Gå til innhold

furumøbler- tips til oppussing?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker godt beisede møbler, men det kan bli like vellykket å male dem. Det spørs om du vil framheve dem eller nøytralisere dem. (Dersom du maler dem i lik/lignende farge som veggene blir de mindre dominerende enn hvis du maler eller beiser dem i en farge som står i sterk kontrast.)

Hvis du velger å male: Husk kvistlakk først!

Jeg beisert mine furumøbler brun for 2 år siden, og de ble kjempefine, personlig syns jeg ikke det er like fint om de er malt, men det er jo min smak.

Jeg brukte vanlig utebeis, og toppen av bordene og hyller brukte jeg flere lag med klarlakk på.

Hadde en stereobenk som var lakket fra før, og resultatet på den ble heller dårlig selv om jeg pusset den ned på forhånd.

Annonse

Gjest Masahiro

Ingen andre bortsett fra lyst laminat gulv, tror det er osp kanskje. Sofa sort skinn. Taket er hvite plater. :)

Tror jeg ville gått for en lys og nøytral farge - eggehvit f.eks.

da står du fritt til å legge til andre farger etter ønske.

Bare husk godt grunnarbeide! Er det kvister - må de kvistlakkes før du grunner. Puss lett over med fint sandpapir før du begynner. To strøk oljemaling. :)

Tror jeg ville gått for en lys og nøytral farge - eggehvit f.eks.

da står du fritt til å legge til andre farger etter ønske.

Bare husk godt grunnarbeide! Er det kvister - må de kvistlakkes før du grunner. Puss lett over med fint sandpapir før du begynner. To strøk oljemaling. :)

Kvistlakk ja, høres også fint ut med lyse møbler. Jeg gleder meg ril å sette i gang. Det blir som å få nye møbler vil jeg tro :)

Annonse

hehe, ja det vil jeg tro. Men jeg velger å bruke de litt til jeg. Gleder meg til å fornye de. Så får du kose deg med dine møbler ;)

Joda, det er klart..hvis man liker å male og fikse litt, så er det jo greit å gi nytt liv til sakene. Det er mye morro i grunning, maling og lasering. Men husk; bruk oljemaling. Vannbasert er for pingler og homser.

Joda, det er klart..hvis man liker å male og fikse litt, så er det jo greit å gi nytt liv til sakene. Det er mye morro i grunning, maling og lasering. Men husk; bruk oljemaling. Vannbasert er for pingler og homser.

Takk. Liker å liker fru blom, men gøy med noe nytt. Ikke vannmaling nei :)

Gjest KariKruskakli

Vanskelig å si hva jeg ville ha gjort uten å se stua di.

Jeg har et tv/stereo/video -skap i slik vitrineskap-stil som var i furu og usedvanlig stygt.

Men så malte jeg det sort, da vi kjøpte sort piano og sorte spisestuestoler. Da ble det ikke så dumt likevel.

Det er mørke møbler som blir in i tiden framover. Jeg ville nok ha malt furumøblene i f.eks. en mørk brunfarge. Aller helst hadde jeg nok bytta dem ut, men det er jo ikke alltid lommeboka vil det ;-)

Mørke møbler til lyse vegger er uansett pent:-)

Et lite tips: Typisk for furumøbler er at det er satt på en sånn profilert list (eller hva jeg skal kalle det) på toppen av f.eks. skap. Skru av lista slik at det blir minst mulig dill-dall på møblementet!

Det er mørke møbler som blir in i tiden framover. Jeg ville nok ha malt furumøblene i f.eks. en mørk brunfarge. Aller helst hadde jeg nok bytta dem ut, men det er jo ikke alltid lommeboka vil det ;-)

Mørke møbler til lyse vegger er uansett pent:-)

Et lite tips: Typisk for furumøbler er at det er satt på en sånn profilert list (eller hva jeg skal kalle det) på toppen av f.eks. skap. Skru av lista slik at det blir minst mulig dill-dall på møblementet!

aha!! det var ikke dumt! Da blir de enda "nyere" på en måte. Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...