Gå til innhold

Spontan pneumothorax

Anbefalte innlegg

tiddelibomgartner

Hei!

Jeg er ei jente på 33 år som for ca. et halvt år siden hadde pneumothorax(spontan). Jeg lå med dren i 7dager før jeg til slutt måtte operere bort den svake delen. I forkant kjente jeg at det var noe galt. Jeg fikk skjæringer i brystet som gikk opp og ut under armhulen.. ca. 2 mnd. før var jeg til sjekk i røntgen thorax, men bildet viste ingen ting unormalt.Jeg hostet veldig mye, men det ga seg etter at lungen kolapset og jeg ble operert. Jeg har de samme smertene på den andre siden. Spontan pneumothoraks hadde jeg på høyre side. Nå et halvt år etter kjenner jeg de samme symptomene og hosten er tilbake.(stikkinger på begge sider) Bare jeg anstrenger meg litt begynner jeg å hoste.

Jeg var i røntgen thorax for ca. 3 mnd siden da jeg fortsatt hadde smerter etter operasjonen. Røntgenbildene er jo fine. Men jeg kjenner at det er lungene. Kan det være at ikke alt syns på vanlig skjermbilde?

Har ikke tatt noen andre prøver. Hva bør jeg gjøre?

Kan det være så små hull at de ikke syns på vanlig røntgen thorax? Er bekymret for at hosten er så ille? Jeg får også smerter ved litt større anstrengelser som å løpe litt. Kan det være andre årsaker til smertene og hosten? Trodde det kanskje var muskulaturen etter operasjonen som var irriterte, men da hadde jeg kanskje ikke hatt den hosten?

Jeg er 1.56 m. høy, veier 46 kg.

Jeg røyker ikke.

Med vennlig hilsen

Beate

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212929-spontan-pneumothorax/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Beate.

Noen ha medfødte ting ved lungene som disponerer for pneumothorax. Andre kan utvikle dette i løpet av livet. For andre enn deg kan det være greit å forklare at det er lungeblære som sprekker slik at det kommer luft mellom de de 2 lungehinnene som ligger mellom lungene og brystveggen. Resultatet kan bli at en lunge helt eller delvis klapper sammen.

Vanlig rtg. us. kan vise om det foreligger pneumothorax. Men for å vurdere små forandringer i lungevevet som disponerer for en "ny hendelse", foretar man ofte en snittfotografering (CT- rtg) eller en MR-rtg. Men alt dette er en oppgave for en lungelege å vurdere og hun/han kan gi deg råd videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212929-spontan-pneumothorax/#findComment-1560315
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...