Gå til innhold

hva slags gift brukte de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

;-)

Denne gangen er det heldigvis ikke min egen erfaring det er snakk om, men jeg husker godt speiderlederen som innprentet oss viktigheten av å skylle godt og i VARMT vann.

Ettersom alt vann måtte kokes over bål, var det enormt fristende å bare skylde i kaldt vann.

De laget en liten myte for å forenkle dialogen. Lettere å snakke om Zalo enn om mikroorganismer. Det er viktig å skylle bort bakteriene og matrestene som zaloen har løsna. Zalo dreper ikke bakterier.

En annen forenkling:

Det er lettere å snakke om øreverk snår man ikke bruker lue, enn å snakke om nedkjøling, forfrysninger, varme/fysiologi og fysikk. Problemet er at barn får øreverk selv om de har på seg lue.

Fortsetter under...

Skrevet

De laget en liten myte for å forenkle dialogen. Lettere å snakke om Zalo enn om mikroorganismer. Det er viktig å skylle bort bakteriene og matrestene som zaloen har løsna. Zalo dreper ikke bakterier.

En annen forenkling:

Det er lettere å snakke om øreverk snår man ikke bruker lue, enn å snakke om nedkjøling, forfrysninger, varme/fysiologi og fysikk. Problemet er at barn får øreverk selv om de har på seg lue.

Og når vasket De opp sist, herr keinsten? ;-)

Man har selvsagt TO baljer: Én med varm såpevann (zalo) og én med varmt skyllevann.

Zalo dreper ikke bakterier, nei, men det er meninga at tallerknene skal bli skikkelig godt vasket i det varme såpevannet.

Skyllinga etterpå var for å få bort såpa, men firstelsen var stor til bare å koke opp en stor kjel med vann - nok til vasken og ikke skyllinga! ;-)

Mvh

voksenopplæringen! *hihi*

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

En annen forenkling:

"Problemet er at barn får øreverk selv om de har på seg lue."

Men du verden så mye sjeldnere de får øreverk når lua er på! Varme ører og varme tær har stor betydning for å redusere antal utbrudd av øreverk hos mitt lille "ørebarn".

Skrevet

Men du verden så mye sjeldnere de får øreverk når lua er på! Varme ører og varme tær har stor betydning for å redusere antal utbrudd av øreverk hos mitt lille "ørebarn".

Nå for tiden så brukes jo luer både i tide og utide, så da må man vel nesten si "bruk lue OGSÅ når det er kaldt!" ;-)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Nå for tiden så brukes jo luer både i tide og utide, så da må man vel nesten si "bruk lue OGSÅ når det er kaldt!" ;-)

Der er du inne på noe :-)

Sønnen min har etterhvert blitt flink til å tre på seg lue ved den minste trekk.

Det er de gangene større skolebarn river av ham lua og dynker den i snøen at øreverken garantert kommer :(

Tidligere var det når jeg hentet ham i SFOtiden og ingen av de voksne hadde bedt ham ta på lue at problemet oppstod.

(Jeg har så mye oppladet agresjon mot SFO at det er best jeg stopper her, ellers kan dette svaret bli i lengste laget.)

Skrevet

Der er du inne på noe :-)

Sønnen min har etterhvert blitt flink til å tre på seg lue ved den minste trekk.

Det er de gangene større skolebarn river av ham lua og dynker den i snøen at øreverken garantert kommer :(

Tidligere var det når jeg hentet ham i SFOtiden og ingen av de voksne hadde bedt ham ta på lue at problemet oppstod.

(Jeg har så mye oppladet agresjon mot SFO at det er best jeg stopper her, ellers kan dette svaret bli i lengste laget.)

Uff da, dynket av større barn høres ikke noe bra ut! :-(

Vedr SFO: Skal ikke gå inn på noen diskusjon, men vil bare komme med følgende "generelle" betraktning:

Jeg skjønner at det lettere skjer på SFO at barn går ut uten lue eller votter, sammenlignet med slik det var i barnehagen. Men da må unnskyldingen være at man ikke har oppdgaet det i farten fordi det er så mange barn som skal ut på en gang, samt at de i større grad enn i bhg forventes å kunne kle på seg selv.

Men noe helt annet er det at en sfo-ansatt SER at barn mangler ditt og datt og unnlater å gripe inn.

Meldigvis har ikke vi hatt grunn til å være misfornøyd med sfo.

