Gå til innhold

Solfaktor på solkrem i syden


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Nå er det bare to måneder til jeg og fire venninner reiser til Lanzarote!!!! Moro!

Hvordan var det nå med solkrem på ganske bleke vinterkropper? Jeg har hud som tåler ganske bra med sol, men kan bli solbrent. Om sommeren hjemme bruker jeg faktor 8-12, i påskesnø 12-16.

Er det OK med f.eks. faktor 16 de første to-tre dagene og deretter faktor 10-12?

Regner med at vi blir liggende på stranda eller ved bassenget store deler av døgnet - altså ikke noe stressende ferie :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville ha satset på høyere enn det til å begynne med. Men nå aner jeg ikke hvor sterk sol det er akkurat der på den tiden. Men i utg.punktet skal man vel begynne veldig høyt når man er på "null".

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler sol ganske godt, men kan bli litt rød dersom jeg ikke smører godt nok. Det pleier alltid å gå bra når jeg passer på.

Pleier å starte med faktor 12, og så raskt ned til faktor 8. De siste dagene bruker jeg bare faktor 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler sol ganske godt, men kan bli litt rød dersom jeg ikke smører godt nok. Det pleier alltid å gå bra når jeg passer på.

Pleier å starte med faktor 12, og så raskt ned til faktor 8. De siste dagene bruker jeg bare faktor 4.

Takk for svar. Tror nok jeg må bruke noe høyere faktor enn deg.

Vi var i syden tre av oss for tre år siden også. Husker godt at hun ene venninna mi smurte meg på ryggen med vannfast solkrem. Da hun var ferdig, tørket hun av seg kremen på låret sitt. Seg selv hadde hun smurt med vanlig krem. Like etter badet hun, og la seg til i sola igjen. Dette var første dagen. Hun ble så knallrø og brent! Overalt, unntatt der hun hadde tørket av seg kremen min.... Og neste dag måtte hun holde seg inne... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lips1365380508

Takk for svar. Tror nok jeg må bruke noe høyere faktor enn deg.

Vi var i syden tre av oss for tre år siden også. Husker godt at hun ene venninna mi smurte meg på ryggen med vannfast solkrem. Da hun var ferdig, tørket hun av seg kremen på låret sitt. Seg selv hadde hun smurt med vanlig krem. Like etter badet hun, og la seg til i sola igjen. Dette var første dagen. Hun ble så knallrø og brent! Overalt, unntatt der hun hadde tørket av seg kremen min.... Og neste dag måtte hun holde seg inne... :-(

Man skal smøre seg med krem etter bading også, selv om kremen er vannfast. Stol ikke på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høres ut som meg, og det er omtrent det jeg bruker i Spania i juni. Da er jeg nokså blek når vi kommer dit.

Men jeg har med 25 også, til barna, og det kan kanskje være greit å ha i bakhånd, hvis du er uheldig og blir brent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

En gyllen regel er at det er bedre med for høy solfaktor enn for lav, og det er bedre å smøre seg for mye enn for lite.

Begynn knallhardt, og tilpass etter et par dager i sola. Da har du fått en viss formening om hva du tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol har aldri vært sunt (for huden).

Vil du beholde din silkemyke hud til du blir 60, hold deg langt unna sola! Og ikke begynn å røyke.

Hilsen gledesdrepern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig!

Jeg har en hud som blir veldig brun og ytterst sjelden solbrent. Vi var på Gran Canaria i slutten av mars i fjor, og solen var utrolig sterk. Jeg smurte meg med faktor 15 første dagen, men var likevel så solbrent som jeg aldri har vært før.

Til sammenligning var jeg på Lanazrote nå rett før jul. Faktor 6 første dagen, og hadde ikke antydning til farge en gang. Dag nummer to, som også ble den siste dagen med sol, brukte jeg ikke faktor i det hele tatt, og fikk en liten antydning av brunfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å starte med faktor 15 hvis jeg ikke har farge i det hele tatt fra før. Smører meg annenhver time første dagen. Først da får jeg en pekepinn på hvor sterk sola er. Dette varierer så mye med årstiden og ozonlaget...

