Gå til innhold

Er det verd å gå til privat psykiater for å slutte på lithium

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har gjort det før? Sluttet på lithium uten nedtrapping?

På hvilken måte verre følte du deg etter 2 uker?

Anonymkode: 90d0a...440

Jeg har både autoseponert brått og trappet ned i samarbeid med lege. Ved autoseponering tar det 3 dager før angst og psykisk smerte rir meg. Jeg trapper ned over 6 måneder nå. Begynte for 2 måneder siden. Kjenner meg endel verre nå. Massivt tankekjør.

Anonymkode: 40a86...854

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har både autoseponert brått og trappet ned i samarbeid med lege. Ved autoseponering tar det 3 dager før angst og psykisk smerte rir meg. Jeg trapper ned over 6 måneder nå. Begynte for 2 måneder siden. Kjenner meg endel verre nå. Massivt tankekjør.

Er det på grunn av den underliggende sykdommen eller på grunn av lithium i seg selv har den effekt?

Skrevet

En person som slutter med rusmidler vil kunne oppleve at livet blir flatt og kjedelig.

I realiteten er livet deres (i flathet og kjedelighet) likt med alle andre eller normalen. 

Jeg forstår at dere med bipolar lidelse savner kreativiteten, følelsene og energien dere følte på, spesielt i hypomane perioder. Det er ikke sånn at Litium fjerner alle følelser, men den reduserer det til et normalt nivå. Sykdommen er "rusen" (og mange av de samme biokjemiske prosessene skjer under en hypomani/mani som ved inntak av rusmidler).

Håper dere kan ta dette i betraktning før dere tar farlige beslutninger som autoseponering av stemningsstabiliserende medisin.

Skrevet
ISW skrev (5 minutter siden):

En person som slutter med rusmidler vil kunne oppleve at livet blir flatt og kjedelig.

I realiteten er livet deres (i flathet og kjedelighet) likt med alle andre eller normalen. 

Jeg forstår at dere med bipolar lidelse savner kreativiteten, følelsene og energien dere følte på, spesielt i hypomane perioder. Det er ikke sånn at Litium fjerner alle følelser, men den reduserer det til et normalt nivå. Sykdommen er "rusen" (og mange av de samme biokjemiske prosessene skjer under en hypomani/mani som ved inntak av rusmidler).

Håper dere kan ta dette i betraktning før dere tar farlige beslutninger som autoseponering av stemningsstabiliserende medisin.

Lithium gjør andre enn bipolare flat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lithium gjør andre enn bipolare flat. 

Hvis du ikke trenger en medisin (altså ikke har svingninger i stemningsleiet), så får du selvfølgelig sånne bivirkninger av å ta den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det på grunn av den underliggende sykdommen eller på grunn av lithium i seg selv har den effekt?

Jeg har bp2. Har i all hovedsak brukt medisinen pga sucidalitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...