Gå til innhold

Jeg etterlyser litt dybde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis ikke du ville merket forskjell på deg med seks års høyere utdanning og en uten dette, så ville vel faktisk utdanningen vært forgjeves?!

Det er ikke dermed sagt at DU er mer intelligent, men du har mer utdannelse.

Så er saken at folk LIKER best å snakke om lettere ting til hverdags. Det er mest avslappende etter jobb, og skaper minst konflikter når en skal kose seg å slappe av.

Det er jo også noen som ikke evner innta kunnskap i det hele tatt, men det store flertall kan nok prate dypt bare anledningen er der.

En annen mulighet er jo (mye sannsynlig utifra slik du ordla deg i innlegget) at du utråler et eller annet ovenifra-og-ned som gjør at folk ikke trives med å prate med deg.

Fortsetter under...

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• Hawkwind

8

• ShitDiddelyDo

8

• u100103805

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

at du gidder.

Med en kommentaren der senket du deg ned på de grunnes nivå! hehe... Dvs at du kanskje er en som måtte ha utdannelse for ikke å være grunn? En som er grunnleggende klok oog intelligent vil alltid være det,utdannelse eller ikke. Og de lar seg nok ikke tirre til slike grunne kommentarer.

Skrevet

Hvis ikke du ville merket forskjell på deg med seks års høyere utdanning og en uten dette, så ville vel faktisk utdanningen vært forgjeves?!

Så er saken at folk LIKER best å snakke om lettere ting til hverdags. Det er mest avslappende etter jobb, og skaper minst konflikter når en skal kose seg å slappe av.

Det er jo også noen som ikke evner innta kunnskap i det hele tatt, men det store flertall kan nok prate dypt bare anledningen er der.

En annen mulighet er jo (mye sannsynlig utifra slik du ordla deg i innlegget) at du utråler et eller annet ovenifra-og-ned som gjør at folk ikke trives med å prate med deg.

Der tror jeg du satte fingeren på noe vesentlig, citti. :-)

Skrevet

Jeg ser ikke på utdanning som noe "must" misforstå" meg rett.

Jeg etterlyser bare litt mer dybe jeg.

Hva er vi nordmenn egentlig opptatt av??

Jeg spør en gang til...

Vi nordmedd er generelt oppttat av det de fleste andre i verden er, å skape oss et best mulig liv for oss selv og våre nærmeste. Andre bryr vi oss om bare hvis vi får omtale i mediene for å gjøre det. Mennesket er et grunnleggende egoistisk vesen.

Så er det noen få nordmenn som bryr seg om fotball og noen liker ski. Noen liker faktisk å feste, så utrolig det enn høres. Noen er også opptatt av sex, og av det kan det bli barn. BARNA våre er vi (som alle andre folkeslag) lidenskapelig opptatt av, da har vi noe å prate om i årevis, til alle som vil høre og også de som ikke vil høre.

Skrevet

:-)

Var ikke poenget at jeg skulle det heller...

Poenget er bare at jeg etterlyser mer dybde, ettertenksomet i diskusjonene rundt omkring.

Jeg har jobbet i nok bedrifter i stillinger som ikke krever utdanninger.

Samfunnet er pengeorientert, og nordmenn er opptatt av kortfattede nyhetsoppdateringer. Er thats it?

Hva med å studere hva som egentlig skjer rundt omkring?

Det er nemlig mye mer enn hva vi tror...

Hvis alle skulle studere det som skjedde rundt omkring, hvem skulle sa DELTA i det som skjedde da? For at det skulle være noe å studere, mener jeg...

Noen 'dumminger' må faktisk holde samfunnsjulene igang. GODT at alle ikke har mange års universitetsutdannelse, da ville ingen henta søppelet ditt, tømt septiken din, tatt imot betaling for varene dine, kjørt deg hjemi taxi når du har drukket og ikke kan kjøre selv eller kjørt deg i buss til byen når bilen din streika, feks.

Annonse

Skrevet

Ja, innerst inne. For nordmenn kan vel ikke være så grunne som de utgir seg for vel??

Eller er nordmenn virkelig så kognitivt korte som det virker som?

For å si det slik, etter 6 års utdanning, burde du skjønne at DOL (eller lignende steder) generelt sett ikke er et egnet sted å etterlyse dyyyyyyyyyyyype meninger. Det skulle vel si seg selv. Søk mot andre grupperinger i samfunnet, dere lærte vel hvor dere kunne bruke utdannelsen vel? Eller, det skulle vel si seg selv. Kan du ikke godta folk som er annerledes enn deg, enten dummere eller klokere, så ,må du jo bare omgås de som har akkurat 6 års utdanning da. hehe...

Skrevet

Takk, endelig en person som forstår. Det jeg leter etter er personer med dannelse. Ikke personer som er ute etter å kritisere for enhver pris, men personer som vil forstå og å dele en samtale.

Det er jo det felleskap og sosial samhandling handler om, i eldste og dypeste forstand.

Slik vokser man som menneske. Ved å få motstand og medhold. Begge deler i harmoni og disharmoni.

Det er - uansett om man liker det eller ei - personavhenig.

Tror du får melde deg inn i en losje jeg!

Gjest Zuleika
Skrevet

Med en kommentaren der senket du deg ned på de grunnes nivå! hehe... Dvs at du kanskje er en som måtte ha utdannelse for ikke å være grunn? En som er grunnleggende klok oog intelligent vil alltid være det,utdannelse eller ikke. Og de lar seg nok ikke tirre til slike grunne kommentarer.

