Gå til innhold

Jeg etterlyser litt dybde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror du er inne på noe vesentlig der ja;).

Forskjell på kunnskap og utdanning.

Jeg setter det i sammenheng med danningssosialisering. Altså den prosessen som foregår, når man er eller blir gjort i stand til å ta stilling til det som skjer med en selv.

En kan ikke unndra seg sosialisering, i hvertfall ikke om man ønsker medlemsskap i den kulturen man blir sosialisert til. I arbeidslivet, familien, som student ol.

En mer bevissthet rundt kreftene man blir utsatt for og den prosessen som foregår. Kan man i større grad reflektere hva man ønsker å være med på, og hvor man skal sette grenser for sin egen del.

Du har kanskje opplevd det selv også. At du har startet i en ny jobb, og syns alle de du jobber sammen med er litt naiv. Helt til du begynner å tolke og skjønne kodene for samspillet. Etter en stund syns du de er både smarte, vel utdannede og hyggelige? ;)

Faktisk har jeg sjelden jobbet i sammenhenger hvor jeg har hatt noen grunn til å føle meg overlegen faglig sett. Men jeg kan nok se det for meg, både innenfor tekniske yrker og ikke minst innenfor mer samfunnsvitenskapelige yrker.

".............................................."

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• Hawkwind

8

• ShitDiddelyDo

8

• u100103805

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Zuleika
Skrevet

Nå må du prøve å være litt mindre barnslig defensiv her, da.

Du får virkelig unskylde at jeg glemte å skille mellom deg og trådstarter mht. å skape et skille. Det var trådstarter som hintet om det.

Imidlertid var det du som definerte uttannelsen ut i fra antall år, så det poenget er fortsatt inntakt.

".........................................."

Hvis du har problemer med å forstå mine kommentarer så kan ikke jeg gjøre noe med det. Orker ikke å forklare spesielt for deg hva jeg mente, men så vidt jeg vet har jeg aldri nevnt antall år et eneste sted.

Skrevet

Hvis du har problemer med å forstå mine kommentarer så kan ikke jeg gjøre noe med det. Orker ikke å forklare spesielt for deg hva jeg mente, men så vidt jeg vet har jeg aldri nevnt antall år et eneste sted.

Forstår ikke dine kommentarer? Mulig det, men nå ser det ut som om du plukker tilfeldige ting ut av luften her. Eller så så jeg feil mht. hvem du svarte til - men du skrev ihvertfall noe á la "det kan diskuteres hvor høy utdannelse du har" - noe som høres ut som om du faktisk skiller ut i fra ant. år.

":..........................................."

Gjest kvikke kanin
Skrevet

Du har tydelig klart å la denne tråden provosere deg;)

Overhode ikke. :)

Skrevet

:-)

Var ikke poenget at jeg skulle det heller...

Poenget er bare at jeg etterlyser mer dybde, ettertenksomet i diskusjonene rundt omkring.

Jeg har jobbet i nok bedrifter i stillinger som ikke krever utdanninger.

Samfunnet er pengeorientert, og nordmenn er opptatt av kortfattede nyhetsoppdateringer. Er thats it?

Hva med å studere hva som egentlig skjer rundt omkring?

Det er nemlig mye mer enn hva vi tror...

"Samfunnet er pengeorientert, og nordmenn er opptatt av kortfattede nyhetsoppdateringer. Er thats it?

Hva med å studere hva som egentlig skjer rundt omkring?"

Det er vel egentlig journalister som må ta seg selv i nakken her. Det er stort sett de som styrer hva som blir satt på dagsorden. Kanskje de bør ta sine lesere mer på alvor. Dette har ingenting med hvor mange år man har på skolebenken å gjøre.

Skrevet

Meget, meget godt sagt. Enkeltes overnfra-og-ned holdning, basert på at de har studert samfunnsvitenskap eller juss i 5-6 år, faller gjerne på sin egen urimlighet idet de begynner å snakke :-)

"......................................."

Takker for positiv tilbakemld i tråden Prozak.

Hadde jeg vært "musikeren" kunne jeg spurt deg om du er singel..... men som du ser, er jeg ikke det.;)

Gjest Beklager
Skrevet

Etter å ha lest alle svarene dine her Maria74, virker det som om det er du som er den mest avstumpede deltageren her på dol.

Jeg ser ingen dybde og sosial IQ i innleggene dine, bare dårskap.

Beklager, men du dummer deg ut.

Skrevet

"Folk er lykkelig ved kjærlighet til sex-makt-penger.