Men jeg husker noe jeg så en dag mens jeg fulgte min da kommende førsteklassing til en sfo-dag like før skolestart:

Det var varmt, og 2.-4.klassingene på ferie-sfo hadde tilbud om å ta med seg badetøy og håndkle og så leke på vannsklie og vannspruter i skolegården. Jeg gikk forbi ca 4-5 barn som frydet seg over å løpe under spruten fra en vannslang som en av de unge mennene på sfo holdt opp. Problemet var bare at ett av barna var fullt påkledt - med joggesko og det hele. Helt ufattelig at den ansatte sto og så på at han løp i vannstrålen og ble gjennomvåt.

Nå var det heldigvis varmt, men det var ennå noen timer igjen av sfo-dagen, og med klissvåte joggesko kan det bli en ubehagelig opplevelse.

det er akkurat som de pur unge ikke skjønner at det er visse valgt man rett og slett ikke kan overlate til 7-8-9-åringer.

Annonse

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Uff da, dynket av større barn høres ikke noe bra ut! :-(

Vedr SFO: Skal ikke gå inn på noen diskusjon, men vil bare komme med følgende "generelle" betraktning:

Jeg skjønner at det lettere skjer på SFO at barn går ut uten lue eller votter, sammenlignet med slik det var i barnehagen. Men da må unnskyldingen være at man ikke har oppdgaet det i farten fordi det er så mange barn som skal ut på en gang, samt at de i større grad enn i bhg forventes å kunne kle på seg selv.

Men noe helt annet er det at en sfo-ansatt SER at barn mangler ditt og datt og unnlater å gripe inn.

Meldigvis har ikke vi hatt grunn til å være misfornøyd med sfo.

Men jeg husker noe jeg så en dag mens jeg fulgte min da kommende førsteklassing til en sfo-dag like før skolestart:

Det var varmt, og 2.-4.klassingene på ferie-sfo hadde tilbud om å ta med seg badetøy og håndkle og så leke på vannsklie og vannspruter i skolegården. Jeg gikk forbi ca 4-5 barn som frydet seg over å løpe under spruten fra en vannslang som en av de unge mennene på sfo holdt opp. Problemet var bare at ett av barna var fullt påkledt - med joggesko og det hele. Helt ufattelig at den ansatte sto og så på at han løp i vannstrålen og ble gjennomvåt.

Nå var det heldigvis varmt, men det var ennå noen timer igjen av sfo-dagen, og med klissvåte joggesko kan det bli en ubehagelig opplevelse.

det er akkurat som de pur unge ikke skjønner at det er visse valgt man rett og slett ikke kan overlate til 7-8-9-åringer.

Jeg skal prøve å begrense meg, men jeg skal ta et par eksempler på hvorfor jeg har vår lokale SFO opp i halsen.

Etter at jeg gjentatte ganger hadde bedt SFO-ansatte om å være så snille å be min sønn ta på lue, så fikk jeg til svar fra baseleder: "Klarer han ikke å ta på seg lue, så må vi bare bestemme at han må holde seg inne i SFO-tiden da."

Vi fikk også stadig generell info om hvor viktig det var at barna hadde med seg skiftetøy. Den første vinteren på SFO hang skiftetøyet urørt. Han ble aldri bedt om å skifte på seg, selv om han var dyvåt fra livet og ned. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å se ute om et barn er vått, men dette gjaldt også når jeg hentet ham inne og han løp rundt klissvåt.

Det var ikke få uker han var borte fra skolen det året pga ørevark.

Skrevet

Og når vasket De opp sist, herr keinsten? ;-)

Man har selvsagt TO baljer: Én med varm såpevann (zalo) og én med varmt skyllevann.

Zalo dreper ikke bakterier, nei, men det er meninga at tallerknene skal bli skikkelig godt vasket i det varme såpevannet.

Skyllinga etterpå var for å få bort såpa, men firstelsen var stor til bare å koke opp en stor kjel med vann - nok til vasken og ikke skyllinga! ;-)

Mvh

voksenopplæringen! *hihi*

Joa. Bra prinsipp. Det siste varme dyppen gjør en god jobb. Dessuten koagulerer proteiner ved 60 grader, så første vaskevann skal ikke være varmere, slik blir det rent.

Skrevet

Det er faktisk ikke ferdig forsket på. Jeg (og visstnok mange andre) tror kulde bare er en viktig faktor, og at det er en eller flere andre i tillegg. Fakta er jo at øreverk kommer og går (og forsvinner uten spor) uten at noen nøyaktig vet hvorfor. Det er klart at øreverkbarn må ha lue på, men de får øreverk allikevel, og bl a derfor må det finnes andre faktorer. Både virus, mangelsykdommer, arv og en del annet er mistenkte i saken.

Homeopater elsker øreverk, fordi det kommer og går uten noe påviselig mønster. Er de på rett sted til rett tid, kan de ta æren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...