Gå til innhold

Hvordan er deres kosthold og vektøkning


Gjest usikker på vekt og kosthold.

Anbefalte innlegg

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Det var da enda godt :-)

Men da vet du i alle fall at alkoholfritt øl og lettøl er to forskjellige ting. Ganske vesensforskjellig også, når den ene faktisk inneholder alkohol og den andre ikke.

Har aldri drukket noen av delene før, så jeg bruker ikke de ordene. Men så ble jeg gravid og kicket på clausthaler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, det finnes en mellomting - det er helt klart. Men hvorfor spise mer og gå opp mer hvis det ikke er nødvendig for verken bebyen eller meg?

Lørdagens doble daim + potetgull + lettøl er ikke med i regnskapet.

Jeg er sulten 2,5 etter lunsj og da kommer mellommåltidet som holder til middag.

Jeg gikk også ned to kilo de første 14 ukene pga kvalme. Så siden det har jeg gått opp 4,5 kan du si.

4.5 kilo fra uke etterellerannet høres jo en utvilsomt del mer ut enn 2.5 kilo på 20 uker, da. Jeg tror jeg hadde stått på stedet hvil med det inntaket, og det er jo ikke helt bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

4.5 kilo fra uke etterellerannet høres jo en utvilsomt del mer ut enn 2.5 kilo på 20 uker, da. Jeg tror jeg hadde stått på stedet hvil med det inntaket, og det er jo ikke helt bra...

Altså jeg har gått opp 2,5 siden jeg ble gravid, men gikk noe ned i starten.Så fra midten av oktober, 7 uker gravid, har jeg gått opp 4,5.

Du ville spist som jeg gjør nå og det er ikke bra. Eller hva mente du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt lite, uten at jeg er noen ekspert.

Hvorfor så opptatt av å telle kalorier når du er gravid? Gravide skal ikke slanke seg aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg har gått opp 2,5 siden jeg ble gravid, men gikk noe ned i starten.Så fra midten av oktober, 7 uker gravid, har jeg gått opp 4,5.

Du ville spist som jeg gjør nå og det er ikke bra. Eller hva mente du?

Nei, altså, jeg ville neppe gått opp i vekt om jeg spiste som deg - og det er ikke bra, med mindre man har _mye_ å ta av på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså, jeg ville neppe gått opp i vekt om jeg spiste som deg - og det er ikke bra, med mindre man har _mye_ å ta av på forhånd.

Om man har MYE å ta av fra før, så er uansett det nevnte kaloriantallet altfor lite, selv til å holde stabil vekt (altså for en ikke-gravid person med svært høy overvekt). Det ville kun ført til at vedkommende satte forbrenningen på sparebluss, med de problemer det medfører.

Så uansett hvordan man vrir og vender på det, så høres det temmelig lite ut - det som trådstarter her driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har en bekjent som gikk på kostholdskurs i hele grav pga. samme problemene som du hadde iforrige sv skap. Hun spiste omtrent som du gjør nå, men det var mye fiber i kosten. (Kall det gjerne fiber slanking) Hun ble selvfølgelig fulgt opp fra jordmor sin side.

Hadde noe vektreduksjon i begynnelsen men så flatet det ut noen mnd, for så å gå opp litt mot slutten av sv. akapet.

Gikk ut av sykehuset med noen kilo mindre enn det hun var.

Snakk litt med jordmor kanskje dere har ett "fiberkurs" i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Om man har MYE å ta av fra før, så er uansett det nevnte kaloriantallet altfor lite, selv til å holde stabil vekt (altså for en ikke-gravid person med svært høy overvekt). Det ville kun ført til at vedkommende satte forbrenningen på sparebluss, med de problemer det medfører.

Så uansett hvordan man vrir og vender på det, så høres det temmelig lite ut - det som trådstarter her driver med.

Har du en link?

Skjønner ikke hvor mye du mener en skal spise.

En som er overvektig og går Grete Roede anbefales jo 1500 per dag. Er de Roede så på viddene?

Min jordmor og lege synes jeg spiser riktig.

Vil gjerne se noe dok i den retning du antyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Jeg synes det er litt lite, uten at jeg er noen ekspert.

Hvorfor så opptatt av å telle kalorier når du er gravid? Gravide skal ikke slanke seg aktivt.

Jeg slanker meg ikke aktivt, jeg går jo opp i vekt og veier nok fra før.

Jeg teller ikke kalorier per dag. Men spiser ganske fra dag til dag og har funnet ut at det blir 1500-1700.

Grunnen til at jeg ønsker å ha kontroll er at jeg gikk opp langt over 30 kg sist jeg avr gravid, Og det var ikke bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Hei.

