Gå til innhold

Jeg etterlyser litt dybde

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hva er det du våser om?

Still et spørsmål eller kom med et relativt fornuftig utsagn som kan diskuteres.

Det eneste du gjør nå er å våse. Selvfølgelig kan en fyr med 6 skolers høyskoleutdanning ha noe fornuftig for seg, men han trenger ikke å vite nada om noe som helst bortsett fra matte og fysikk, hvis det er det han kan.

Så hva vil du?

Klin til. Vi er klare for diskusjoner her. Det skal vi ha.

Msn?

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• Hawkwind

8

• ShitDiddelyDo

8

• u100103805

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Maria74
Skrevet

Hva er det du våser om?

Still et spørsmål eller kom med et relativt fornuftig utsagn som kan diskuteres.

Det eneste du gjør nå er å våse. Selvfølgelig kan en fyr med 6 skolers høyskoleutdanning ha noe fornuftig for seg, men han trenger ikke å vite nada om noe som helst bortsett fra matte og fysikk, hvis det er det han kan.

Så hva vil du?

Klin til. Vi er klare for diskusjoner her. Det skal vi ha.

Hei

I første omgang ville jeg bare vekke oppmerksomhet.

Så får dere bare tenke at jeg våser.

Poenget mitt var rett og slett at nordmenn er grunne.

Jeg synes ikke nordmenn er flinke til å inkludere og åpne for folk med annet livsyn eller være åpne generelt.

Nordmenn sitter i hver sin stue og gremmer seg over småting, stort sett.

Nordmenn er smålige og snevre i sitt livsyn.

Ta dere en tur ut i verden og se, så skjønner dere hva jeg mener.

Behøver jeg å ha et spesifikt emne, eller poengtere noe for at dette skal være forståelig?

Gjest Maria74
Skrevet

Et emne for intellektuelle:

Hvorfor må det være slik at noen har det bra gjennom hele livet sitt, mens andre møter konstant motgang fra de fødes inn i verden til de dør?

Filosofiske betraktninger som påviser logiske sammenhenger som gjør at dette kan anses for å være en rettferdig og naturlig del av livet etterlyses herved.

Hawkind.

Selvoppfyllende profetier.

Det er ikke noe vi er født med, men noe vi lærer oss til underveis. Hva er mysteriet med selvoppfyllende profetier?

vi tror at noe fælt kommer til å skje oss. Vi unngår det så godt vi kan. Vi oppretter forsvarsmekanismer. Men nettopp derfor skjer det som ikke burde skjer. Det vonde innhenter oss!!

Selvoppfyllende profetier. Det du tror skal skjer.

Hvorfor?

- Fordi man tenker så hardt på at det IKKE skal skje.Fordi man er så bevisst på at det KAN skje og på at ikke MÅ skje.

Hvorfor oppsøker man det igjen og igjen?

- Fordi det er et trygt alternativ.

- Det eneste man vet om her i livet. I noen tilfeller selvsagt. Det kan kjennes trygt.

Hvorfor skjer det vonde stadig noen av oss i livet?

- Kan noe av forklaringen være selvoppfyllende profetier?

Gjest singeline
Skrevet

Ja, innerst inne. For nordmenn kan vel ikke være så grunne som de utgir seg for vel??

Eller er nordmenn virkelig så kognitivt korte som det virker som?

Hehe, "kognitivt korte"

Jeg brukte samme betegnelsen i en utroskapstråd, før jul.

Og du verden for pepper jeg fikk.

Jeg er med deg Maria74. Jeg etterlyser også dybde!

Skrevet

Det har du rett i. Utdannelse og intellekt henger ofte sammen. I tillegg får en jo litt andre perspektiver og en litt mer intellektuell måte å se ting på når en i flere år oppholder seg i et intellektuelt miljø. Men ingen regler uten unntak. For eksempel blir jeg skremt av hvor grunne deler av lærerstanden er. De virrer rundt uten mål og mening. Samtidig har jeg møtt folk kun med niårig folkeskole som er skarpere og langt mer intellektuelt begava enn de fleste.

Skrevet

Det har du rett i. Utdannelse og intellekt henger ofte sammen. I tillegg får en jo litt andre perspektiver og en litt mer intellektuell måte å se ting på når en i flere år oppholder seg i et intellektuelt miljø. Men ingen regler uten unntak. For eksempel blir jeg skremt av hvor grunne deler av lærerstanden er. De virrer rundt uten mål og mening. Samtidig har jeg møtt folk kun med niårig folkeskole som er skarpere og langt mer intellektuelt begava enn de fleste.

Intellekt er relativt. Noen måler intellekt etter hvorvidt noen er flink med tallforståelse, og hvor gode karakterer de greier å prestere på skolen.

Andre måler en persons intellekt etter hvor god den er til å snakke eller skrive, for seg.

Noen er gode praktikere og andre gode teoretikere. Heldigvis har vi mennesker som er for en rettferdig verden, som gjør noe praktisk, uten å tenke for mye teori. Heldigvis har vi mennesker som har empati og innlevelse og som bryr seg om grupper som er utstøtt.

Vi er heldig som lever i en verden men innslag av mange slags intellekt. Uten et mangfold, er jeg redd det hadde blitt mye ord, og lite handling.

