Gå til innhold

Hvordan få legen i tale over telefon?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret slektning

Jeg prøver å få snakke med legen til en slektning av meg som nå fyller 80 år. Men jeg blir bare avfeid av kontorsøstrene - har ikke legen noe ansvar? Må jeg bestille time i min slektnings navn for å få snakke med legen? Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal gripe dette an. Han har ikke vært utenfor en dør på ett år minst - nå kan han ikke kjøre lenger og dermed SITTER han i sin stol dagen lang foran TV'en. Han lager seg mat og sitter deretter videre. Han har ingen interesser, ingen kontakt med folk. Han har en kone som blir mer og mer deprimert og nesten ikke orker å være hjemme mer. Hun er like gammel men frisk og rørig og vil gjerne treffe folk. Problemet hans er at han er nervøs og føler seg underlegen blant andre og mangler rett og slett sosiale ferdigheter. Han klarer nesten ikke å gå da han har dårlig pust men verre og verre blir det av at han bare sitter hele døgnet. Når han reiser seg nå svimler han og klarer bare gå noen få skritt om gangen. Han går til legekontroll en sjelden gang men prater ikke med legen om sine problemer for han skal ikke plage andre og ser vel heller ikke selv hvor galt dette er. Vet ikke om dette er rett forum eller hva jeg vet virkelig ikke verken ut eller inn men noe må gjøres og jeg ville tatt en prat med legen hans og forteller hvordan han virkelig har det. Men det er helt umulig å komme til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21301-hvordan-f%C3%A5-legen-i-tale-over-telefon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fredsliljen

Stakkars leger, de er opptatt med en haug med pas. Noen gaanger kan deet nok komme inn telefoner som det ikke passer seg å svare på, i andres nærvær.De har som oftes pas. der.flere drar seg i sydens sol, har de en ukes vinterferie. Tror de kan også værte ut slitne.Pprøv å ring ham privat,Forklar alt. Er han din fastlege vil han forstå dette. Hilen fra en som har sett utsletne leger, etter mange år i H tjenesten. Lykke til

Stakkars leger, de er opptatt med en haug med pas. Noen gaanger kan deet nok komme inn telefoner som det ikke passer seg å svare på, i andres nærvær.De har som oftes pas. der.flere drar seg i sydens sol, har de en ukes vinterferie. Tror de kan også værte ut slitne.Pprøv å ring ham privat,Forklar alt. Er han din fastlege vil han forstå dette. Hilen fra en som har sett utsletne leger, etter mange år i H tjenesten. Lykke til

Jeg har flere ganger tatt kontakt med min bestefars lege. Sekretæren tar da i mot beskjed, og legen ringer meg tilbake når han har tid (samme dag). Jeg oppgir min bestefars navn og fødslesdato til sekretæren, slik at legen har journalen foran seg når vi snakker sammen. Kan hende min bestefar har en særdeles kjekk og grei lege ??!!!??

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Slik du beskriver situasjonen synes jeg det er rart at legen ikke kan finne tid til en tilbakemelding.Dog har jo vedkommende taushetsplikt,så det er begrenset hva som kan gis av informasjon uten at din slektning samtykker.

Mitt råd videre er at du eller annen pårørende bestiller time for din slektning,og blir med på konsultasjonen hvis vedkommende samtykker.

Det er av og til vaskelig å vurdere slike situasjoner fordi særlig eldre mennesker kan ha en tendens til å bagatellisere sine plager overfor legen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...