Har en bekjent som gikk på kostholdskurs i hele grav pga. samme problemene som du hadde iforrige sv skap. Hun spiste omtrent som du gjør nå, men det var mye fiber i kosten. (Kall det gjerne fiber slanking) Hun ble selvfølgelig fulgt opp fra jordmor sin side.

Hadde noe vektreduksjon i begynnelsen men så flatet det ut noen mnd, for så å gå opp litt mot slutten av sv. akapet.

Gikk ut av sykehuset med noen kilo mindre enn det hun var.

Snakk litt med jordmor kanskje dere har ett "fiberkurs" i nærheten?

Tusen hjertelig takk for et bra svar!

Jeg spiser og mye finer og har diskutert det med jordmor. Snakker mye med henne om dette.

Så da ble hun jo faktisk slankere i løpet av perioden. Det har ikke jeg tenkt, men har ikke tenkt til å veie 30 kg også etter fødselen.

Og barnet fikk vel alt det skule uansett og hadde normal størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det høres veldig feil ut å telle kalorier når du er gravid.

Du vet jo hva som er sunn, god mat. Da er det bare å spise passe mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Uff, det høres veldig feil ut å telle kalorier når du er gravid.

Du vet jo hva som er sunn, god mat. Da er det bare å spise passe mye av det.

Nå begynner jeg å bli lei av de samme svarene.

1. Jeg teller ikke kalorier. Jeg spiser ganske likt fra dag til dag og har regnet ut én eneste gang at det blir 1500-1700 kcal per dag. Og lurer på om det er noenlunde normalt for en gravid med lite aktivitet.

2. Grunnen til dette er en vektoppgang fra forrige svangerskap på godt over 30 kilo. Jeg gjorde da som mange sa: Spiste veldig sunt og riktig, til jeg ble mett. Det fungerte altså veldig dårlig. Nå spiser jeg sunt og variert, men kontrollert. For å kanskje ha en mer kontrollert vektoppgang og en kropp som er i bedre form og en bedre psykisk form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link?

Skjønner ikke hvor mye du mener en skal spise.

En som er overvektig og går Grete Roede anbefales jo 1500 per dag. Er de Roede så på viddene?

Min jordmor og lege synes jeg spiser riktig.

Vil gjerne se noe dok i den retning du antyder.

Grete Roede har i de senere år gått bort fra å anbefale et bestemt kaloritall for kvinner, et for menn og et for gravide. Har ikke link, men har fått høre dette av andre her tidligere.

Kan klippe og lime noe jeg skrev i en annen tråd på DOL tidligere idag:

Du kan jo regne ut såkalt BMR (basal energi-omsetning) for deg, som viser kaloribehov for rent grunnleggende å leve. Det varierer med kjønn, vekt og høyde. I tillegg kommer selvsagt aktivitetsnivået.

For kvinner er formelen slik:

(13,3 * Kroppsvekt) + (334 * Kroppslengde i meter) + 35 kcal = Antall kcal man absolutt ikke bør under per dag!

Det er da ikke lagt inn noe ekstra for noen aktivitet. Men all aktivitet vil gjøre at du da spiser mindre enn du forbruker. Om du trener MYE så bør du legge på noen få-hundre kalorier.

Og SELVSAGT - når du er gravid skal du ikke gå ned i vekt, altså må du spise MER enn tallet du kommer fram til i formelen ovenfor, for å få en riktig vekt-utvikling for deg og barnet. Du er i noen form for aktivitet, og barnet trenger næring, så du må nok legge på minst 500 kcal, kanskje mer.

Men i bunn og grunn er jeg enig med andre her som fraråder å telle kalorier under graviditet.

Om du holder litt øye med vekta, og følges opp av lege/jordmor, så kan du korrigere kursen underveis. Men for lite næring er skadelig for barnet!!! Både fysisk utvikling, men ikke minst mental utvikling krever tilstrekkelig næring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Grete Roede har i de senere år gått bort fra å anbefale et bestemt kaloritall for kvinner, et for menn og et for gravide. Har ikke link, men har fått høre dette av andre her tidligere.

Kan klippe og lime noe jeg skrev i en annen tråd på DOL tidligere idag:

Du kan jo regne ut såkalt BMR (basal energi-omsetning) for deg, som viser kaloribehov for rent grunnleggende å leve. Det varierer med kjønn, vekt og høyde. I tillegg kommer selvsagt aktivitetsnivået.

For kvinner er formelen slik:

(13,3 * Kroppsvekt) + (334 * Kroppslengde i meter) + 35 kcal = Antall kcal man absolutt ikke bør under per dag!

Det er da ikke lagt inn noe ekstra for noen aktivitet. Men all aktivitet vil gjøre at du da spiser mindre enn du forbruker. Om du trener MYE så bør du legge på noen få-hundre kalorier.

