Gå til innhold

Hepatitt-c etter gammaglobulinbehandling ?

Anbefalte innlegg

Hei ! Er "pensjonist" for tiden, fordi jeg er gravid for øyeblikket - helsevesenet er ikke alltid en "lett" arbeidsplass. Har jobbet mye ved akuttmottak, ved en anledning stakk jeg meg på ei sprøyte som en pas. hadde i lomma, og ingen visste om vedkommendes HIV-status. Jeg fikk det vanlige regimet, inklusive gammaglobulin, som man brukte på 80-tallet. Så et TV-program om folk som hadde blitt smittet av hep. C etter samme mdeisin som jeg fikk da. I forb. med siste legebesøk tok man rutinemessig leverprøver fordi jeg hadde lett forhøya blodtrykk uten å føle meg dårlig. Nå var ikke de som de skulle være, og jeg har fått beskjed om å dra til byen igjen for å ta nye for dobbelsjekk. Men ingen kunne si hva som var galt med hvilke prøver. Tok jo rutinemessige HIV-kontroller etter 12 uker, 6 mnd og et år, men er (gudskjelov) fremdeles negativ, så det er ok. Men bør jeg være urolig ?

Vennlig hilsen Tilllybitts

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21398-hepatitt-c-etter-gammaglobulinbehandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Hepatitt-C virus ble identifisert først i 1989. Det var derfor ikke mulig å teste for det i gammaglobulipreparater før den tid. Det er beskrevet at hepatitt C er blitt overført med gammaglobulinpreparater tidligere, selv om det er ikke spesielt ofte. Det kan mujligens være et poeng å sjekke for det, sjansene er små. Når det gjelder HIV smitte kan du sikkert være trygg nå når kontrollprøver et år eller mer ette stikket var negative.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...