Gjest livsgnisten Skrevet 7. mars 2001 Del Skrevet 7. mars 2001 Dame 42år. Jeg fikk en tankevekker nå jeg leste Hjemmet nr.10 angående Diabetes og infeksjoner. Jeg er sykemeldt/attføring de siste 3 år. Hele marerittet startet med at jeg en kveld hostet mye, neseblødning og kastet opp, gikk så inn i bevissløs tilstand og voknet ikke opp før etter ca. 8 timer. På sykehuset behandlet man meg som om det var blodpropp men jeg har enda ikke fått noen diagnose. Da jeg ble hentet av sykebil påpeket amulansepersonellet at det luktet søtlig av munnen min. De siste 3 år har jeg hatt anfall ca. 1 gang pr. mnd; hoster, nestblod, kaster opp og later vannet mye. Når jeg kommer til meg selv etter ca 2-4 timer husker jeg ikke noe av dette. Jeg oppfører meg som "full" under anfallet og beveger meg med sakte fart. Prater tull og virker sløv. Pupillene er som regel store. Jeg har ikke vært bevissløs noen gang etter den første gangen. Hver gang jeg har anfall lukter det søtlig av munnen. Lurer på om jeg har infeksjon (er hoven og det ser ut som om jeg har kusma hele tiden) som eventuelt kan gi diabetes lignende anfall som beskrevet i deres artikkel i Hjemmet nr. 10 (jeg har vært testet mot sukkersyke men det er etter at anfallene er over). -Er det mulig å sjekke blodsukkeret og urinens innhold av ketoner selv her hjemme før/under/efter anfall ? Jeg er nå desperat og trenger hjelp for å komme videre da mitt største ønske er å komme tilbake i jobb.All hjelp til å komme videre mottas med takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21412-3-%C3%A5r-med-anfall/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 7. mars 2001 Del Skrevet 7. mars 2001 Hei livsgnisten! Dette hørtes ikke mye kjekt ut! Jeg har (dessverre) ikke lest artikkelen du nevner, men ut i fra egne erfaringer med diabetes synes jeg ikke det høres ut som om du har det. Det "anfallet" vi med diabetes kan få med søtaktig ånde (acetonlukt), hyppig vannlatning, tørste, dehydrering, tung pust, oppkast og i verste fall bevisstløshet, er ikke noe som bare kommer og går. Denne tilstanden kalles på fint ketoacidose (syreforgiftning). Den følger av at kroppen mangler insulin over tid, slik at den ikke kan forbrenne sukker. Dermed samler sukkeret seg opp i blodet, slik at blodsukkeret blir for høyt. Kroppen prøver da å kvitte seg med sukkeret via urinen. Derav hyppig vannlatning og sterk tørste. Siden kroppen ikke kan nyttiggjøre seg sukker uten insulin, må man forbrenne fett for å få energi. Denne prosessen fører til at det produseres store mengder avfallsstoffer i form av syre (ketoner). Til slutt vil pH - verdien i blodet bli for lav, slik at man blir "sur." Dette er livstruende, og vil føre til koma om det ikke behandles raskt. Du kan imidlertid få resept på urinteststrimler for å få avklart evt. sukker og ketoner i urinen. Disse heter Keto - Diabur. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21412-3-%C3%A5r-med-anfall/#findComment-92125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 8. mars 2001 Del Skrevet 8. mars 2001 Kjære livsgnisten. Dette bør selvfølgelig undersøkes nærmere hvis det ikke allrede er gjort.På meg høres dette mest ut som et Epileptisk anfall,men det må evnt.videre utredning av deg vise. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21412-3-%C3%A5r-med-anfall/#findComment-92385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.