Folk er meget ulykkelig ved kjærlighet til kjærligheten."

Øh...hvor har du dette fra? Jeg vil vel heller si at det nesten er omvendt: Folk som bruker all tid på kjærligheten til penger og makt, blir gjerne ikke lykkelige - fordi de etterhvert oppdager at det mangler noe.

"....................................."

Folk som bruker all tid på kjærligheten til penger og makt, blir gjerne ikke lykkelige - fordi de etterhvert oppdager at det mangler noe.

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ja, der sier du det. De oppdager etterhvert at det mangler noe.

Hva er dette noe ?

Utdannelse ?

Makt?

Penger de ikke fikk nok av ?

Sex som ikke er som den var ?

Kjærlighet melloom mennesker, et forslitt begrep som stort sett utløser sårbarhet og skuffelser.

Og de som finner et savn med mangel på noe, som du sier. De vet ikke hva mellommenneskelig kjærlighet er, for hadde de visst det, så hadde ikke savnet vært der.

Den kjærliheten til makt-penger -sex som du sier, det kan være det som mangler. Men det de da mener mangler, det er vel tilbakemeldingen fra andre på å være vellykket.

Ang Den "pepper" som utdeles til Maria74,det er like mye "dybde" i den, som spørsmålet!!

Men, dybde, yja det er vel noe som enhver søker etter når det "liksom" mangler noe.

Så da MAria74, Hva er det du mangler ?

Skrevet

Folk som bruker all tid på kjærligheten til penger og makt, blir gjerne ikke lykkelige - fordi de etterhvert oppdager at det mangler noe.

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ja, der sier du det. De oppdager etterhvert at det mangler noe.

Hva er dette noe ?

Utdannelse ?

Makt?

Penger de ikke fikk nok av ?

Sex som ikke er som den var ?

Kjærlighet melloom mennesker, et forslitt begrep som stort sett utløser sårbarhet og skuffelser.

Og de som finner et savn med mangel på noe, som du sier. De vet ikke hva mellommenneskelig kjærlighet er, for hadde de visst det, så hadde ikke savnet vært der.

Den kjærliheten til makt-penger -sex som du sier, det kan være det som mangler. Men det de da mener mangler, det er vel tilbakemeldingen fra andre på å være vellykket.

Ang Den "pepper" som utdeles til Maria74,det er like mye "dybde" i den, som spørsmålet!!

Men, dybde, yja det er vel noe som enhver søker etter når det "liksom" mangler noe.

Så da MAria74, Hva er det du mangler ?

Heh-heh...du høres så forbitret ut at jeg kan ikke ta deg seriøst :-)

"............................................"

Skrevet

Heh-heh...du høres så forbitret ut at jeg kan ikke ta deg seriøst :-)

"............................................"

Det var ikke rare svaret, må jeg si.

Det virker som om Prozak er en nestor i DOL, og da burde det vel være en viss "dybde" i svarene.

Eller er det de grunne problemstillinger som er enklest å debattere, så skjønner jeg Maria74.

Forbitret, ja forbitrede kan en ikke ta seriøst !

Og det var da voldsomt til seriøsitet det skulle være om noe så enkelt som "litt dybde", vel å merke når det ikke passet !! !

Skrevet

Det var ikke rare svaret, må jeg si.

Det virker som om Prozak er en nestor i DOL, og da burde det vel være en viss "dybde" i svarene.

Eller er det de grunne problemstillinger som er enklest å debattere, så skjønner jeg Maria74.

Forbitret, ja forbitrede kan en ikke ta seriøst !

Og det var da voldsomt til seriøsitet det skulle være om noe så enkelt som "litt dybde", vel å merke når det ikke passet !! !

He-heh...hør her: Denne tråden har da ingen dybde. Vedkommende som etterlyste "dybde" har ikke vist noe av dette selv, og en slik tråd som dette blir selvfølgelig ikke "dyp".

Når det gjelder det jeg sa til deg, så står jeg for det. Dine uttalelser om generell kjærlighet som noe foreldet og utdatert, som for det meste leder til negative ting, gjør at du virker rimelig forbitret, og kanskje farget av visse erfaringer e.l. Derfor kan jeg ikke ta deg seriøst i den diskusjonen. (Forøvrig har jeg ikke sagt at jeg ikke kan ta deg seriøst i det hele tatt.) Hvis du ikke tåler å høre det, så er det synd for deg.

"..........................................."

Skrevet

He-heh...hør her: Denne tråden har da ingen dybde. Vedkommende som etterlyste "dybde" har ikke vist noe av dette selv, og en slik tråd som dette blir selvfølgelig ikke "dyp".