Gjest this is a signature
Skrevet

Enig der..Tror nok nødvendigvis ikke utdanning har noe å si for intellektet, selv om man får trening i å tenke mer intellektuelt når man er i studiemiljøer hvor nivået er litt over gjennomsnittet..

ShitDiddelyDo
Skrevet

Msn?

Jeg sovna. Hehe, sovna noe jævlig, faktisk.

Men jeg er ganske imponert over at jeg som grunn nordmann presterte å skrive et relativt fornuftig innlegg i den formen jeg var i i natt. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hei

I første omgang ville jeg bare vekke oppmerksomhet.

Så får dere bare tenke at jeg våser.

Poenget mitt var rett og slett at nordmenn er grunne.

Jeg synes ikke nordmenn er flinke til å inkludere og åpne for folk med annet livsyn eller være åpne generelt.

Nordmenn sitter i hver sin stue og gremmer seg over småting, stort sett.

Nordmenn er smålige og snevre i sitt livsyn.

Ta dere en tur ut i verden og se, så skjønner dere hva jeg mener.

Behøver jeg å ha et spesifikt emne, eller poengtere noe for at dette skal være forståelig?

"Poenget mitt var rett og slett at nordmenn er grunne."

Ja, nordmenn er grunne. Mennesker generelt er grunne.

"Jeg synes ikke nordmenn er flinke til å inkludere og åpne for folk med annet livsyn eller være åpne generelt."

Nei, nordmenn er vel generelt ikke flinke til å åpne for noen, uansett livssyn.

"Nordmenn sitter i hver sin stue og gremmer seg over småting, stort sett."

Jupp, men en del av oss sitter i våre egne stuer og gremmes over småting - her på dol.

"Nordmenn er smålige og snevre i sitt livsyn."

Denne må du forklare nærmere. Snevre i vårt livssyn? Snakker du om religion nå?

"Behøver jeg å ha et spesifikt emne, eller poengtere noe for at dette skal være forståelig"

Nei, jeg forsto bare ikke hvor du ville.

Gjest Zuleika
Skrevet

Dybde? Er det ikke slik at de med mest utdannelse og deretter mest penger og materielle goder, er de som ikke beveger seg i dypet. Da kan de risikere og finne noe de ikke takler. Nemlig at meningen med livet ikke har noe med utdanning og overklasseliv og gjøre.

Utdanning og overklasseliv er to forskjellige ting. Det henger ikke sammen å ha høy lønn eller eie store eiendommer og å ha utdanning. Tror ikke Røkke f.eks. har spesielt høy utdanning, men han har økonomisk intelligens som ikke har noe med utdannelse å gjøre

Gjest Zuleika
Skrevet

Selvfølgelig gjør det det. De som ikke driver å studerer fag halve livet, får jo tid til andre tanker.

Så det tror du;) Tror du virkelig at de som kjører trikken eller sitter i kassa på Rimi funderer mere over meningen med livet enn de som studerer filosofi eller statsvitenskap ?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Utdanning og overklasseliv er to forskjellige ting. Det henger ikke sammen å ha høy lønn eller eie store eiendommer og å ha utdanning. Tror ikke Røkke f.eks. har spesielt høy utdanning, men han har økonomisk intelligens som ikke har noe med utdannelse å gjøre

Røkke har vel faktisk ikke noe utover grunnskolen.

Gjest Zuleika
Skrevet

Takk for et flott innlegg. Du har greid å provosere her og jeg har moret meg kostelig når jeg har lest denne tråden;)

Gjest Zuleika
Skrevet

Røkke har vel faktisk ikke noe utover grunnskolen.

Nei han har ikke det, men kanskje har han funnet meningen med livet. Eller kanskje han har mistet den siden han ikke får lov å bygge hus i Asker;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nei han har ikke det, men kanskje har han funnet meningen med livet. Eller kanskje han har mistet den siden han ikke får lov å bygge hus i Asker;)

Det er i Asker er helt latterlig.

En nabo av ham får bygge det han vil, et langt større hus en Røkke, men så har han heller ikke Røkkes navn.

Patetisk.

Gjest Zuleika
Skrevet

At du ikke mente og provoser er ikke det samme som at mottaker ikke kan føle seg provosert.

Klart jeg er opptatt av hva du sier. Ord er ikke likegyldige. Hvordan man ordlegger seg betyr noe.

At du står ved det du har sagt betyr heller ikke at du ikke har vært provoserende i ditt språk.

Godnatt til deg også.

Du har tydelig klart å la denne tråden provosere deg;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

En nabo av ham får bygge det han vil, et langt større hus en Røkke, men så har han heller ikke Røkkes navn.

Patetisk.

Det i Asker. Ikke det er i Asker.

Gjest Zuleika
Skrevet

Patetisk.

Jeg vet egentlig for lite om denne hussaken, men synes dette høres merkelig ut på overflaten i hvert fall.

Gjest Zuleika
Skrevet

Det i Asker. Ikke det er i Asker.

Elller det der i Asker;) La ikke merke til det før du kommenterte det. Slik skjer ofte når man skriver fort her.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Elller det der i Asker;) La ikke merke til det før du kommenterte det. Slik skjer ofte når man skriver fort her.

Jau.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...