Noen smører seg med veldig høy faktor og tenker at de ikke trenger smøre seg så ofte. Det tror jeg nesten er verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å starte med faktor 15 hvis jeg ikke har farge i det hele tatt fra før. Smører meg annenhver time første dagen. Først da får jeg en pekepinn på hvor sterk sola er. Dette varierer så mye med årstiden og ozonlaget...

Noen smører seg med veldig høy faktor og tenker at de ikke trenger smøre seg så ofte. Det tror jeg nesten er verre...

Og at solkremen er gått ut på dato. Den holder seg nemlig ikke så lenge og mister fort sin solblokkingsevne. En varm sommer er mye.

Faktoren er regnet ut fra 40 gram pr kvm, og det er MYE solkrem. En normal flaske er 200 g? Dvs en halv slik flaske til en 5 timers økt vil nok være passe til en middels skrott, hvis faktoren skal stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at solkremen er gått ut på dato. Den holder seg nemlig ikke så lenge og mister fort sin solblokkingsevne. En varm sommer er mye.

Faktoren er regnet ut fra 40 gram pr kvm, og det er MYE solkrem. En normal flaske er 200 g? Dvs en halv slik flaske til en 5 timers økt vil nok være passe til en middels skrott, hvis faktoren skal stemme.

Jeg kjøper iallefall ny solkrem etter ett år, sånn for å være på den sikre siden. Vi bør nok også bli flinkere til å smøre i et tykkere lag... Sånn sett er solkrem med fysisk solfilter bra. Problemet er bare at den er så seig og ekkel. Dessuten _ser_ man solkremlaget på kroppen. Greit for ungene, men ikke like greit når hu' mor tropper opp i sexy bikini? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var på Mallorca i sommer. Brukte 25 den første uka, og klarte å bli solbrente hele gjengen. Og vi voksne har i alle fall hud som tåler sol ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig!

Jeg har en hud som blir veldig brun og ytterst sjelden solbrent. Vi var på Gran Canaria i slutten av mars i fjor, og solen var utrolig sterk. Jeg smurte meg med faktor 15 første dagen, men var likevel så solbrent som jeg aldri har vært før.

Til sammenligning var jeg på Lanazrote nå rett før jul. Faktor 6 første dagen, og hadde ikke antydning til farge en gang. Dag nummer to, som også ble den siste dagen med sol, brukte jeg ikke faktor i det hele tatt, og fikk en liten antydning av brunfarge.

Oi! det var interessant! Tar med meg en solkrem med sterkere faktor de første dagene da! Takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol har aldri vært sunt (for huden).

Vil du beholde din silkemyke hud til du blir 60, hold deg langt unna sola! Og ikke begynn å røyke.

Hilsen gledesdrepern

Jeg inngår kompromiss:

Holder meg unna røyken, men soler meg masse!

30-års-rynkene har vel kommet for å bli... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inngår kompromiss:

Holder meg unna røyken, men soler meg masse!

30-års-rynkene har vel kommet for å bli... :-(

Du kan feste noen klesklyper i nakken og oppe på hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan feste noen klesklyper i nakken og oppe på hodet?

Lurt! Særlig i hårfestet for pannerynkene og for litt tunge-øye-rynker.

Men hvordan gjør jeg med sint-mamma-rynker mellom øyenbrynene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt! Særlig i hårfestet for pannerynkene og for litt tunge-øye-rynker.

Men hvordan gjør jeg med sint-mamma-rynker mellom øyenbrynene da?

"Men hvordan gjør jeg med sint-mamma-rynker mellom øyenbrynene da?"

Klyper i tinningene. Ved nærmere ettertanke er det en midlertidig løsning. Kanskje bedre å kline på superlim og klype raskt sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...