Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en jente på 27 år som har slitt med kviser en stund. Rundt haken og i pannen. Og de har vel kommet av mine lukkede hudormer rundt haken og klumper i pannen. Jeg begynte på Differin gel kveld, Basiron Ac Wash dag, og Dalacin 2-3 gang per. dag for snart 4 mnd. siden.

Etter ca 3 uker ble jeg mye verre. Kvisene poppet frem. Jeg mener at Differinen lagde kviser på meg som den selv skal fjerne. En ond sirkel. Hudormene blir til store kviser av Differinen.

Jeg får fremdeles kviser (!) og har enda flere hudormer. Innimellom får jeg også rød/ru/tørr hud, da bruker jeg en oljefri fuktighetskrem. (Dermalogica) Jeg går også på Synfase p-piller(7mnd).

Denne Differinen skal jo gjøre meg bedre. Hvorfor kommer det flere kviser? Og alle hudormene mine blir jo til kviser! Jeg får også arr. Bør jeg slutte med hele opplegget?

Har hørt at så snart du slutter kommer alt tilbake. Antibiotika i tablett-form vil jeg helst unngå. Dette fordi jeg hører man får utbrudd i begynnelsen, og kviser kommer tilbake etter endt kur. Hva er vitsen da? Det samme med Diane. Jeg orker ikke tanken på enda flere utbrudd.

Hva med kremen Aberela? Bør jeg gå over til den eller vil jeg da bare bli verre igjen? Har jo også fått tynnere hud.

Vil Dalacinen (liniment) slutte å virke etter de tre anbefalte mnd? Isåfall, er det noe annet jeg kan smøre på? Og kan man ha Dalacin under Differin?

Jeg pleier noen ganger å smøre på Dalacin for 2./3. gang litt sent på kvelden. Feks kl 21.00. Så vasker jeg av i 23.00 tiden og smører på Differinen. Kan de motvirke hverandre?

Jeg er frustrert. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Ser ikke så mye bedring.

Skal jeg ha tålmodighet? Virker den saktere på noen? Vil bedring komme? Isåfall når?

Tusen, tusen takk for svar! Jeg vet det ble endel spørsmål...

Med vennlig hilsen

Luseflus

Ps. kan Differinen tilfeldigvis rette ut arr?? Jeg har lest at Aberela motvirker arrdannelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212734-kviser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

det høres ut som du har brukt det anbefalte opplegget med Differin, Dalacin og Basiron i tilstrekkelg tid. Virker ikke opplegget etter 3-4 måneder er tabletter neste.

Vanligvis bruker vi Tetracycliner, helst i kombinasjon med Differin. Nei, du blir ikke verre i begynnelsen, men ja, kvissene kan komme tilbake etter endt kur. Viktig å fortsette med Differin, det er det vi har av forebyggende behandling.

Aberela er ikke bedre enn Differin. De virker stort sett likt og på samme måte, men Differin irriterer mindre. Du kan bruke Dalcin lenger enn 3 måneder ved behov, og kombinasjonen med Differin er god. I ditt tilfelle vil det eventuelt være etter at du har ryddet opp med tetracycliner i 3 måneder.

Et alternativ siden du allerede bruker p-pille er å bytte til Diane.

Hvis ikke noe av dette hjelper og du er mye plaget, er det siste alternativet Roaccutan. Du kan lese om dette middelet på http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/roaccutan.asp

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212734-kviser/#findComment-1557653
Del på andre sider

Hei,

det høres ut som du har brukt det anbefalte opplegget med Differin, Dalacin og Basiron i tilstrekkelg tid. Virker ikke opplegget etter 3-4 måneder er tabletter neste.

Vanligvis bruker vi Tetracycliner, helst i kombinasjon med Differin. Nei, du blir ikke verre i begynnelsen, men ja, kvissene kan komme tilbake etter endt kur. Viktig å fortsette med Differin, det er det vi har av forebyggende behandling.

Aberela er ikke bedre enn Differin. De virker stort sett likt og på samme måte, men Differin irriterer mindre. Du kan bruke Dalcin lenger enn 3 måneder ved behov, og kombinasjonen med Differin er god. I ditt tilfelle vil det eventuelt være etter at du har ryddet opp med tetracycliner i 3 måneder.

Et alternativ siden du allerede bruker p-pille er å bytte til Diane.

Hvis ikke noe av dette hjelper og du er mye plaget, er det siste alternativet Roaccutan. Du kan lese om dette middelet på http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/roaccutan.asp

Lykke til!

Et litt mer moderne alternativ er lysbehandling. Stadig flere klinikker bruker på apparater med blått lys. Nå fåes det også apparater til privatbruk, først og fremst BeautySkin men også CleanLite CL 400. Disse er visst høy suksessgrad. De kan også fåes kjøpt i Norge. Kan i aller høyeste grad være verdt å sjekke ut. Bare å kjøre et google søk det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212734-kviser/#findComment-1560359
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...