helgemann Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Hei, jeg er en 31 år gammel mann, i god fysisk form og ikke plaget med andre symptomer eller lidelser. I ca 10 mnd nå har jeg hatt en hodepine med tildels ganske store smerter. Den kommer som regel på ettermiddagen etter jobb, og varer gjerne 15-40 minutter. Men mønsteret er ikke tydelig, den kan komme når som helst egentlig. Har dog aldri hatt den på natten (dvs ikke våknet opp med smertene). Mens det pågår, har jeg smerter i venstre tinning, venstre øye og venstre kjeve (oppe, bak). Venstre øye kan bli litt rødskutt, og renne litt. Smerten er svakt pulserende vil jeg si, altså ganske konstant mens den pågår. Frisk luft, et glass vann o.l. kan hjelpe av og til. Smertene påvirkes lite, om noe, av massering av tinning etc. Smertene er ikke uutholdelige, men meget ubehagelige, og setter meg omtrent helt ut i 20-60 minutter. Det har hendt et par ganger i arbeidstiden, og det er ikke noe festlig. Fra jeg kjenner antydning til smerte tar det ca 10-15 minutter før smertene topper seg. Jeg har ingen problemer med ising i tennene. Det varierer hvor ofte jeg har hodepinen, men i det siste er det hvertfall 1-4 dager i uken. Av og til kan smertene komme 2-3 ganger på en dag. Jeg har ikke lyktes i å finne noe mønster i hva som forårsaker hodepinen, men da jeg var på sommerferie hadde jeg mindre problemer - tror jeg hadde smertene bare 2-3 ganger ila 2 uker. Jeg tviler dog på at smertene er stress-relaterte. Jeg har ikke vært plaget med unormalt mye stress e.l. den siste tiden. Hvis jeg er rask med å ta 1-2 paracet når jeg kjenner hodepinen komme, så er smerten mindre, av og til helt borte. Smertene er stort sett de samme nå som da de startet for 10 mnd siden. Jeg har tidligere i livet aldri vært plaget med hodepine av noe slag. Jeg lurer på hva denne hodepinen kan syldes, og evt hva jeg bør foreta meg. Håper på svar fra dere! Mvh, Helge PS! Tannlegen min nevnte at en tann oppe i venstre kjeve muligens stod litt dumt. Kan noe slikt forårsake denne typen smerter? I så fall kunne jeg undersøkt med ham før evt legevisitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214198-hodepine/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Noen av symptomene dine kan kinne om migrene; at det er halvsidig, anfallsvis og bankende. Imidlertid er det uvanlig at smertene varer såpass kort, og at de kommer såpass hyppig, men alle varianter finnes. Det finnes også en hodepinetype som kalles Cluster-hodepine eller Hortons hodepine. Der blir ofte ene øyet rødt, men da er oftest hodepinen svært kraftg. Jeg synes du skal bestille time hos fastlegen din. Prøv å lag en "hodepine-dagbok" i ventetiden, der du noterer klokkeslett for start og slutt, når på døgnet, og hva som kan tenkes å utløse ( merk deg evt. matsorter, væskemengde du drikker etc). Kanskje er det riktig å ta et bilde av hodet. Og kanskje kan du få prøve spesifikke migrene-medisiner. Tviler på at det har noe med tannen å gjøre; den har vel ligget slik siden tenårene. men du må selvfølgelig utelukke at det er noe betennelse der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214198-hodepine/#findComment-1577169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.