Gå til innhold

nakkesmerter

Anbefalte innlegg

Hei!Har i ett døgn hatt en forferdelig smerte i nakken. Den er i utgangspunktet lokalisert til noen trykkpunkter på høyre side av nakken. Gradvis forverring av bevegelsesevne. Utelukket å vri hodet til høyre/venstre, nå også smertefull med nikking forover og bakover. Føles som en jernklo rundt nakken og hoggende smerte ved den minste bevegelse. Nå i det senere også vedvarende verking.Har nå vansker med å barbere meg, vaske meg, gå på do. Absolutt ikke kjøre bil. Nesten umulig å ligge i en seng - og dermed også dårlig søvn. Kjenner det når jeg svelger. Kjenner meg elendig, skitten og begredelig!Det hele startet med at jeg lå forkjært om natta med resultat en bevegelsessmerte ved venstre skulderblad. Tror nakkeproblemet kom som resultat av at jeg forsøkte å avlaste dette punktet (ikke helt bra der heller, men det er bare barnemat). Jeg er en 52 år gammel mann. Vanligvis beveger jeg meg mye i skog og mark, men mindre i høst og utover av andre årsaker.Føler situasjonen helt desperat, vet ikke hva jeg skal gjøre. For øvrig - hva er det korrekte - varmebehandling eller nedkjøling. Har prøvd begge deler uten hell. Desperat

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212873-nakkesmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Slike nakkesmerter kan være ille, men som trøst klinger de ofte av etter 4- dager. Smertene er oftest værst etter en stund i ro, f.eks om morgenen; da er musklene enda stivere. De fleste føler best effekt av varme; det gjelder å få løst opp muskulaturen ved å øke blodsirkulasjonen. Ibux tabletter 600mgx3 pluss paracet 500mgx4 kan lindre. Dersom du kontakter fastlegen din kan du få muskelavslappende og sterkere smertestillende for noen dager. Årsaken kan være en liten skiveutglidning til nakken, og nervene til muskelne blir irriterte. Musklene vil stramme seg for å beskytte. Dersom du har hatt nakkepleger før, bør du få henvisning til en fysioterapeut, gjerne en som er kjent med SET-terapi; som trener opp de dypere muskler i nakken, de som stabiliserer. Muskelkrampene kan slippe litt taket dersom du får noen til å ta tak under kjevene dine og strekker hodet rett oppover; dette kan ikke skade dersom det ikke gjøres noen brå bevegelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212873-nakkesmerter/#findComment-1557149
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...