Gå til innhold

Ungt par skal snart ha barn

Anbefalte innlegg

Gjest nokenamatør

Jeg leier en leilighet i et hus. I andre etage bor det et ungt par som i disse dager, venter barn.

Jeg flyttet inn i sommer, og da var hun såvidt blitt gravid.

Det er en eier som leier ut, hver etage. Altså ikke samme huseier.

I høst skjedde det noe rart med vannet i huset. Vannpumpa gikk, og huseieren har ikke tenkt å ordne den. Dette medfører at jeg har større trykk på vannet i første etage enn de i andre etage. Jeg har også barn, og behøver vann. I andre etage, får de ikke vann om jeg eksempelvis dusjer, eller bader ungen min. Min unge går siste året i barnehage.

I dag går dette bra, sier de, men jeg skjønner ikke hvordan dette paret skal greie seg, når de får barnet. Det vil bli mer tapping, og vasking med vaskemaskiner ol.

Allikevel har de ikke vurdert å flytte. Jeg hadde tenkt å foreslå at vi skulle ordne med en turnusordning, for hvor når vi kan dusje, slik at de har vann. Men etter å ha tenkt på det litt, vet jeg ikke om jeg skal gjøre noe med det, siden jeg har vann, og det ikke er noe problem der vi bor.

I tillegg er det ganske lytt i det huset vi bor. Og her om dagen sa han som bor i andre etage at de skal pusse opp noen møbler før barnet kommer, dette vil medføre at det blir endel aktivitet. Jeg er slik som tenker på ting i etterkant - og det som slo meg, er at de ber meg om å ta hensyn til de, men bør ikke han da ta med seg de møblene i uthuset og pusse de opp der, istedet for over hodet på oss. Jeg syns egentlig han ba oss om å vise overbærenhet med dem.

Kvelden etter begynte de å banke rett over stua vår, i åtte tiden om kvelden.

I tillegg kommer da dette barnet, og jeg går egentlig nå å gruer meg litt til dette. Jeg hadde tenkt at de ville flytte når dette barnet kom, siden leiligheten er liten, dårlig med vann, og det i tillegg er temmelig lytt. Jeg hører de går over gulvet, når de snakke og når de spiller musikk.

Jeg gruer meg nå egentlig til nok engang å få nattevåk pga. unge som skriker. Jeg har foreløpig ikke sagt noe, men kjenner at jeg blir litt irritert. Det er sikkert ikke bra. Jeg vet ikke om de tenker over hva det betyr å bo i et hus med skrikende småbarn, når det er så lytt.

Kanskje går de egentlig og venter på at jeg skal flytte. Men, det har jeg ikke tenkt å gjøre, enda. Jeg tenker at jeg burde si noe til dem, før dette blir et problem. Men, hvorden kan jeg gjøre det på en skånsom måte, uten å såre de.?

Er det noen som kan gi meg noen innspill, eller fortelle meg hva som kan være riktig å gjøre i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214500-ungt-par-skal-snart-ha-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

19

• Katt-ja

4

• serendipity

4

• gripp

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest nokenamatør

Du kan da ikke mene at du skal be _dem_ om å flytte fordi du ikke orker barneskrik?

Dette med vannpumpa skjønner jeg ikke at dere finner dere i. Huseier plikter da å reparere slike ting så fort som mulig.

Nei, jeg hadde håpet at huseier hadde bedt dem om det, når de ikke kan reparere pumpa, og de vet huset er for lytt til å ha skrikende unger boende i det.

Den du _burde_ rette din frustrasjon mot når det gjelder vannet, er jo helt klart huseier. Han gir dere jo ikke "varen" dere betaler for!

Ellers så er det nå engang sånn at når man bor tett, så må man tåle litt. Normal aktivitet som lek/barnegråt og så videre må man bare godta. Du kunne jo anmodet høflig om naboen kunne pusse opp møblene i uthuset? Så lenge du ikke sier noe, så tror selvf. de ovenpå at alt er OK?

skorpionfisken

Når du bor som du gjør må du regne med bråk fra den andre leiligheta. Det burde du forutsett før du flytta inn, barneskrik eller ikke.

Problemet med vannet er ikke ditt problem, det er huseiers. Har de over deg problemer med at de ikke får vann fordi du bruker det får de klage til huseier og ikke til deg.

Det høres heller ikke ut som om de klager, men at du tror at de kanskje vil gjøre det når babyen kommer?

Nei enten får du godta alt som følger med å leie der du leier eller så får du leie en annen plass.

Annonse

Gjest Shira12

Jeg synes du bør flytte om du ikke trivs pga naboene.

Du kan ikke be dem om å flytte, det er ikke opp til deg og bestemme.

Men de finner kanskje ut selv etter at barnet er kommet at de vil ha en bedre leilighet, men det er deres valg ikke ditt.

Vannet er huseiers jobb, men plager det deg at de ikke har vann? Forstod det slik at de ikke hadde klaget?

Klager de til deg får du jo bare be de om og klage til huseier, er hans jobb!

