Gå til innhold

Hvordan kan man oppspore folk som har skiftet navn?

Anbefalte innlegg

faren min tenker på å invitere til gjenforeningsfest for de som gikk på vgs sammen med han for over 30 år siden

problemet er de kvinnene som har giftet seg og skiftet navn. Nå kan man jo tenke at halvparten av dem har skilt seg igjen og dermed tatt tilbake sitt opprinnelige navn

Men finnes det noen metode for å finne dem igjen hvis de har skiftet navn? Kan ikke gå ut i fra at foreldrene deres lever lenger heller

Noen tips? Ble nysgjerrig på dette selv

Fortsetter under...

I denne sammenhengen kan faren din bare ringe skolen å få utlevert klasseliste som han kan jobbe seg ut i fra. Så tar han en ringerunde til de han kjenner navnet på og spør om de har kontakt med noen andre i klassen, som regel går dette fint. evt. kan han kontakte folkeregisteret.

Jeg husker jeg holdt på med dette selv. Vi drev og ringte rundt etter den gamle klasselisten vi fikk fra skolen vår. Heldigvis var det mange som visste litt om noen osv. Vi brukte også telefonkatalogen og måtte ringe til flere som het det samme (og som ønsket oss lykke til med festen hvis det var feil personer).

Det var til slutt bare 1 vi ikke fikk tak i (dessverre) men ellers fikk vi tak i alle.

I denne sammenhengen kan faren din bare ringe skolen å få utlevert klasseliste som han kan jobbe seg ut i fra. Så tar han en ringerunde til de han kjenner navnet på og spør om de har kontakt med noen andre i klassen, som regel går dette fint. evt. kan han kontakte folkeregisteret.

kan man ringe folkeregisteret og få opplysninger om andre? Trodde det gikk under personvernet jeg.

I tillegg til tipsene du har fått, kan det være lurt å kontakte lokalavisa der de gikk på skole. Hvis avisa er liten, kan det hende de gidder å lage en liten notis på det. Er den større, kan det være lurt å sette inn en liten annonse med beskjed om festen og en kontaktperson.

Annonse

Vi hadde gjenforeningsfest i høst, og det var litt av en jobb å skaffe til veie adresser og telefonnummer, men du verden så moro vi hadde det mens vi holdt på :-)

Jeg er fortsatt venninne med bestisen min fra den tiden, og det var vi to som satte i gang. I reneste Frøken detektivstil:-)

Vi ringte

* foreldre,

* søsken,

* de som vi trodde var søsken.

* tanter og onkler

* de vi trodde kunne være tanter og onkler:-)

* de vi visste de hadde vært venner med osv.

* de vi trodde de kanskje kunne kjenne:-)

* til og med tidligere kjærester osv osv.

Vi prøvde alt!

Vi brukte lang tid, og vi sendte brev der vi ikke fikk svar på telefon.

Der skrev vi:

Gikk du ut av .......ungdomsskole i 19??, Vi leter etter NN som gikk i A klassen i tidsrommet ... Vi hadde NN som lærer. Kjenner du deg igjen?

Det var et fire stykker vi ikke fikk svar fra, og ei heller fikk tak i på telefon eller mail. Og da lot vi de få være i fred:-) (Vi vet nå at to av de sitter i fengsel)

Hos folkeregisteret har de sluttet å gi ut opplysninger på slike forespørseler. Står på hjemmesiden deres at de ikke gir opplysninger som skal brukes til klasse - og gjenforeningsøyemed.

Vi prøvde allikevel, men de ga ikke ut noen ting.

Men hvis man kjenner noen som kjenner noen som jobber der, er det nok litt lettere.

Går dere rundt å har lyst å stelle i stand gjenforeningsfest - gjør det! Det var fantastisk artig! Vel verdt all jobben i forkant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...