Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake fikk jeg en boks med 40 mg Androxon av legen min, fordi jeg lå noe i underkant på testosteronnivået. Jeg har også en del degenerering i ryggen. Dr.med. Johan Svartberg v Universitetet i Tromsø beskriver i sin doktorgrad at testosteron kan virke godt for hele sjelettet. Men: Så vidt jeg forstår er det bedre å ligge i underkant i testosteron enn i overkant, da prostatakreft-risikoen er høyere ved høyt nivå. Er dette riktig? Min lege mener at en kur på 60 kapsler ikke skal gi noen økt kreftfare - men har en slik kur noen varig effekt ellers? Må jeg ta tilskudd over lang tid for at det skal få noen effekt på sjelettet - og øker da kreftrisikoen tilsvarende? Ingen har kunnet gi meg tydelig svar på dette. Bør jeg ta tilskuddet, eller bør jeg la være? Hva er ditt syn på denne behandlingen relatert til kreftfaren?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212402-mann-56-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Har ikke veldig eraring med dette preparatet, vanligvis henviser jeg til urolog eller endokrinilog. Dersom hovedproblemet ditt hadde vært fare for osteoporose, ville jeg heller valgt noen av bisfosfonatene som medisin. Disse virker direkte på ben-oppbygning, uten fare for andre hormonpåvirkninger. Androxon har kun gunstig effekt på skjelettet sålenge det er i krppen, så en såpass kort kur som du har fått utskrevet vil neppe ha positiv effekt. Dersom man har latent prostata-kreft vil denne kunne blusse raskt opp ved tilskudd av testosteron. Det anbefales regelmessige kontroller av prostata ved tilskudd av slik medisin. Vil tro at en PSA-blodprøve og at legen kjenner på kjertelen årlig er god nok kontroll. For ditt vedkommende vil det avgjørende for om du skal starte, etter min mening, være om det er andre effekter av testosteronen man tilstreber; økt muskelmasse, mer seksuallyst osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212402-mann-56-%C3%A5r/#findComment-1557136
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...