Gå til innhold

Besvimelse og kramper

Anbefalte innlegg

Gjest svimetulle

Hei!

Er ei jente på 28 som alltid har hatt lett for å svime av når det kommer nåler eller blod med i bildet. Var hos lege nylig for å ta blodprøve, og gav beskjed om at jeg måtte ligge mens hun stakk.Hun bommet flere ganger og strevde med å få blodet til å komme. Til slutt kjente jeg meg uvel og svimte av. Var vekke 3-4 minutt og hadde krampeanfall i hele kroppen. Da jeg våknet visste jeg ikke hvor jeg var eller hva som var skjedd. Tok en stund før jeg husket, og måtte ligge en halvtime før jeg orket opp og stå. Resten av dagen måtte jeg holde sengen og var veldig kvalm og ør. Dagen etter var jeg utrolig slapp og verket i kroppen. Har hatt liknende anfall en gang før for noen år siden også ved blodprøvetaking. Har alltid hatt lett for å svime av helt siden jeg var liten, men de kraftige anfallene med kramper har jeg kun fått av blodprøver. Syns det er litt skremmende at en kan få en så kraftig reaksjon og bare av et stikk. Merker at det er en påkjenning for kroppen etterpå også. Noen som har vært borti liknende? Eller hvet hva dette kan komme av? Vet jo at det er blodtrykksfall som fører til besvimelsen, men hvorfor disse fæle krampene? Er skikkelig redd for at det skal skje igjen...kan det være farlig på noen måte? Tenker på at krampene ikke slutter eller at jeg ikke kommer til meg selv igjen. Kan det være epilepsi eller noe? Kjenner meg til vanlig i fin form, men har alltid hatt litt lavt blodtrykk.

Noen som vet mer enn meg her?

Takknemlig for svar:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214269-besvimelse-og-kramper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bitis Gabonica

Det høres veldig ut som epileptiske anfall. Slik d beskriver det er det veldig likt min egen opplevelse av epilepsianfall (jeg har diagnostisert epilepsi). Det er i regelen ufarlig, men kan være både svært skremmende å ubehagelig. At du føler deg sliten etterpå er helt normalt. Jeg sover som regel nesten rundt etter et anfall. Muskelverken kommer av krampene, for man spenner alt som kan spennes.

Men det at anfallene kommer i bare en bestemt situasjon er litt påfallende, og kan tale imot epilepsi. På den annen side må man ta med i betraktningen at slike anfall kan utløses av kraftig stress, som du opplever når du f.eks. tar blodprøver.

For all del, jeg ønsker ikke å skremme deg, og det er ikke sikkert du har epilepsi. Likevel synes jeg avgjort at du bør få det utredet. I dag finnes det veldig god behandling mot epilepsi. Stadig kommer det nye mdisiner med lite bivirkninger. Synes du skal be om en henvisning til nevrolog, og at du bør få tatt et EEG (en måling av hjernens elektriske aktivitet - smertefri og grei undersøkelse).

Gjest svimetulle

Det høres veldig ut som epileptiske anfall. Slik d beskriver det er det veldig likt min egen opplevelse av epilepsianfall (jeg har diagnostisert epilepsi). Det er i regelen ufarlig, men kan være både svært skremmende å ubehagelig. At du føler deg sliten etterpå er helt normalt. Jeg sover som regel nesten rundt etter et anfall. Muskelverken kommer av krampene, for man spenner alt som kan spennes.

Men det at anfallene kommer i bare en bestemt situasjon er litt påfallende, og kan tale imot epilepsi. På den annen side må man ta med i betraktningen at slike anfall kan utløses av kraftig stress, som du opplever når du f.eks. tar blodprøver.

For all del, jeg ønsker ikke å skremme deg, og det er ikke sikkert du har epilepsi. Likevel synes jeg avgjort at du bør få det utredet. I dag finnes det veldig god behandling mot epilepsi. Stadig kommer det nye mdisiner med lite bivirkninger. Synes du skal be om en henvisning til nevrolog, og at du bør få tatt et EEG (en måling av hjernens elektriske aktivitet - smertefri og grei undersøkelse).

Takker for svar:)

Har jo tenkt tanken selv også,syns det er rart med en slik kraftig reaksjon og påfølgende kvalme og slapphet.Hadde vært annerledes om jeg bare hadde svimt av et øyeblikk og så våknet. Men vet ikke så mye om dette her. Tror nok jeg vil få en time til undersøkelse, er jo best å finne ut i alle tilfelle!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...