Med møblene kan du gi beskjed, sagt at det ble mye støy, og om han kunne gå i uthuset.

De sa jo ifra på forhånd og kan jo ikke gjette seg til at du synes det i etterkant ble for bråkete.

Så gi beskjed på en høflig måte nå.

Men vær ikke for sikker på om at hvis disse flytter ut, at neste nabo er stille og rolig.....

Gjest Cezalion

Nei, jeg hadde håpet at huseier hadde bedt dem om det, når de ikke kan reparere pumpa, og de vet huset er for lytt til å ha skrikende unger boende i det.

Ærlig talt. Hvorfor skal huseier be de om det? De betaler da for å bo der på samme måte som deg. Skal han be noen flytte er det vel deg, ettersom du ikke har et spedbarn å passe på midt oppi det hele, og i tillegg er det DU som har problemer med å bo der og ikke de.

Gjest nokenamatør

Jeg synes du bør flytte om du ikke trivs pga naboene.

Du kan ikke be dem om å flytte, det er ikke opp til deg og bestemme.

Men de finner kanskje ut selv etter at barnet er kommet at de vil ha en bedre leilighet, men det er deres valg ikke ditt.

Vannet er huseiers jobb, men plager det deg at de ikke har vann? Forstod det slik at de ikke hadde klaget?

Klager de til deg får du jo bare be de om og klage til huseier, er hans jobb!

Med møblene kan du gi beskjed, sagt at det ble mye støy, og om han kunne gå i uthuset.

De sa jo ifra på forhånd og kan jo ikke gjette seg til at du synes det i etterkant ble for bråkete.

Så gi beskjed på en høflig måte nå.

Men vær ikke for sikker på om at hvis disse flytter ut, at neste nabo er stille og rolig.....

Takk for svar.

Ja, jeg må se til å få ringt den huseiern nå. Nei, selvfølgelig kan ikke jeg bestemme om de skal flytte. Det er ikke mitt ansvar. Selvfølgelig er det ikke det.

Gjest Shira12

Takk for svar.

Ja, jeg må se til å få ringt den huseiern nå. Nei, selvfølgelig kan ikke jeg bestemme om de skal flytte. Det er ikke mitt ansvar. Selvfølgelig er det ikke det.

Det med vannet må du bare mase om, det er hans ansvar!

Og du.. Det er ikke sikkert den babyen skriker om natta, min gjorde ikke det, annet enn ved sykdom :o)

"og de vet huset er for lytt til å ha skrikende unger boende i det."

Det har vel du også visst, men likevel blitt boende med ditt barn?

Gjest nokenamatør

"og de vet huset er for lytt til å ha skrikende unger boende i det."

Det har vel du også visst, men likevel blitt boende med ditt barn?

Det er forskjell på et nyfødt barn og en fem åring, skjønner du.

Dumt å ta sorgene på forskudd, jeg vet det. Men, det kan jo bli et kolikk barn for alt vi vet.

Dessuten ba jeg ikke om å få kjeft, jeg ba om noen enkle råd for hvordan jeg burde håndtere denne saken. Men jeg skjønner nå at noen har et klart kverruleringsbehov.

Annonse

Det vil vel lett være slik at kan være noe å ergre seg over når det er flere familer som deler hus,

Det kan være noe man er nødd til å bære over med, enten man nå bor i øvtre eller andre etasje,

Men dette med vannpumpa, det er da huseiers ansvar. Ta det opp på nytt med vedkomende.

Oppussing av møbler ovenpå og støy og banking på grunn av det..

Du kunne prøve å snakke frampå

om at det ble "litt mer støy" enn du regnet med, siden det er så lytt i huset. men, men du har jo allerede godtatt dette da.

Framtidig barneskrik og mulig påfølgende nattevåk for deg:.

Så galt behøver det vel ikke å bli !

Jeg har da sovet godt om det har vært barn både i over- og underetasje.

Klart det er best å ha eget hus.Da hade du jo sluppet alle irritasjoner. Men når man leier en leilighet er en jo i stor grad "prisgitt" naboene. Man må overse ( eller overhøre) visse ting skal det fungere. og det gjelder for alle, det,

.

Gjest nokenamatør

Det vil vel lett være slik at kan være noe å ergre seg over når det er flere familer som deler hus,

Det kan være noe man er nødd til å bære over med, enten man nå bor i øvtre eller andre etasje,

Men dette med vannpumpa, det er da huseiers ansvar. Ta det opp på nytt med vedkomende.

Oppussing av møbler ovenpå og støy og banking på grunn av det..

Du kunne prøve å snakke frampå

om at det ble "litt mer støy" enn du regnet med, siden det er så lytt i huset. men, men du har jo allerede godtatt dette da.

Framtidig barneskrik og mulig påfølgende nattevåk for deg:.

Så galt behøver det vel ikke å bli !

Jeg har da sovet godt om det har vært barn både i over- og underetasje.

Klart det er best å ha eget hus.Da hade du jo sluppet alle irritasjoner. Men når man leier en leilighet er en jo i stor grad "prisgitt" naboene. Man må overse ( eller overhøre) visse ting skal det fungere. og det gjelder for alle, det,

.