Hvor befinner du deg da med dette svaret?

Gjest Zuleika
Skrevet

Vi nordmedd er generelt oppttat av det de fleste andre i verden er, å skape oss et best mulig liv for oss selv og våre nærmeste. Andre bryr vi oss om bare hvis vi får omtale i mediene for å gjøre det. Mennesket er et grunnleggende egoistisk vesen.

Så er det noen få nordmenn som bryr seg om fotball og noen liker ski. Noen liker faktisk å feste, så utrolig det enn høres. Noen er også opptatt av sex, og av det kan det bli barn. BARNA våre er vi (som alle andre folkeslag) lidenskapelig opptatt av, da har vi noe å prate om i årevis, til alle som vil høre og også de som ikke vil høre.

"Andre bryr vi oss om bare hvis vi får omtale i mediene for å gjøre det."

På vegne av hvem snakker du her? Hele det norske folk?

Gjest Zuleika
Skrevet

Tror du får melde deg inn i en losje jeg!

Hvorfor provoserer Maria deg slik?

Gjest Zuleika
Skrevet

Hvis alle skulle studere det som skjedde rundt omkring, hvem skulle sa DELTA i det som skjedde da? For at det skulle være noe å studere, mener jeg...

Noen 'dumminger' må faktisk holde samfunnsjulene igang. GODT at alle ikke har mange års universitetsutdannelse, da ville ingen henta søppelet ditt, tømt septiken din, tatt imot betaling for varene dine, kjørt deg hjemi taxi når du har drukket og ikke kan kjøre selv eller kjørt deg i buss til byen når bilen din streika, feks.

I det norske samfunnet så er det mange med flere års universitetsutdanning som utfører de jobbene du nevner. De har oftest eller nesten alltid en annen hudfarge og er ofte utdannet, dog ikke alltid, i andre land. Mange innvandrere har høy utdanning, er meget intellektuelle og intelligente, men de får ikke jobb med det de er utdannet til.

Gjest blæ blæ blæ
Skrevet

Det er vel typisk norsk å uttrykke seg på språket

"BLÆ"

Det gir nok avsænderen noe.

I tilegg til å dumme seg kraftig ut.

Jeg har også høy utdanning med til nå 4 år på ingeniørhøgskolen og tenk jeg skrev blæ blæ blæ!!!

Annonse

Skrevet

Jeg har også 6 år på høgskole, men klarer fint å være grunn likevel ;-)

Skrevet

Heh...er vi der igjen, nå?

Jeg kan gi deg en håndfull personer med både hovedfag og doktorgrad, som ikke på noen måte er "dype" eller "reflekterte". Så kan jeg gi deg en håndfull folk uten høyere utdanning som er hobbyfilosofer.

Alt til sin tid, sier jeg. Vil man ha "dybde", så holder man seg der hvor man finner det. Og motsatt.

"..........................................."

Skrevet

Godt poeng :-)

"...................................."

Skrevet

Så det tror du;) Tror du virkelig at de som kjører trikken eller sitter i kassa på Rimi funderer mere over meningen med livet enn de som studerer filosofi eller statsvitenskap ?

Nei, jeg tror ikke det er slike oppdelinger i samfunnet. Jeg har hatt et yrke hvor jeg har møtt alle lag av folket, og sett både grunne og dyptgående i alle lag. Men fikk bare lyst til å være like bastant i en annen retning enn Maria.

Skrevet

Intellekt er relativt. Noen måler intellekt etter hvorvidt noen er flink med tallforståelse, og hvor gode karakterer de greier å prestere på skolen.

Andre måler en persons intellekt etter hvor god den er til å snakke eller skrive, for seg.

Noen er gode praktikere og andre gode teoretikere. Heldigvis har vi mennesker som er for en rettferdig verden, som gjør noe praktisk, uten å tenke for mye teori. Heldigvis har vi mennesker som har empati og innlevelse og som bryr seg om grupper som er utstøtt.

Vi er heldig som lever i en verden men innslag av mange slags intellekt. Uten et mangfold, er jeg redd det hadde blitt mye ord, og lite handling.

Meget, meget godt sagt. Enkeltes overnfra-og-ned holdning, basert på at de har studert samfunnsvitenskap eller juss i 5-6 år, faller gjerne på sin egen urimlighet idet de begynner å snakke :-)

"......................................."

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det er slike oppdelinger i samfunnet. Jeg har hatt et yrke hvor jeg har møtt alle lag av folket, og sett både grunne og dyptgående i alle lag. Men fikk bare lyst til å være like bastant i en annen retning enn Maria.

"Jeg har hatt et yrke hvor jeg har møtt alle lag av folket, og sett både grunne og dyptgående i alle lag"

Og nettopp det er noe mange som studerer i mange år, og tviholder på en "akademisk" tilværelse, ofte ikke får. Det er ofte helt fantastisk hvor lite f.eks kriminologer vet om den faktiske situasjonen rundt Oslo City som de sitter og skriver og mener mye om, mens de siterer Marx :-)

"............................................"

Skrevet

Jeg ser ikke på utdanning som noe "must" misforstå" meg rett.

Jeg etterlyser bare litt mer dybe jeg.

Hva er vi nordmenn egentlig opptatt av??

Jeg spør en gang til...

Hvor har du dette med "nordmenn" fra? Tror du f.eks at engelskmenn, svensker, amerikanere, tyrkere, italienere er mer "dype" på et generellt plan? I såfall kan jeg opplyse deg at du tar feil :-)

"............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...