martin_04 Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 En ting jeg har forstått, er at selv om synet forandrer seg, at en blir mer og mer nærsynt, så er eventuelle skjeivheter i horninner, stabile over tid. I den forbindelse, opp igjennom årene har jeg vært ulike steder.. Hos brilleland var jeg, og fikk briller, de fant ingen skjeivheter i hornhinner i det heletatt. Hos interoptik har jeg fått 2 ulike undersøkelser, i den ene var det en liten skjeivhet på -0.25 på det venstre øyet. På en tidligere undersøkelse hos interoptikk, var det ingen skjeivhet på venstre, men en skjeivhet på -0.5 på høyre. Nå på den siste undersøkelsen hos synsam, var det en skjeivhet på hele -0.75 på venstre, og en skjeivhet på -0.5 på høyre, og hun som tok undersøkelsen, sier det var samme resultat for omtrendt 10 år siden (altså før jeg var hos brilleland og interoptikk). Jeg har selv prøvd å forestille meg hvordan det kan være, ved å se på en lys prikk, f.eks en liten led lampe på stereoanlegget, og da se med begge øyene i mørke (se med ett øye om gangen). Fordi jeg er nærsynt, ser jeg da bare en stor runding uten briller.. I venstre øye er det helt perfekt rundt, mens i høyre er det noe assymetrisk på den ene siden.. Derfor har jeg begynt å tro at kanskje hornhinna på høyre øye er noe skjeiv, slik enkelte målinger har målt, mens den venstre er helt rett, til tross for optikernes dom.. Har noen noe tips? Funker dette med å se på en lys prikk i mørke slik jeg forestiller meg at det kan gjøre? Ved at prikken liksom eser ut eller inn, litt på den delen av sirkelen som eventuelt matcher skjeivhet i hornhinna? Er det noen optikere som har noe helt råflott nymoderne utstyr, noen vil anbefale? Ønsker jo slippe kjøpe dyre biller som er feil til meg. - martin_04 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213568-n%C3%A6rsynthet-og-optikere-fortvilt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Kanskje du burde be om henvisning til en spesialist (øyelege) i stedet slik at du kanskje får et resultat du kan slå deg til ro med? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213568-n%C3%A6rsynthet-og-optikere-fortvilt/#findComment-1563200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
martin_04 Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Kanskje du burde be om henvisning til en spesialist (øyelege) i stedet slik at du kanskje får et resultat du kan slå deg til ro med? jeg vet at datamaskinen/instrumentet som brukes ved siste generasjon laser operasjon, kan lese ut nøyaktige verdier, slik at det gjøres uten selvrapportering. Det hadde egentlig vært det optimale.. Men hva kan dette koste? En laseroperasjon koster jo 15 tusen per øye....:)De apperatene er sikkert så dyre at det ikke vil lønne seg å gjøre en slik elektronisk synstest. mange optikere har en slags automatisk maskin en ser inn i, som skriver ut ca stryke på en lapp, men de er ikke nøyaktige nok.. Slik jeg oppfatter det, så er det slik at øyet/øyemuskelen på en måte strekkes i forbindelse med nærabeid, og hvis en kombinerer dette med for kraftige briller, skapes nærmest en kronisk belastning, og et kontinuerlig stress, som vil føre til mer og mer nærsynthet. Løsningen er en lesebrille ved nærarbeid om en bruker kontaktlinser, eller to par briller. Etter at jeg sluttet å jobbe med data, har synet stabilisert seg. Er helt sikker på at min nærsynthet skyldes 10 timer pluss daglig over mange år, foran dataskjerm med briller/linser tilpasset perfekt avstandsyn. Med egne briller ved alt nærarbeid, tviler jeg på en slik progresjon jeg hadde. Føler det faktisk er litt vanskelig og vite hvilken optiker en skal stole på, når 4 synstester er så sprikende, på en variabel som skal være stabil over tid.. Følte det var på interoptik på majorstua de hadde det beste utstyret, og sjekket grundigst, men jaggu ikke godt å bli klok. Har planer om å kjøpe briller, hadde vært bra og få det riktig. Bruker stort sett kontaktlinser slik som deg, men det er veldig fint å gi øynene pause innimellom, et par dager i uka er bra for øynene. Pluss at kontaktlinsene en bruker bør være av såkalt pustende type, det beste etter min mening er å bruke sånne linser som kan brukes en uke sammenhengende, men istedet bruke det som en 2 ukers linse som tas ut en hver kveld. Føler ihvertfall slike linser er langt mer behagelige enn dagslinser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213568-n%C3%A6rsynthet-og-optikere-fortvilt/#findComment-1563577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.