Gå til innhold

Lurer...

Raregreier1365380939

Anbefalte innlegg

Raregreier1365380939

Plages med undring over helseproblemer jeg ikke finner gode svar på. Er nå litt bekymret for HIV.

Det startet for et par år siden med slapphet som var ganske uforklarlig, og jeg hadde ca tre ukelange episoder hvor jeg ikke var sjuk, men rett og slett følte at jeg gikk for halv maskin og var tappet for energi. Var tidvis plaget med sterk nattesvette, slik at jeg måtte bytte dyne og legge meg på en annen del av senga. Gikk til legen et par ganger, som tok standardprøver (hva nå enn det kan ha vært), og alt så fint ut og jeg fikk ingen forklaring på dette. Nå skal det sies at jeg har vært mye plaget med stress, bekymringer og samlivsproblemer, til den grad at jeg har gått til psykolog. Siden vinteren 2005 har disse problemene med slapphet avtatt, og jeg har ikke følt meg slik på lenge, men noe nattesvette innimellom fortsatt. Har det siste året trent mye løping, og er i meget god fysisk form. Fra vinter 2005 til høsten så alt bra ut.

Men, i høst ble jeg halssjuk med noe feber. Legen trodde det var streptokokker på tross av negativ hurtigtest (slår ikke alltid ut mente han), og antibiotika fungerte. Negativ for kyssesyke.I løpet av hele høsten har jeg ofte hatt en rar og slags strammende/varmende følelse i hals/luftveier, og følelse av lett trykk/tetthet i bryst. Men disse symptomene har vært svake, og jeg har fungert fint i dagliglivet og stort sett trent kontiuerlig. Åpen for at dette kan være psykosomatisk, og da jeg gikk til legen for det jeg beskriver ovenfor fant han ingenting galt. Har en hoven lymfekjertel på venstre side, men legen mente dette ikke var noe å bekymre seg for da alt annet så fint ut (kan komme fra halssjuken tidlig i høst).

Midt i desember trykker det mot øret, og jeg må utligne trykket. På venstre side. Får vond hals på samme side. Går til lege, og tester negativt på mono og strep (igjen). Trolig virus mente han, men da dette ble værre en uke før jul, dro jeg tilbake. Samme tester igjen, igjen negative. Tre dager senere klarer jeg ikke svelge, en slurk vann er et mareritt og sitter med spyttekopp hele tiden. Drar på legevakta, og de påviser meget kraftig infeksjon med store tonsiller og pusspropper. Temp 37,7, puls 98, bt. 137/80. Strep A negativ, mono negativ, CRP 170. På bakgrunn av høy CRP får jeg Ery-max (allergisk mot pencillin). Det fungerer etter et par dager, men selv etter kuren er det noe som sitter igjen: gjør litt vondt i hals/gane når gjesper/åpner svelg mye.

Dette blir langt, og her er kjernen: hva kan dette med halsen skyldes når det ikke er streptokokker? CRP tyder jo på bakterier, og er det ikke stort sett alltid da streptokokker? Det siste halvåret har jeg desverre vært idiotisk nok til å ha ubeskyttet samleie med 6 ulike partnere, ingen i risikosonen. I to år før dette har jeg hatt fast partner, men før det hadde jeg også en del tilfeldig sex. Jeg er derfor redd for HIV, og kan disse symptomene peke i en slik retning? Men, ville antibiotika fungere dersom infeksjoen skyldtes HIV. Dessuten, CRP peker vel unektelig mot bakterie og ikke virus som HIV? Synes bare alt dette er litt snålt.. Uansett, har i det minste lært ei lekse og vil ikke ha ubeskyttet sex igjen..

Håper du kan hjelpe! Gutt, 29

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213468-lurer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antibiotika virker kun mot bakterier, ikke mot virus. Dersom man har HIV, er det ikke HIV som gir infeksjoner, men man får infeksjoner pga sopp/bakterier/virus pga dårlig immunforsvar som følge av HIV viruset.

Du sier selv at du har vært plaget av stress og med stress kan man få dårlig immunforsvar som igjen kan gjøre en syk... Men for sikkert hets skyld kan du jo ta en HIV-test, så får du svaret i løpet av en ukes tid! Det er sikkert ikke noe å bekymre seg over, men greit å sjekke det ut! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213468-lurer/#findComment-1561915
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg har selvfølgelig ingen muligheter til å stille en entydig diagnose, selv om du har gitt ganske omfattende opplysninger.

La meg ta dette med HIV først: Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke det, men jeg synes egentlig ikke at dine symptomer peker noe særlig sterkt i denne retningen. Selv om du har hatt endel muligheter til å plukke opp infeksjon forekomsten i Norge er såpass lav at sjansene er ganske begrenset. Da går jeg ut ifra at dine kontakter er vanlige jenter/kvinner fra hjemmlig farvann. Kvinner fra andre verdensdeler, i første rekke Afrika har vesentlig høyere forekomst av HIV infeksjon og da blir sjansen for å plukke opp infeksjon ganske mye høyere. Siden du har fått dette i tankene anbefaler jeg at du får tatt en blodprøve og få det undersøkt på HIV. Da er du safe. Ellers blir det vanskelig å bli kvitt tankene.

Når det gjelder halsesyken er det forårsaket oftest av virus eller bakterier. Høy CRP peker definitivt i retning av bakterier. Blant bakterier er det streptokokker som er hyppigst. Men hurtigtest på streptokokker fanger ikke opp allle streptokokker. De hyppigste (og farligste) er de sk. Gr. A, og de gir positiv hurtigtest. Gruppe C forekommer også relativt ofte, uten at hurtigtesten blir positiv. Begge to reagerer vanligvis godt på antibiotika. Pennicillin eller erythromycin, som du har brukt. For å diagnostisere de ikke Gr. A streptokokker må man ta halsprøve opg sende den til et mikrobiologisk laboratorium til dyrkning. Det finnes også mulighet til andre bakterier, selv om de er mer sjeldne. En mulighet er at du har hatt en virusinfeksjon, etterfulgt av bakterier, noe som kan også forekomme. Det kan også påvises ved mikrobiologisk undersøkelse. De fleste bakterielle infeksjoner kan forårsake høy CRP. Jeg har vondt for å tro at dine halssymptomer har noe med dine sexeskapader å gjøre

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213468-lurer/#findComment-1562563
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...