Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vår datter på 13 år, har fått konstantert kronisk halskatarr, etter mange år med smerter, svelgebesvær og tett nese i perioder. Hun har også en gang i blandt trang pustefølelse og hvesende pust, ofte forbundet med akutt aktivitet. Det går raskt over. Kan dette skyldes halsen? Spesialisten i øre-nese-hals fortalte at det ikke finnes behandling for kronisk halskatarr, finnes det noe alternativt? Hun er veldig aktiv og livsglad, men dette plager henne forholdsvis mye når det står på. V.h mamma.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214115-kronisk-halskatarr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går ut ifra at hun har blitt godt testet hos lege? Nevner likevel at zink bidrar til produksjonen av antistoffer og T-celler og andre av de hvite blodlegemenes aktiviteter. De hindrer forkjølelse og infeksjon i luftveiene.

Yoghurt er et urgammelt middel mot sykdom, og kan drepe og sette bakterier ut av spill.

Frukt og grønnsaker er jo fulle av stoffer som kan stimulere immunforsvaret...

Jeg vil anbefale en kontroll hos fotsone terapaut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214115-kronisk-halskatarr/#findComment-1569455
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Enkelte kan ha følsomme slimhinner i de øvre luftveiene uten at man kan finne noen egentlig allergi. Denne tilstanden er plagsom, men ikke farlig. Litt mere alvorlig er det hvis hun får pusteproblemer ved anstrengelse. I et slikt tilfelle kan man undersøke lungefunksjonen med spirometri (blåse i et munnstykke og registrere ulike verdier)etter anstrengelse og det kan være med å vise om det er en anstrengelsesutløst astma. Innen alternativ behandling finnes det flere behandlingsformer som er aktuelle, men ingen med vitenskapelig dokumentasjon så vidt jeg kjenner til. Grunnbehandlingen er skyllinger med saltvann (1 ts til 0,5 l vann) som gurgles morgen og kveld og virker slimløsende. Deretter anbefales ofte lunken kamillete som har en irritasjonsdempende effekt i svelget morgen og kveld. Ut over dette er det prøving og feiling, men jeg ville vel i første omgang forsøke egenbehandling. I helsekostforretninger finnes flere produkter som demper irritasjon i luftveiene som inneholder bukkehornfrø og andre planter som virker dempende på irriterte luftveier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214115-kronisk-halskatarr/#findComment-1581188
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...