Takk for fint svar. Jeg skal forsøke å foreslå dette med uthuset, og faktisk ble det også litt mer støy enn jeg hadde trodd. Og til litt ukurante tider på døgnet.

Det er også lett at det blir for mange ting. Jeg er ikke så flink å ta ting underveis, men lar de gjerne hope seg opp. Noe jeg bør bli bedre på.

Men, jeg tenker jeg tar en prat med dem om denne oppussingen, og at vi ringer husvertene, for å få orden på vannet.

fei1365380229

Det er forskjell på et nyfødt barn og en fem åring, skjønner du.

Dumt å ta sorgene på forskudd, jeg vet det. Men, det kan jo bli et kolikk barn for alt vi vet.

Dessuten ba jeg ikke om å få kjeft, jeg ba om noen enkle råd for hvordan jeg burde håndtere denne saken. Men jeg skjønner nå at noen har et klart kverruleringsbehov.

Ærlig talt da :) Man kan da vel ikke be folk flytte fordi at de venter barn!

Gjest Persille

Vannpumpen; dette er huseiers ansvar, uten tvil. Dersom det ikke berører deg tror jeg ikke jeg hadde giddet å engasjere meg - de i 2. etg får klage om de får vannproblemer.

Barneskrik; Det trenger jo ikke bli så ille - i hvertfall ikke første tiden. Kanskje flytter de etterhvert, men det er uansett lite du kan gjøre med et barn som gråter. Foreldrene gjør sikkert sitt beste for å stoppe gråten, og så lenge dere begge leier mener jeg det er opp til huseier å sørge for at dere begge trives i deres leiligheter.

Dersom det blit uutholdelig kan du jo ta det opp med huseier, spørre om prisreduksjon, om man kan isolere bedre - eller om han har andre forslag til løsninger. Det er i prinsipp huseiers problem når leieboere er til plage for hverandre...

Oppussing; dette er for en begrenset periode antagelig, men likevel er det slitsomt å dele hus med.

Vanlig folkeskikk gjelder, så du kan f.eks foreslå at de må være "stille" (i oppussingsforstand) etter kl 20.00 - det er normalt i borettslag o.l., så får du heller bære over med at de bruker hele lørdagen og bråker mye da.

Har de et annet sted de kan pusse opp tingene kan du godt foreslå det - bare si det som det er, du har et barn som skal sove etc.

Gjest nokenamatør

Vannpumpen; dette er huseiers ansvar, uten tvil. Dersom det ikke berører deg tror jeg ikke jeg hadde giddet å engasjere meg - de i 2. etg får klage om de får vannproblemer.

Barneskrik; Det trenger jo ikke bli så ille - i hvertfall ikke første tiden. Kanskje flytter de etterhvert, men det er uansett lite du kan gjøre med et barn som gråter. Foreldrene gjør sikkert sitt beste for å stoppe gråten, og så lenge dere begge leier mener jeg det er opp til huseier å sørge for at dere begge trives i deres leiligheter.

Dersom det blit uutholdelig kan du jo ta det opp med huseier, spørre om prisreduksjon, om man kan isolere bedre - eller om han har andre forslag til løsninger. Det er i prinsipp huseiers problem når leieboere er til plage for hverandre...

Oppussing; dette er for en begrenset periode antagelig, men likevel er det slitsomt å dele hus med.

Vanlig folkeskikk gjelder, så du kan f.eks foreslå at de må være "stille" (i oppussingsforstand) etter kl 20.00 - det er normalt i borettslag o.l., så får du heller bære over med at de bruker hele lørdagen og bråker mye da.

Har de et annet sted de kan pusse opp tingene kan du godt foreslå det - bare si det som det er, du har et barn som skal sove etc.

Takk for konstruktivt svar. Det var noe slik jeg hadde tenkt. Jeg var bare i det store og hele veldig usikker.

Nå har jeg fått flere argumeter og ord på følelsene mine, ift dette husproblemet.

Av og til gjelder det bare å få drøftet noe en går og tenker på. Få satt ord på ting.

Og når en får svar som er så fornuftig og konstruktiv som ditt, er det enklere å endre tankene sine, selv også.

Jeg skal gjøre mitt beste for at dette skal bli så bra som mulig.

Takk for fint svar. Jeg skal forsøke å foreslå dette med uthuset, og faktisk ble det også litt mer støy enn jeg hadde trodd. Og til litt ukurante tider på døgnet.

Det er også lett at det blir for mange ting. Jeg er ikke så flink å ta ting underveis, men lar de gjerne hope seg opp. Noe jeg bør bli bedre på.

Men, jeg tenker jeg tar en prat med dem om denne oppussingen, og at vi ringer husvertene, for å få orden på vannet.

Det hørtes ut som en god måte å gjøre ting på, det du der skriver. Lær deg å ta opp ting (når det er på sin plass) men på en diplomatisk måte, så skal du se ting går bedre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...