Når det gjelder det jeg sa til deg, så står jeg for det. Dine uttalelser om generell kjærlighet som noe foreldet og utdatert, som for det meste leder til negative ting, gjør at du virker rimelig forbitret, og kanskje farget av visse erfaringer e.l. Derfor kan jeg ikke ta deg seriøst i den diskusjonen. (Forøvrig har jeg ikke sagt at jeg ikke kan ta deg seriøst i det hele tatt.) Hvis du ikke tåler å høre det, så er det synd for deg.

>>Vedkommende som etterlyste "dybde" har ikke vist noe av dette selv, og en slik tråd som dette blir selvfølgelig ikke "dyp".

Nåh...Kanskje vedkommende viste den dybde som er, og dermed falt hele "dybdespørsmålet" på stengrunn !

>> Dine uttalelser om generell kjærlighet som noe foreldet og utdatert, som for det meste leder til negative ting, gjør at du virker rimelig forbitret, og kanskje farget av visse erfaringer e.l. Derfor kan jeg ikke ta deg seriøst i den diskusjonen.

En merkelig uttalelse. Altså "visse erfaringer" kvalifiserer til å ikke bli tatt seriøst !!

Jaha....så da sorterer en ut noen med å vise til at "visse erfaringer".

Er det utenkelig at det du mener er "visse erfaringer" , at de kan være et forsøk på en debatt om denne dybden som Marie74 savner, men ikke kan gi svar på hva som savnes !

Og hvilke erfaringer som kvalifiserer til å bli tatt seriøst bør vel det opplyses om da !

Beklager, det var ikke meningen å tirre "dybden" !

Skrevet

>>Vedkommende som etterlyste "dybde" har ikke vist noe av dette selv, og en slik tråd som dette blir selvfølgelig ikke "dyp".

Nåh...Kanskje vedkommende viste den dybde som er, og dermed falt hele "dybdespørsmålet" på stengrunn !

>> Dine uttalelser om generell kjærlighet som noe foreldet og utdatert, som for det meste leder til negative ting, gjør at du virker rimelig forbitret, og kanskje farget av visse erfaringer e.l. Derfor kan jeg ikke ta deg seriøst i den diskusjonen.

En merkelig uttalelse. Altså "visse erfaringer" kvalifiserer til å ikke bli tatt seriøst !!

Jaha....så da sorterer en ut noen med å vise til at "visse erfaringer".

Er det utenkelig at det du mener er "visse erfaringer" , at de kan være et forsøk på en debatt om denne dybden som Marie74 savner, men ikke kan gi svar på hva som savnes !

Og hvilke erfaringer som kvalifiserer til å bli tatt seriøst bør vel det opplyses om da !

Beklager, det var ikke meningen å tirre "dybden" !

"Nåh...Kanskje vedkommende viste den dybde som er, og dermed falt hele "dybdespørsmålet" på stengrunn !"

Neppe.

"En merkelig uttalelse. Altså "visse erfaringer" kvalifiserer til å ikke bli tatt seriøst !!"

Nei. "Visse erfaringer" som får noen til å definere hele verden og eksistensen ut i fra egne erfaringer, kan ikke tas seriøst.

"Jaha....så da sorterer en ut noen med å vise til at "visse erfaringer"."

Hva snakker du om nå? Hvis du. på grunnlag av uheldige erfaringer i kjærlighetslivet, definérer hele konseptet "kjærlighet" ut i fra den bittelille flekken i eksistensen som dine erfaringer representerer, så er det klart jeg sorterer deg ut fra saklig diskusjon på det området.

"Er det utenkelig at det du mener er "visse erfaringer" , at de kan være et forsøk på en debatt om denne dybden som Marie74 savner, men ikke kan gi svar på hva som savnes !"

Nå tror jeg du fabler helt ute av kontroll her. Hva i all verden er det du forsøker å formidle?

"Og hvilke erfaringer som kvalifiserer til å bli tatt seriøst bør vel det opplyses om da !"

INGEN personlige erfaringer av den typen kvalifiserer til å bli tatt seriøst, når de fremstilles som noe annet enn egne, isolerte personlige erfaringer.

"Beklager, det var ikke meningen å tirre "dybden" !"

Var det et flåsete forsøk på en fornærmelse, fordi du ikke takler at jeg sier at din bitterhet ikke kan tas seriøst når du overfører den til et konseptuellt plan?

