Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 66 år, og fikk for fire uker siden mange utslett - ca. 15 - 20 cm. brede, varme, lys røde, hovene blemme lignende utslett i klaser på høyreside fra litt over navlen, under ribbenet på siden foran, nedover mot hoften og bakover til ryggsøylen.

Fargen på utslettet endret seg til mørkt fiolett etter en uke, og tynne skorper ble dannet. Skorpene har nå falt av etter tre uker, men det fiolette varme utslettet under er der ennå. Utslettet klør svakt noen ganger, med litt konstant svie, dersom jeg beveger på hud utslett området.

Jeg har de siste 4 uker også hatt varierende (svak og meget sterk) intens sviende, brennende smerte i høyre side fra litt over navlen, under langs ribbenet foran til høyre hofteside. Noen ganger kjennes det ut som et gloende kull stykke, som ligger å svir under huden. Andre ganger er det som en nervetråd, eller en forstrukket muskel, som bukter seg under ribbenet.

Dersom jeg sitter helt rolig i en foster lignende stilling, så kan smertene forsvinne til jeg begynner å røre på meg igjen.

Jeg bruker nå fast to Dispril før jeg sovner, og to Dispril når jeg våkner med store sviende smerter. Det hjelper mot de uutholdelige smertene, som nå har vart i fire uker. Jeg kan ikke bevege meg uten at det er smerter i utslett området.

Tar da disse smertene aldri slutt?? Når kan jeg håpe på smerte reduksjon??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213263-herpes-zoster-01/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

det er vanskelig å svare på når smerten gir seg. Vi vet at mye av utslett og alder over 60 år, øker risikoen for såkalt postherpetisk neuralgi, som du opplever. Smerten vil vanligivs reduseres over tid, men av og til kreves smerteblokkade som gjøres av smertelege (som regel en anestesilege). Hvis du har mye smerter som forstyrrer nattesøvnen kan du be legen din om litt sterkere smertestillende, som for eksempel paralgin forte og ta disse til natten. Epilepsi medisin kan også gi smertelindring.

Rådet blir å ta tiden til hjelp, ta litt ekstra smertestillende, eventuelt forsøke epilepsimedisin, men be om henvisning til smertelege hvis du opplever plagene som uutholdelige.

Du kan lese mer her http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/helvetesild.asp

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213263-herpes-zoster-01/#findComment-1563395
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...