker (førte til sterkt økt treningsaktivitet og mye annen moro) før de gamle problemene kom sigende tilbake. Har siden eksperimentert litt med vanlige NSAID (Albyl-E) som har en liknende virkning som Azitromax-en, men svakere. Er likevel redd for å bruke mye Albyl, da gastritten fort blir plagsom og dette preparatet ikke er ufarlig for langtidsbruk. Vel - dette ble litt av en utredning. Jeg føler meg ærlig talt nokså sjakk matt - blitt undersøkt av landets flinkeste folk (hyggelige var de også!) uten at de finner noe, men slumper borti ting som kan se ut til å virke (Azitromax, Albyl), men som jeg vegrer meg for å gå videre på uten i samråd med kyndig lege. Har du noe forslag til hva jeg kan gjøre? Noen infeksjon kan det vel knapt være tale om med så lavt B2M og normale senkning/crp? Er forøvrig i beg av 40-åra, tidligere alltid frisk og mye fysisk aktiv, mye å glede meg over i livet. Reist en del i embets medfør i tropiske land, også på landsbygda. Vennlig hilsen opprådd pasient. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212342-tretthet-etc/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Jeg er enig: litt av en utredning. Du setter meg egentlig i en håpløs situasjon. Når noen av landets dyktigste infeksjonsmedisiner med alle sine ressurser ikke kommer til noen skikkelig diagnose og behandlingsforslag, er det lite sjanse jeg har til å gi noe positivt bidrag. Jeg kan i alle fall reflektere på noen av dine funn og historie. Det synes å være klart at du ikke har noen av de virusinfeksjoner som du er blitt undersøkt på, med negativt resulttat. (Gråsone for hepatitt A er neppe diagnostisk). Ekstrem tretthet forekommer som en slags postviralt syndrom etter infeksjon med forskjellige virus. Det vanligste er EB virus, som forårsaker mononukleose. Er du blitt undersøkt for dette? Av andre virus er det endel luftveisvirus, bl.a. influensa, forskjellige enterovirus og andre er beskrevet. Kunne det være en ide? Det er en pussig observasjon at Azitromax ga så markert bedring. Dette er et såkalt makrolid antibiotikum som virker mot ganske mange forskjellige bakterier; brukes bl.a. mot Chlamydia, gonokokker, streptokokker og andre. Det at det ga deg bedring kunne oppfattes at du har en lavgradig bakteriell infeksjon et eller annet sted i kroppen og antibiotika demper infeksjonen. Globoit demper betennelsesreaksjon, uten å påvirke bakterier, muligens effekt via en annen mekanisme. Men det sier ingenting om hvor en eventuell infeksjon sitter. Jeg er enig at langvarig bruk av albyl ikke er noe løsning, det demper bare symptomer, men påvirker ikke årsaken. Har du prøvd andre antibiotika. Vanligvis bør man unngå bruk av antibiotika uten spesifisert begrunnelse, men det ville være interessant å se om du reagerte på samme måte som på albyl. Som du skjønner er dette bare noen høytenkning, jeg har ingen muligheter til å stille noen diagnose, spesielt når eksperter som har undersøkt deg ikke kommer frem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212342-tretthet-etc/#findComment-1549670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.