Gjest Distre person Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Helt fra jeg var liten så har jeg alltid vært distre. Det har vært vanskelig å få med seg beskjeder som har blitt gitt og jeg må ofte spørre om igjen. Det skjer ikke sjeldent at jeg føler meg rimelig dum fordi informasjon har gått over hodet på meg. Nå er jeg student og engasjerer meg i foreninger og liknende. Det jeg lurer på er om jeg skal være helt åpen om at jeg er rotete og distre, eller om jeg skal la det være? Jeg har vært undersøkt nevropsykologisk med tanke på ADHD, men det kan ta et halvt år før de resultatene kommer. Uansett utfall så er oppmerksomhet og konsentrasjon noe jeg sliter med. Jeg tenker at hvis jeg sier at jeg er veldig distre og rotete så vil alle mennesker jeg kommer i kontakt kunne bruke det mot meg. Kanskje jeg blir fratatt oppgaver etc pga dette, oppgaver som jeg kunne ha klart hvis jeg konsentrerte meg ekstra Samtidig tenker jeg at det ville vært en lettelse å være åpen om mine problemer med å få med meg ting. Men samtidig vil jeg ikke at de skal tenke at det er noe seriøst "gærent"med meg heller. Har opplevd at folk har pratet med overdrevne munnbevegelser fordi de har trodd at jeg var tunghørt. Hva tenker dere? Kan jeg være et godt bidrag i en forening selv om jeg er distre og må minnes på ting og tang? Hva synes dere jeg skal gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214280-b%C3%B8r-jeg-v%C3%A6re-%C3%A5pen-om-at-jeg-er-en-distre-person/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min mening bare Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Hva med å prøve å finne løsninger slik at du kan virke mindre distre? Feks bruke kalender og skrive opp ting du skal gjøre og stryke dem etterhvert som de er gjort. Lære deg måter å huske på feks ved å bruke regler og rim, forbokstavene i ting, skrive opp ting på hånda.. Lære deg rutiner i forhold til hvor du legger ting og holde deg til dette. Hvis du prøver å gjøre noe med det så virker det mer positivt. Da kan du feks si at du har et problem med det, men at det jobber med å bli flinkere til det. Tror det virker litt bedre enn å bare unnskylde deg på forhånd.. Om du får kritikk for at noe er glemt eller at du kommer for seint så ta i mot kritikken og si at du er lei for det og at du skal forbedre deg. Og så forbedrer du deg! Ikke glem/eller kom for sent igjen! Ikke skyld på sykdom som ADHD eller lignende, selv om det selvsagt er fint å være åpen så blir det litt rart å sykeliggjøre seg selv og unnskylde seg selv på forhånd. Jeg har en psykisk lidelse og jobber 100 %. Jeg er som deg, distre. Folk reagerte på at jeg kom for sent en del. Ikke sjefene, men kollegaene. Jeg har skjerpet meg. Kommer ikke forsent mer. Jeg kunne sikkert skyldt på at jeg har problem med søvnen, men jeg kan ikke unnskylde meg selv i lengden. Om man hele tida unnskylder seg selv og ikke stiller krav til seg selv så vil andre etterhvert ikke regne med en. De vil se på en som en som en ikke kan stole på. Slik vil jeg ikke ha det. Ikke du heller? Og jeg skriver ned avtaler, bruker kalenderbok og bruker masse post-it lapper. Rydder jevnlig i papirer osv og skriver lister over ting jeg skal gjøre og stryker ut etter hvert. Er ikke sikkert du kan gjøre det sånn og at dette ikke passer for deg. Men prøv å bli bedre... du trenger ikke være perfekt. Ingen er perfekt. Og mange distre folk er veldig flinke, kreative mennesker. Lykke til! Det går nok bra skal du se. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214280-b%C3%B8r-jeg-v%C3%A6re-%C3%A5pen-om-at-jeg-er-en-distre-person/#findComment-1570656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bry Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Syns du skal stå på jeg,det er da mangen som er distre... Bere si det du,at du er distre,er sikker på at det ikke blir sett på som noe rart eller dumt. Flott at du engasjerer,du har sikkert mye å bidra med. Lykke til da...=) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214280-b%C3%B8r-jeg-v%C3%A6re-%C3%A5pen-om-at-jeg-er-en-distre-person/#findComment-1571094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.