Gå til innhold

Bedre føre var...

Anbefalte innlegg

Jeg er en 34 år gammel kvinne som plages stadig mer av pollenet om våren, spesielt bjørk. Tidligere var symptomene mest nysing, rennende nese, kløe i øynene og periodevis i munnen, nesen og ørene.

De siste årene har symptomene forandret seg. Jeg har fortsatt litt av de gamle symptomene, men nå er det verste at hele kroppen føles sliten. Jeg blir helt på felgen og føler mer virkelig satt ut - uten at jeg egentlig føler meg syk - hvis du skjønner. Jeg har også fått lettere astma symptomer.Jeg har brukt Livostin øyedråper, Nasonex nesespray og Aerius tabletter, samt Ventolin og Flutide for astmasymptomene. Dette har likevel ikke hatt god nok effekt, så begge de to foregående årene har jeg endt opp med å ta Kenacort-sprøyte - noe som heller ikke har hatt noen fantastisk virkning.

Jeg har nylig tatt en blodprøve som viser 639 på S-Total IgE, > 100 på S-Bjørk og 77.2 på S-Timotei. Burot slår ikke ut - noe som også stemmer med min egen erfaring.

Vi bor i et område med svært mye bjørk (men flytter i løpet av sommeren). Denne våren blir det travelt både på jobb og hjemme. Jeg håper, dersom jeg er tidlig ute, at jeg kan gjøre noe annerledes denne gangen, så går det kanskje litt bedre.

Har du noen forslag til hva jeg kan prøve? En ide jeg har fått er å starte med Kenacort i starten av sesongen. Kanskje virkningen er bedre hvis jeg tar den tidlig - før kroppen allerede er nedkjørt? Kan dette ha noe for seg tror du? Forslag mottas med takk. Våren er jo en herlig tid, jeg vil så gjerne nyte den!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212565-bedre-f%C3%B8re-var/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest det er verdt å prøve

Hei!

hvis du virkelig er interessert i å gjøre noe med problemet; det finnes noe som heter hyposensibilisering eller allergivaksinasjon, som det også kalles. Det inkluderer en tre års behandling med en rekke injeksjoner med bjørk, men har vist gode resultater. Jeg har selv gjort det i to år, og denne våren var jeg symptomfri kun med en tablett aerius om dagen og nesespray! Det var veldig herlig å slippe Kenacort-injeksjonene.

Steroid-injeksjoner som Kenacort er jo bra, men de fjerner jo ikke problemet. Be om henvisning til en allergiklinikk eller sykehus for å se om du også kan få en slik behandling. Den finnes for både bjørk og gress og jeg er veldig fornøyd!

med hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212565-bedre-f%C3%B8re-var/#findComment-1557666
Del på andre sider

Hei!

hvis du virkelig er interessert i å gjøre noe med problemet; det finnes noe som heter hyposensibilisering eller allergivaksinasjon, som det også kalles. Det inkluderer en tre års behandling med en rekke injeksjoner med bjørk, men har vist gode resultater. Jeg har selv gjort det i to år, og denne våren var jeg symptomfri kun med en tablett aerius om dagen og nesespray! Det var veldig herlig å slippe Kenacort-injeksjonene.

Steroid-injeksjoner som Kenacort er jo bra, men de fjerner jo ikke problemet. Be om henvisning til en allergiklinikk eller sykehus for å se om du også kan få en slik behandling. Den finnes for både bjørk og gress og jeg er veldig fornøyd!

med hilsen

Det er et godt tips, men siden jeg skal flytte til en annen landsdel neste år, håper jeg dette er siste vår med så kraftige symptomer.

Dersom plagene fortsetter med samme styrke, også etter flytting, vil jeg vurdere hyposensibilisering.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212565-bedre-f%C3%B8re-var/#findComment-1559214
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære Kardemomma

Pollenallergi, og kanskje særlig bjørkepollenallergi kan være helt invalidiserende for noen selv om sesongen ikke er så veldig lang. Det er riktig som du sier at en kortisonsprøyte helt i starten av sesongen kan virke bedre enn hvis du venter for lenge. Det samme gjelder for tabletter/nesespray. Hvis man har plager allerede fra februar er det sannsynligvis pga allergi mot or og hassel i tillegg til bjørk og det kan være nødvendig å starte behandling med allergitabletter allerede da. Kortisonsprøyten (eller en kortison tablettkur) bør tas med en gang symptomene begynner å bli såpass sterke at det påvirker almenntilstanden. Alternativt kan du sørge for å få sprøyten når du erfaringsmessig vet at symptomene starter. Hvor tidlig våren er vil variere litt fra år til år så det er umulig å foreslå en fast dato for når medisineringen skal starte.

Håper du får en fin vår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212565-bedre-f%C3%B8re-var/#findComment-1560348
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...