Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en bonde (30) som for en tid tilbake fikk påvist toksisk feber etter en lang rekke frem og tilbake med leger (stort sett diverse allergitester)- Jeg fikk kraftig hoste (varighet noen dager)og samtidig perioder med feber som kom noen timer etter eksponering når jeg håndterte (småmuggen) halm, støvete korn og støvete høy: Kuren jeg fikk foreskrevet fra landbrukshelsa var å bruke pustevern- p3 filter. Dette fungerer på ett vis (skjønt det er uhåndterlig, og gjør fysisk krevende arbeide litt vanskeligere).

Det er likevel noen ting jeg lurer på:

*Jeg blir fortsatt svært lett irritert i luftveiene, og for eksempel tåler ikke lenger (tålte før) å oppholde meg i rom hvor det røykes- er dette en effekt av denne feberen, og hvor lenge kan jeg forvente å være såpass overfølsom? Synes også jeg oftere blir forkjølet nå...

*Kan du skrive noe mer generellt om hva dette faktisk går ut på, og hva som er faren med det? Såvidt jeg fikk intrykk av så tror man at slik feber kommer av soppsporer og soppgifter i støv, men jeg reagerte etterhvert også på støv som kom fra halm og liknende som det ikke var noe spor av mugg på (som jeg kunne se i alle fall). Jeg fikk også noen skumle beskjeder om at hvis man strakk strikken for langt, og ikke brukte maske så kunne man etterhvert (over flere år) utvikle bondelunge, hva er dette, og hvor farlig er det?

Vennlig hilsen KEE

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213984-toksisk-feber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-kiell

Farmers lunge som det heter på fint, er en etter hvert kronisk skade av lungene når man over lang nok tid har pustet inn soppbefengt støv fra korn/halm. De fleste greier greier å bruke friskluftmasker når det kjøres skurtresker og annet arbeide med gjøres. Og det er viktig.

Noen ser ut til å få en sekundær overømfintlighet i luftveiene i tillegg. Dvs. at man reagerer på irritanter og annen type støv også. Blir dette svært uttalt, kan det bli astmaliknende reaksjoner. Jeg foreslår at en lungelege utreder dette nærmere for å se om denne såkalte hyperreaktiviteten bør behandles.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213984-toksisk-feber/#findComment-1582211
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...