Frk.Svipp Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Hei! Har du et godt råd for irritabel hodebunn? Jeg er ofte / alltid plaget med irritabel, tørr hodebunn. Den er dekket av et veldig tynt, hvitt lag som ligner flass, og det blir også ofte skorper. Det klør også en del. Jeg er 30 år, og hodebunnen har vel vært slik siden jeg var liten. Frisøren min sier at det verken er flass, tørr hodebunn eller psoriasis, men at huden er sensitiv og hissig. Hun sier også det er viktig å behandle det for hvis det blir mye skorper kan jeg miste hår. Jeg bruker en sjampo og conditioner uten parfyme osv fra finsk allergiforbund. Av og til kan jeg bruke en kur med en sjampo som heter ”bio+” som inneholder tjære tror jeg, og en olje etterpå. Den hjelper noe. Jeg bruker ingen andre hårprodukter. Håret mitt er lyst og naturlig tynt. Jeg vasker det ca 2-3 hver dag. Frisøren sier også jeg kan børste hodebunnen med en naturbørste for å fjerne hudlaget før hårvask. Jeg synes likevel ikke disse tingene hjelper. Jeg har ikke allergi som jeg vet eller andre hudplager, men har ofte tørr hud og har kronisk betennelse i øyevippene. Jeg lever sunt og regelmessig og er bevisst på kostholdet. Har også prøvd kjerringråd med kamille te i håret. Trener også yoga som skulle få blodsirkulasjonen i gang. Jeg lurer på om det er noe lurt jeg kan gjøre eller om jeg gjør noe feil nå, siden ingenting hjelper. Siden jeg allerede har tynt hår er jeg redd for å miste mer hår. Kan det være luftforurensing eller klor i vannet for eksempel? Hodebunnen er også irritert selv om det er sommer. Hilsen meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212812-irritabel-hodebunn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest et tips9 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Ikke gni shampo og balsam i hodebunnen. Kanskje du kan vaske håret med lactasyd såpe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212812-irritabel-hodebunn/#findComment-1554738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hei, disse "tørre" hodebunnene må som regel ses i sammenheng med huden forøvrig. Noen er genuint tørre (eksemtypene- tørr kløende hudtype), men vi opplever også at folk med fete hudtyper sier de er tørre, fordi huden flasser og er sår. Denne "tørrheten" skyldes en mild betennelse i huden, eksempelvis hos personer med seborroisk (talgflods-) eksem. Hvid du er eksemtypen ( tørr hud/ eksem som barn, astma eller allergi?) skyldes plagene tørr hud, redusert barriere funksjon og eksem. Hårvasken bør reduseres, og irritasjonen kan forsøks behandlet med en kortisonoppløsning. Mange bruker den sammenhengende en periode, for deretter å bruke den etter hårvask, 1-2 ganger per uke. Dette har lite bivirkninger og kan gjøres over lang tid. Fete hudtyper bør forsøke spesialsjampoer som Fungoral eller Selsun, som reduserer forekomsten av P. ovale, en sopp vi alle har i huden, som hos noen gir kløe og ubehag med flassing. Disse sjampoene er reseptfrie på apotek. Samtidig ubehag fra øyevipper/øyelokksrand er relativt vanlig ved denne type seborroisk flassing. Funker ikke sjampoene vil de fleste også her ha nytte av en mild kortisonoppløsning. Du burde spørrre fastlegen din om en reseptbelagt gr 2 kortison oppløsning. Luftforurensning eller liknende tror jeg du kan glemme. Lurer du på om du reagerer på noen av produktene du bruker, foreslår jeg at du samtidig smører deg på en arm uten utslett, og se om det skjer noe der. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/212812-irritabel-hodebunn/#findComment-1557967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.