Skrevet

Hadde jeg vært "musikeren" kunne jeg spurt deg om du er singel..... men som du ser, er jeg ikke det.;)

Her også. Jaja. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet, hevdes det:-) Ikke dermed sagt at jeg er enig i det, men det er en annen diskusjon:-)

Skrevet

Her også. Jaja. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet, hevdes det:-) Ikke dermed sagt at jeg er enig i det, men det er en annen diskusjon:-)

Fikk du med deg denne da??

Re: Jeg etterlyser litt dybde

- printa

Jeg har ikke lykkes i å få kommentar ennå;-)

Skrevet

Hawkind.

Selvoppfyllende profetier.

Det er ikke noe vi er født med, men noe vi lærer oss til underveis. Hva er mysteriet med selvoppfyllende profetier?

vi tror at noe fælt kommer til å skje oss. Vi unngår det så godt vi kan. Vi oppretter forsvarsmekanismer. Men nettopp derfor skjer det som ikke burde skjer. Det vonde innhenter oss!!

Selvoppfyllende profetier. Det du tror skal skjer.

Hvorfor?

- Fordi man tenker så hardt på at det IKKE skal skje.Fordi man er så bevisst på at det KAN skje og på at ikke MÅ skje.

Hvorfor oppsøker man det igjen og igjen?

- Fordi det er et trygt alternativ.

- Det eneste man vet om her i livet. I noen tilfeller selvsagt. Det kan kjennes trygt.

Hvorfor skjer det vonde stadig noen av oss i livet?

- Kan noe av forklaringen være selvoppfyllende profetier?

Har liten tro på selvoppfyllende profetier.

Men har en tro på at en vedvarende overbevisning om at ting går galt, medfører at ting faktisk går galt.

Ikke fordi det har noe med profeti å gjøre, men fordi det har noe med hvordan man lever å gjøre.

Den innstilling man har til livet, har en tendens til å forme rammebetingelsene for ens egen eksistens.

Er man optimist, vil man eksempelvis ta sjansen på å bryte et negativt mønster - fordi man har innstillingen at dette vil medføre noe positivt.

Er man pessimist, vil man ikke ta sjansen på å bryte et negativt mønster i særlig stor grad - fordi man innerst inne føler at det likevel ikke vil gjøre noen forskjell.

Budskapet blir det samme som i ditt innlegg - men jeg mener at det har mer med personlige egenskaper enn med "skjebnen" å gjøre disse tingene.

Skrevet

.. men vi kan jo selvfølgelig også bevege oss i retning karma og hvem som har fortjent hva.

Vi kan dra inn flere liv

Vi kan dra inn foreldre og slektens gode og dårlige gjerninger

Det er ikke måte på hva vi kan dra inn

Men er det sansynlig at det er noe mer enn bare tilfeldigheter?

Det er nok mer enn bare tilfeldigheter som styrer livet.

En del tilfeldigheter finnes.

I tillegg har man personlige egenskaper.

Til sist har man den sosiale rangordning - som har stor betydning for hva slags liv man kan leve i dagens samfunn.

Konkret eksempel: I hvor stor grad har en sosialklient eller en familie som får tilsyn av barnevernet muligheten til å eksempelvis danne vanlige, sosiale bånd som venner og omgangskrets?

Eller for å si det slik: Mennesker med rammer som nevnt over - i hvor stror grad vil deres liv bli preget av fordømmelse og moralistiske synspunkter fra omverdenen?

Skrevet

Det er nok mer enn bare tilfeldigheter som styrer livet.

En del tilfeldigheter finnes.

I tillegg har man personlige egenskaper.

Til sist har man den sosiale rangordning - som har stor betydning for hva slags liv man kan leve i dagens samfunn.

Konkret eksempel: I hvor stor grad har en sosialklient eller en familie som får tilsyn av barnevernet muligheten til å eksempelvis danne vanlige, sosiale bånd som venner og omgangskrets?

Eller for å si det slik: Mennesker med rammer som nevnt over - i hvor stror grad vil deres liv bli preget av fordømmelse og moralistiske synspunkter fra omverdenen?

De rammebetingelser man er født inn i, vil i stor grad styre livet og de valg man gjør.

Å opptre nedlatende overfor personer uten utdanning, er fremmed for meg.

Man kan ha mye morro med folk som opptrer slik. Ikke minst ved å iaktta det lett pompøse og påfuglaktige som hefter ved mange akademikere.

Dette er hyppigst forekommende blant unge, nyutdannede og trådstarter er vel i så måte et godt eksempel. Når man etterhvert får mer erfaring og blir bevisst alt det man faktisk ikke kan, bruker det å rette seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...