Og SELVSAGT - når du er gravid skal du ikke gå ned i vekt, altså må du spise MER enn tallet du kommer fram til i formelen ovenfor, for å få en riktig vekt-utvikling for deg og barnet. Du er i noen form for aktivitet, og barnet trenger næring, så du må nok legge på minst 500 kcal, kanskje mer.

Men i bunn og grunn er jeg enig med andre her som fraråder å telle kalorier under graviditet.

Om du holder litt øye med vekta, og følges opp av lege/jordmor, så kan du korrigere kursen underveis. Men for lite næring er skadelig for barnet!!! Både fysisk utvikling, men ikke minst mental utvikling krever tilstrekkelig næring!

Hele poenget er at jeg ikke teller kalorier og det er jeg lei av å skrive. jeg har telt de en gang og vet at det ligger på rundt det samme fra dag til dag. Det er langt farligere å gå opp 40 kilo enn 15 kilo i et svangerskap.

Når det gjelder Grete Roede tar du helt feil eller har hørt feil. Seneste boka jeg har sett er fra kurs våren 2005 og der står antall kalorier for alle gruppene du nevner.

BMR var nyttig. Hjertelig takk. Den viste 1410 kcal per dag. Jeg er lite aktiv, men må jo legge til for graviditet. Og da synes jeg ikke 1700 kcal er galt per dag. 500 for gravid er mye. 10-20% mer enn normalt anbefales av mange kostholdsretninger.

Jeg har selvfølgelig kontroll på at jeg ikke spiser så det går utover barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å bli lei av de samme svarene.

1. Jeg teller ikke kalorier. Jeg spiser ganske likt fra dag til dag og har regnet ut én eneste gang at det blir 1500-1700 kcal per dag. Og lurer på om det er noenlunde normalt for en gravid med lite aktivitet.

2. Grunnen til dette er en vektoppgang fra forrige svangerskap på godt over 30 kilo. Jeg gjorde da som mange sa: Spiste veldig sunt og riktig, til jeg ble mett. Det fungerte altså veldig dårlig. Nå spiser jeg sunt og variert, men kontrollert. For å kanskje ha en mer kontrollert vektoppgang og en kropp som er i bedre form og en bedre psykisk form.

Forutsatt at du ikke har stoffskifteproblemer eller tilegner deg mye vann, er det vel innlysende at du ikke spiser passe mye hvis du legger på deg 30 kilo. Det er faktisk ekstremt mye.

For øvrig bør du spesialbestille hvilke svar du ønsker, ser det ut som. Jeg har ikke lest noen av de andre svarene til deg, og har heller ingen planer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Forutsatt at du ikke har stoffskifteproblemer eller tilegner deg mye vann, er det vel innlysende at du ikke spiser passe mye hvis du legger på deg 30 kilo. Det er faktisk ekstremt mye.

For øvrig bør du spesialbestille hvilke svar du ønsker, ser det ut som. Jeg har ikke lest noen av de andre svarene til deg, og har heller ingen planer om det.

Nei,jeg var ikke syk eller hadde andre problemer. Men jeg var ekstrem sulten og kunne burde ikke latt det styre inntaket.

Det må være lov å stille et spørsmål, få et svar og være uenig i det. Det er litt av poenget med en diskusjon. Trenger ikke spesialbestille svar av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,jeg var ikke syk eller hadde andre problemer. Men jeg var ekstrem sulten og kunne burde ikke latt det styre inntaket.

Det må være lov å stille et spørsmål, få et svar og være uenig i det. Det er litt av poenget med en diskusjon. Trenger ikke spesialbestille svar av den grunn.

Neinei, det virket bare som om du ikke var fornøyd med svaret. Samma for meg, jeg kan spise ALT uten å legge på meg et eneste gram *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for et bra svar!

Jeg spiser og mye finer og har diskutert det med jordmor. Snakker mye med henne om dette.

Så da ble hun jo faktisk slankere i løpet av perioden. Det har ikke jeg tenkt, men har ikke tenkt til å veie 30 kg også etter fødselen.

Og barnet fikk vel alt det skule uansett og hadde normal størrelse?

Joda, ungen var akkurat som den skulle være. Ifølge dette kurset får den jo masse frukt og grønt så det er ingen fare.

Skulle også fulgt det selv, men har vært veldig kvalm de siste mnd så jeg går ned helt av meg selv. i følge jordmor litt mye. ca 10 kg på 18 uker.

Ikke det at jeg er blitt "skranten" av den grunn for jeg har mye å gå på.

Men det hadde vært fint å få spise sundere enn det man gjør innimellom kvalmetokkene.

Må jo si det blir litt formye snop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...